Zwolle – Op een drukbezochte nieuwjaarsborrel (bestuursvoorzitter Anton Kiewiet sprak van “meer mensen dan ik in mijn tijd als voorzitter op een bijeenkomst van de kiesvereniging heb gezien”) heeft de ChristenUnie haar slogan voor de komende verkiezingscampagne gepresenteerd. Zo’n zeventig belangstellenden zagen in het PEC Zwolle-stadion hoe lijsttrekker Gerdien Rots en wielrenster Anna van der Breggen de campagne met de slogan ‘Zwolle verdient maatwerk’ letterlijk een aftrap gaven.
Foto: Jeroen Aalbers
In haar nieuwsjaarsspeech keek Gerdien Rots kort terug op 2013, maar ging zij vooral in hoe de fractie haar werk in de Zwolse gemeenteraad de komende jaren wil doorzetten. “Samen met sporters, samen met kerken, samen met maatschappelijke organisaties en samen met jou zijn we een beweging van actieve en bewogen christenen in Zwolle.” Daarbij refereerde ze aan de bijdrage die de ChristenUnie leverde aan de kerstpakkettenactie van de Koningskerk, de Nacht Zonder Dak-actie van de VEZ en CGK en aan de inzet van Zwolse sporters en sportorganisaties voor de stad. In een vraaggesprek met Anna van der Breggen werd duidelijk hoe zij zich als Zwolse, christelijke topsporter profileert. “Niet iedereen begrijpt waarom ik als christen op zondag wielerwedstrijden rijd, maar juist zo kan ik me als ‘gewoon’ christen laten zien.”
Volgens Rots is het verhaal van de christelijke beweging die de ChristenUnie vertegenwoordigt nodig in de stad. “De ChristenUnie laat niemand in de steek,” bepleitte ze in haar speech. “En daarbij is maatwerk nodig. Zorgvuldige aandacht voor de ander. We versterken de eigen kracht van mensen en hun sociale netwerk, maar als het niet lukt om op die manier problemen op te lossen, dan moet adequate zorg vanuit de overheid worden geboden. We zullen altijd een schild blijven vormen voor mensen in kwetsbare posities!”
Volgens campagneleider Johannes de Vries is die radicale inzet voor een genuanceerde boodschap niet altijd makkelijk te verkopen. “En toch is dát onze kracht. Verschillen vragen om verbinding, mensen verdienen aandacht en onze stad vraagt om maatwerk. Vandaar de slogan ‘Zwolle verdient maatwerk’. Maar niet alleen Zwolle. Ook onderwijs verdient maatwerk, de zorg verdient maatwerk, Holtenbroek verdient maatwerk, et cetera, et cetera. Wij zetten volop in op die genuanceerde boodschap.”
Niet een erg originele leuze. Gemeentepolitiek is bij uitstek maatwerk. Verder wens ik de CU een succesvolle campagne toe.
“Zwolle verdient maatwerk”. Het zou de slogan van werkelijk ELKE partij kunnen zijn. Ik dacht dat D66 grossierde in holle kreten, maar de CU kan er ook wat van.
In het kader van de participatiesamenleving krijgt het begrip maatwerk een extra dimensie. Goed bedacht en inhakend op de actualiteit.
@marc038 In dit kader wellicht interessant om te lezen: de nieuwjaarsspeech van Gerdien Rots en dan met name onder het kopje ‘Maatwerk door zorgvuldige aandacht’. Daar zet zij uiteen hoe de nuance/het maatwerk van de ChristenUnie juist verschilt van andere partijen. Zie http://www.christenuniezwolle.nl/volkshuisvesting-verkeer-en-binnenstad/een-zonovergoten-zwolle-in-de-nieuwjaarstoespraak-van-2014.html
De afgelopen 4 jaar zijn zowel de ChristenUnie als de SP mij positief opgevallen in de invulling van de lokale volksvertegenwoordiging. Beide partijen steken voor mij met kop en schouders boven de andere lokale partijen uit als het gaat om aandacht voor de inwoners van Zwolle en de doorvertaling hiervan naar de politieke agenda. De ChristenUnie-slogan van maatwerk kan wat mij betreft terecht gehanteerd worden.
@Johannes de Vries: ook in die toelichting ontbreekt de concrete beschrijving van de wijze waarop de CU haar ambities wil realiseren. Men komt niet verder dan resultaten en meningen benoemen, maar zonder beantwoording van de ‘hoe doen jullie dat dan-vraag’ blijft het holle verkiezingsrethoriek.