Zwolle – De tijdelijke fietsenstalling op het Rodetorenplein maakt binnenkort plaats voor een definitieve, bewaakte fietsenstalling. De huidige autoparkeerplaats wordt daarvoor aangepast. De nieuwe fietsenstalling biedt ruimte aan 200 fietsen. Later wordt daar een beheerdersgebouw aan toegevoegd met daarin een toilet voor mindervaliden en een oplaadpunt voor elektrische fietsen. Maandag 8 september 2014 start aannemer met de aanleg. Naar verwachting zijn de werkzaamheden medio oktober 2014 afgerond en is de Zwolse binnenstad een nieuwe, gastvrije fietsvoorziening rijker.
De fietsenstalling krijgt een haag als groene omheining. Dit geeft het geheel een mooie en nette aanblik. De stalling wordt bewaakt een half uur voor opening van de winkels tot een half uur na sluitingstijd. Dat geldt ook op koopzondagen. Buiten deze tijden is de stalling wel toegankelijk maar niet bewaakt. Er blijven twaalf betaald parkeerplekken over, waarvan er drie voor gehandicapten bestemd zijn. De werkzaamheden worden in twee fasen uitgevoerd. Tijdens de eerste fase wordt het huidige parkeerterrein naast café-restaurant de Belgische Keizer opnieuw ingericht. Dit staat gepland van maandag 8 september tot en met vrijdag 10 oktober 2014.
In de tweede fase wordt het deel van de Nieuwstraat dat grenst aan het parkeerterrein opnieuw bestraat. De werkzaamheden worden uitgevoerd van maandag 13 tot en met donderdag 16 oktober aanstaande tussen 12.00 en 20.00 uur. Tijdens de bestratingswerkzaamheden (fase 2) is de Nieuwstraat ter hoogte van het parkeerterrein tussen 12.00 en 20.00 uur afgesloten voor doorgaand verkeer. De Nieuwstraat is dan voor fiets- en autoverkeer verkeer bereikbaar via de Buitenkant – Steenstraat. De paaltjes in de Steenstraat worden daarvoor tijdelijk verwijderd. De werkzaamheden in fase 1 hebben geen gevolgen voor het verkeer. De aanleg van de bewaakte fietsenstalling is een van de acties uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad 2020. Gastvrijheid vormt daarin de rode draad. Gastvrijheid is de kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn. En dat is precies wat Zwolle met haar binnenstad voor ogen heeft. Zwolle heeft dan ook de ambitie dat het Zwolse stadshart in 2020 een bestendige plek heeft in de top tien van meest gastvrije steden. Zie ook: www.zwolle.nl/binnenstadsprogramma.
houd dat in dat de marktkramen die daar normaal staan verdwijnen?
een toilet voor mindervaliden, waarom niet een toilet voor de vrouwen en mannen dat is nergens in de stad.
Voor de mensen die slecht ter been zijn is dit natuurlijk geen optie.
Ik begrijp hier helemaal niets van.
Waarom de fiets parkeerplaats bij het maagjesbolwerk dicht?
Waarom zo weinig gewone parkeerplaatsen op een plaats die nu altijd al vol staat, met minimaal drie keer het geplande aantal parkeerplaatsen?
De binnenstad onaantrekkelijk maken voor bezoekers van buitenaf zonder 1 fatsoenlijke parkeerplaats binnen de gracht….
Alle auto,s buiten de stadsgracht houden, onze oude stad is niet daar niet meer geschikt voor met het steeds meer toenemende autoverkeer. Kijk wat het “onder de poort doorrijden” gedaan heeft met de Sassenpoort. Als mensen Zwolle mijden omdat ze de auto niet binnen de gracht kunnen parkeren: laat ze wegblijven en lekker gaan shoppen in b.v. koekstad. Zijn we gelijk af van het met draaiende motor achter de Hema wachten tot vrouwlief de rookworst heeft gekocht of de schots en scheef geparkeerde auto,’s op het Meerminnenplein omdat iedereen ineens met de auto van oma komt omdat ze dan de invalidekaart achter de voorruit kunnen leggen.
Wat een zwakte bod. Op vrijdag staan er in de rekken 10 fietsen het is gewoon een rot punt. Vandaar gaan mensen echt niet de stad in hoor.
In het begin zei ik tenen zo’n bewaker: wat is dit voor gekte hij lachte en schudde ook zijn hoofd. Ze moeste er bij staan om te zien of het liep. nou het liep en loopt niet. Althans niet voor de mensen die stad in gaan. Maak die rode vlakken hier en daar.
Op de Eekwal naast het politiebureau en de Goody Foods is een openbaar toilet
Een fietsenstalling ver van het winkelgebied is niet een aantrekkelijke optie om je fiets te stallen!!!
Als ik de moeite neem om “groen” de binnenstad te bezoeken, dan wil ik daar ook voor beloond worden en dichtbij bij mijn bestemming kunnen parkeren.
Woorden en daden van de gemeente Zwolle lopen nogal uiteen
achter ut buro kun je van aaalus bedenke !
Ha, ha, ha. Beloond worden omdat je met de fiets naar de stad komt. Ik doe altijd boodschappen met de fiets, ik WIL daarvoor ook beloond worden met een korting aan de kassa. 😀