Zwolle – Hoe waarborgt de gemeente Zwolle bij grote infrastructurele projecten dat ondernemers wel hun werk kunnen blijven doen? Dat is de vraag die CDA Zwolle de wethouder stelt naar aanleiding van langdurige werkzaamheden aan het spoor nabij Herfte en Wijthmen. Boeren moesten – juist in de hooitijd – tientallen kilometers omrijden om hun land te bereiken.
ProRail is in Herfte dit voorjaar begonnen met het geheel vernieuwen van beide spoorlijnen over circa vijf kilometer lengte. CDA-raadslid en zelf veehouder Harold van Vilsteren weet van zijn collega-agrariërs in Herfte en Wijthmen dat er alle begrip is voor de noodzaak van onderhoud. “Ook het afsluiten van overgangen is dan vanuit het veiligheidsaspect begrijpelijk. Maar niet allemaal tegelijk”, roept hij op. Door de herstelwerkzaamheden was het voor een aantal ondernemers niet mogelijk hun percelen aan de overkant van de spoorweg te bereiken. “Enkelen moesten hierdoor zo’n 10 km omrijden”, weet Van Vilsteren. “En juist in een periode waarin er heel hard gewerkt wordt om het eerste gras binnen te halen.”
Vooral het feit dat overleg en alternatieven niet mogelijk bleken, wekt onbegrip bij zowel de agrariërs als bij het CDA. Van Vilsteren: “ProRail en de vergunningverleners van de gemeente Zwolle wezen naar elkaar, waarbij de ondernemers van het kastje naar de muur werden gestuurd. Pas na een tweet vanuit onze CDA-fractie was er wel te overleggen en zijn er oplossingen gekomen.”
Lering trekken met oplossingen
Het spoor bij Wijthmen/Herfte kan er weer voor tientallen jaren tegenaan, maar voor soortgelijke trajecten rondom spoorstad Zwolle wil CDA Zwolle hier lering uit trekken. “Samen maken we de stad immers”, stelt Van Vilsteren. De partij vindt dat ondernemers beter moeten worden betrokken bij dergelijke werkzaamheden. Als oplossing draagt ze aan om minder overgangen af te sluiten of meer verkeersregelaars in te zetten bij overgangen.
😮 Willen ze alle boerenzieltjes weer terugwinnen van met name VVD en CU?
Haha, er wordt weer verlangt naar 2 vierkante meter CDA reclame per weiland:P
Flauw, welke partij ook, het belang van boeren mag zeker aandacht hebben:)
Eens met
. CDA wierp zich altijd op als pro-boerenpartij, maar ik ken ook geen enkele anti-boerenpartij.
tientallen kilometers omrijden als er aan 5 kilometer spoor wordt gewerkt; geef die boeren een Tomtom;)
Ik zou die boeren niet boos maken want straks gaan ze de snelwegen op en dan heb je nog meer last van!!! Geef die boeren wat ze willen!!!
waarom worden deze werkzaamheden niet in de herfst of winter gedaan dan hebben de boeren veel minder werk op het land, stelletje domboos die dit bedacht hebben>:(>:(