Zwolle – De herstelwerkzaamheden aan de Rodetorenbrug beginnen deze week. De werkzaamheden bestaan uit het aanbrengen van een extra voeg in het landhoofd aan de Maagjesbolwerkzijde. Hierdoor krijgt de brug meer ruimte om de werking van het materiaal op te vangen. Daarna wordt de stalen brug nog op een aantal plaatsen versterkt.
De werkzaamheden starten op dinsdag 15 april en nemen ongeveer een maand in beslag. De voeg wordt aan de zijde van het Maagjesbolwerk aangebracht. Daarnaast wordt onder de brug op de plekken waar de vervormingen het grootst zijn, eerst een tijdelijke constructie geplaatst. Die zal de vervormingen zoveel mogelijk terugdrukken in de oorspronkelijke positie zodat de brug zo recht mogelijk gemaakt wordt. Vervolgens wordt de werking van de brug een aantal weken in de gaten gehouden om te kunnen vaststellen of de maatregelen het beoogde effect hebben. Daarna wordt de tijdelijke constructie vervangen door een definitieve.
Onderzoek
De Rodetorenbrug werd begin 2013 opgeleverd. Vrij snel na de oplevering werden echter vervormingen geconstateerd. De brug werd gesloten voor het verkeer en werd een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de vervorming. Hieruit werd de oorzaak voor de vervormingen duidelijk: de aanhechting van de brug (landhoofd aan de stadzijde) is te strak waardoor de constructie te star is geworden. Hierdoor kunnen de krachten die ontstaan bij temperatuurverschillen niet wegvloeien, maar manifesteren zich in de brug met vervormingen als resultaat.
Openstelling
Wanneer de brug opengesteld kan worden voor fietsers en voetgangers wordt na het analyseren van de meetresultaten bepaald.
H? h?
Krom gedoe.
Och toch, een extra voeg.
Na ongeveer een half jaar ofzo?
En ’t voormalige Ecodrome staat
ook nog steeds leeg.
Wat meer gas graag wat mij betreft!
Toch knap dat ze het nu denken te weten.:)
wie zal dat betalen????? zoete lieve gerritje soms !!!!!
En dan heb je een brug van een kaal plein naar een kale zandvlakte.
Geen kale zandvlakte hoor. Er groeit onkruid genoeg op!
Zul je zien dat er straks ook nog een zeldzaam struikje gevonden wordt en dat er niet meer gebouwd mág worden.
Ik mag (hopelijk) aannemen dat er uitgezocht is welke aannemer bij de bouw verzaakt heeft en dat daar de rekening naartoe verzonden word.
Volgens mij is deze brug net voor de kerst van 2012!!!!! Ingevaren.
Inderdaad 7 december. Maar met opgeleverd wordt vermoedelijk iets anders dan ingevaren bedoeld.
Dat schiet inderdaad niet echt op.
Ik zal binnenkort eens ter plekke kijken (is toevallig mijn werk), dus kan nu alleen maar reageren op wat hier staat.
Staal werkt altijd en dan zijn voegen echt noodzakelijk.
Daar zijn gewoon standaardregels voor. Hoe groter de overspanning, hoe meer voegen.
Het klinkt mij te simpel in de oren dat een extra voeg het even oplost en te stom voor woorden dat daar op voorhand niet rekening mee gehouden is. En dan snap ik al helemaal niet waarom het zo lang moest duren, voor het opgelost wordt
Hadden ze maar meteen “de daad bij het woord gevoegd“.