Zwolle – De statenfractie van de SP is fel tegenstander van de opheffing van buslijn 40 tussen Zwolle en Steenwijk. De opheffing van de lijn zou betekenen dat het erg lastig wordt voor werknemers van de sociale werkvoorziening WEZO in Zwolle om naar hun werk te komen. De SP zal in de commissievergadering komende woensdag vragen stellen over de kwestie.
Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben aangegeven te willen bezuinigen op het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door buslijnen te schrappen die parallel lopen aan spoorlijnen zoals buslijn 40. Op welke lijnen exact bezuinigd gaat worden is nog niet duidelijk omdat –zeer tegen de zin van de SP- de inhoudelijke discussie hierover steeds wordt uitgesteld. SP-statenlid Marianne Breedijk: “De onzekerheid over welke lijnen gaan verdwijnen zorgt voor grote onrust in de provincie, zoals onder de chauffeurs maar nu ook onder medewerkers van de WEZO. Buslijn 40 zorgt voor een cruciale verbinding tussen de Zwolse binnenstad en het bedrijventerrein Hessenpoort en is van belang voor de economische ontwikkeling van de stad. Omdat ook de regiotaxi wegbezuinigd dreigt te worden, kunnen deze medewerkers straks geen kant op.”
Wat de SP betreft gaat de bezuiniging op openbaar vervoer helemaal niet door. Breedijk: “We zouden moeten inzetten om juist meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen, niet om delen van de provincie onbereikbaar te maken voor mensen. Wij zullen ons in de staten sterk maken voor het behoud en de verbetering van het openbaar vervoer. Lijn 40 laat ook weer goed zien hoe groot het belang van regionale lijnen is.”
Waar is die goede hollandse fiets dan voor?
De bezuinigingen in het openbaar vervoer maken meer kapot dan je lief is.
Leuk hoor, om te zeggen dat buslijnen die parallel lopen aan spoorlijnen wel opgeheven kunnen worden, maar ondertussen wel vergeten dat er heel wat haltes onderweg zijn waar je met de trein heus niet kan komen!
Stel, dat IKEA graag een buslijn vanuit de binnenstad (station) zou willen hebben naar Hessenpoort……8)
Tja, dan kan en mag ineens alles. Ik begrijp je punt.
Ik ga naar school met deze lijn, ik ben 16 en heb dus geen studenten OV, treinreizen is onbetaalbaar, ik zou dus moeten stoppen met de opleiding. bovendien zit lijn 40 altijd bomvol, zo erg dat er mensen helemaal tegen elkaar aangedrukt in de bus staan, van voor tot achter.
Lijn 40 opheffen is zeer onverstandig. Ik kan me echter wel voorstellen dat men het aantal ritten verminderd.
’s morgen van 7 tot 9 en ’s middags van 16 tot 18 uur is elk half uur een bus echt wel nodig. Daarbuiten zou prima kunnen worden volstaan met eens per uur.
En opzich gaat lijn 29 er ook langs toch? Is voor de minder valide mensen wel een stuk extra lopen/rijden.
Mensen mensen…paniek om niets en stemmingmakerij. Het gaat ALLEEN om het stuk Meppel-Steenwijk van de lijn. Zwolle-Staphorst-Meppel zal echt niet zo snel sneuvelen hoor.
Wat ik niet begrijp is dat lijn 40, waar dus veel mensen met een beperkingen gebruik van maken, wel opgeheven kan worden maar de bussen niet van de Jufferenwal kunnen verdwijnen. Er komt straks een nieuw busstation op de Pannenkoekendijk, er ligt een nieuwe brug. De buspassagiers hoeven dus maar een klein stukje te lopen om op de Melkmarkt te komen. Volgens de provincie kan dat niet omdat mensen die iets slechter ter been zijn ook de stad in moeten kunnen komen. Volgens mij wordt er dus met 2 maten gemeten.
Iedereen kijkt naar de lijn die mogelijk vervalt. Probleem zou er niet zijn als dat soort bedrijven niet in ver weg nie stan gaan zitten waar je afhankelijk bent van 1 lijn
Het is gewoon een verkapte manier van de gemeente zwolle met de participatiewet in hun achterhoofd te bezuinigen op de sociale werkvoorziening. goed plan hoor laat de sociaal zwakkeren maar weer aan hun lot over.>:(>:(>:(>:(>:(
@s of je leest eerst het stuk, de provincie wil dit, niet de gemeente.
Drama wat verwacht jij dan dat straks de IKEA bezoekers met kastje,tafeltjes en stoeltjes allemaal met de bus mee kunnen.De mensen die naar IKEA gaan nemen wel de auto mee voor de lading
@Pjotr ik weet dat in Groningen er wel degelijk een pendelbus naar de Ikea rijdt 🙂
@Pjotr ; als IKEA (is straks buurman van de WEZO) zo’n verzoek zou doen, dan wisten de statenleden/raadsleden van gekkigheid niet hoe ze dat zo snel mogelijk zouden gaan regelen…..
En, je hoeft niet met de auto naar I. Ze brengen de pruttel bij je thuis, en als je wilt, zetten ze ’t ook nog in elkaar…
En vergeet niet de medewerkers van andere bedrijven die ook van deze buslijn gebruik maken. bijv Office Depot
Het zal meerdere mensen en doelgroepen raken. Niet alleen WEZO mensen. Zo vlak voor de verkiezingen is dit natuurlijk makkelijk scoren van de SP….
Bertk je bent slecht op de hoogte van de SP.
ja Drama daar heb je gelijk in dat ze het aan huis brengen en het ook nog voor je in elkaar zetten .Maar daar hangt wel een prijskaartje aan ,en de mensen die naar Ikea gaan doen dat voor de koopjes en niet om extra geld uit te geven
Gelukkig rijden de busjes naar de Christelijke Taliban scholen nog gewoon elke dag af en aan.
Die is raak, Zwolleeder.
Nou admin, is dit geen haatzaaien?
En dat op kosten van belastingbetaler zwolleeder >:(
SP: buslijn 40 blijft rijden
woensdag 5 februari 2014 18:19
Zwolle – Gedeputeerde Kok heeft woensdag in de commissievergadering een toezegging gedaan aan SP-Statenlid Marianne Breedijk dat buslijn 40 van Zwolle naar Steenwijk gewoon blijft rijden en niet ter discussie staat.
SP-Statenlid Marianne Breedijk: ⤽De onzekerheid over welke lijnen gaan verdwijnen zorgt voor grote onrust in de provincie, zoals onder de chauffeurs maar nu ook onder medewerkers van de WEZO. Ik ben daarom blij met de toezegging van Gedeputeerde Kok dat Buslijn 40 niet ter discussie staat.⤝
Gedeputeerde Staten van Overijssel hebben aangegeven te willen bezuinigen op het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door buslijnen te schrappen die parallel lopen aan spoorlijnen. Op welke lijnen exact bezuinigd gaat worden is nog niet duidelijk omdat ??zeer tegen de zin van de SP- de inhoudelijke discussie hierover steeds wordt uitgesteld.
Wat de SP betreft gaat de bezuiniging op openbaar vervoer helemaal niet door. Breedijk: ⤽We zouden moeten inzetten om juist meer mensen in het openbaar vervoer te krijgen, niet om delen van de provincie onbereikbaar te maken voor mensen. Wij zullen ons in de staten sterk maken voor het behoud en de verbetering van het openbaar vervoer. Lijn 40 laat ook weer goed zien hoe groot het belang van regionale lijnen is.⤝
Typisch SP. Een hoop onrust veroorzaken door een bericht de wereld in te sturen dat op louter speculatie blijkt te berusten. Een excuus van de SP in de richting van de mensen van de WEZO, die zich rotgeschrokken moeten zijn, is op zijn plaats.