Zwolle – De jaarlijkse Beiaard Zomerserie met concerten op het carillon van de Peperbus te Zwolle start dit jaar op donderdag 5 juni. Volgende concerten zijn op 12, 19 en 26 juni, 3, 10, 17 en 24 juli. De serie start met de Zwolse stadsbeiaardier Roy Kroezen op 5 juni. Hij speelt werken uit de 18e, 19e en 20e eeuw.
Jasper Stam zet op 12 juni de contrasten tussen twee componisten neer: Bach uit de 17e en Geert D’hollander uit de 20e eeuw. Op 19 juni wordt groots uitgepakt. We maken geen gebruik van de Peperbus, maar laten een reizende beiaard naar Zwolle komen. Die wordt op de Melkmarkt opgesteld. Roy Kroezen, Martien van der Knijff en Kenneth Theunissen spelen de beroemde compositie Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Se serie gaat op 25 juni voort met onze eerste buitenlandse gast: Quentin Leriche. Dit is een jonge, veelbelovende beiaardier die snel furore maakt. In 2013 organiseerden we een concours op de Peperbus. Anna Kasprzycka uit Polen won toen de 3e prijs en wij vonden het zeer de moeite waard om haar uit te nodigen voor het zomeravondconcert van 3 juli. Zij speelt hoofdzakelijk eigentijdse composities, enkele met een Pools karakter.
Op 10 juli zetten we de serie met de buitenlandse gastspelers voort: dit keer een duo uit de Verenigde Staten: Janet Tebbel en Lisa Lonie.
Op de laatste twee avonden zijn Janno den Engelsman (17 juli) en Frits Reynaert (24 juli) te horen.
De beiaardier is, behalve te beluisteren, ook te zien op een plasmascherm in het restaurant van het Stedelijk Museum. Bij de concerten van de Beiaard Zomerserie is het museum daartoe gratis toegankelijk.
Wij zouden het op prijs stellen als u in uw redactionele kolommen, agenda, website of zendtijd aandacht besteedt aan deze concerten en de uitvoerenden.
Huh? Lees ik dat goed?
Liever nep dan echt, dus. Wat een afgang. :'(
Volgens mij zijn er ook wel carillons die volledig elektronisch bespeeld worden. Heb je helemaal geen beiaardier meer nodig. >:(
Bernard, dat heeft te maken met de compositie die wordt gespeeld. Er zijn meerdere musici en de uitvoering ligt niet vast, maar wordt tijdens het spelen vormgegeven. Daarvoor is het nodig dat de spelers oogcontact met elkaar kunnen maken om samen een volgende fase van het stuk in te kunnen gaan. Kijk maar eens op You Tube naar uitvoeringen van Canto Ostinato.