Zwolle – De fractie van GroenLinks Zwolle is blij dat het College van burgemeester en wethouders van Zwolle snel heeft ingestemd met een dringend verzoek van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) om tijdelijke opvang voor 400 vluchtelingen te realiseren in de IJsselhallen van Zwolle. Echter er is meer nodig want de toestroom van vluchtelingen staat onder hoge druk en er is een acuut tekort aan geschikte en blijvende opvangplaatsen.
Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft te maken met een sterk verhoogde instroom, voortgedreven door de toename van het geweld in onder meer Syrië, Somalië en Eritrea. In de laatste weken is het aantal vluchtelingen dat zich meldt voor asiel opgelopen naar ruim 800 per week. Daarom is het COA naarstig op zoek naar nieuwe locaties. GroenLinks Zwolle wil dat onze gemeente een bijdrage levert aan geschikte en blijvende opvang van deze kwetsbare mensen die in nood verkeren. Zodoende vroeg de Zwolse GroenLinks fractie op 20 juli jl. aan het college van B&W om in overleg te treden met het COA en actief mee te werken aan het realiseren van opvangplaatsen in Zwolle*. Hierop reageerde het college aanvankelijk negatief.
GroenLinks Zwolle waardeert nu de betrokkenheid van het college met mensen in stressvolle situaties enverwelkomt haar besluit om tijdelijk een beperkte opvang voor vluchtelingen in Zwolle te regelen. Terecht melde Burgemeester Henk Jan Meijer woensdag tijdens de persconferentie dat hij een warme betrokkenheid vanuit de Zwolse samenleving verwacht.
Maar er is meer nodig dan een tijdelijke opvang voor deze kwetsbare mensen die alles verloren hebben. GroenLinks Zwolle denkt daarom momenteel hard mee met het COA om een geschikte en blijvende opvanglocatie voor asielzoekers in Zwolle te vinden om deze vervolgens aan het college van B&W voor te stellen.
Hebben ze een vinger, willen ze ook gelijk de hele hand. 😛
Die grijpen we met beide handen aan!
Volgens mij staat er een ziekenhuis leeg? Hint…..
@Zwolle123, dat is toch al in handen van een projectontwikkelaar? Weinig kans voor langdurig. wanneer start dat project nou een keer?
Als ieder GroenLinks-lid nu eens begint met zijn huis open te stellen voor opvang. Dan zit de asielzoeker niet meer op een kluit bij elkaar en dit integreert een stuk beter. #Leren van het verleden.;)
Dan heeft Groenlinks géén leden meer,want vluchtelingen in huis willen ze natuurlijk niet …
Dat ziekenhuis gaat binnenkort tegen de vlakte. Eind 2015 begint de verkoop van de eerste groep huizen die daar gebouwd gaat worden.
@Tsja asielzoekers gaan als het weer veilig is, weer terug naar hun oorspronkelijke woonplaats, die hoeven niet te integreren.
Voorbeelden uit het verleden laten toch wel eens een ander beeld zien Japser.
En de vraag is: hoe snel is het daar weer ‘veilig’? Als het ooit veilig wordt… Krijgen we waarschijnlijk nog wel discussies over de komende jaren.
Ik heb het ook nog even opgezocht: Groen Links had op 1 januari dit jaar 22.435 leden. Daarmee is het vluchtenlingenonderdakbrengprobleem al een eind op weg geholpen.
@Tsja ik vind niet dat je iemand moet terugsturen naar waar hij/zij een kogel door zijn kop krijgt, ongeacht de omstandigheden hier. Maar dat ben ik…
(ik ben waarschijnlijk wat raar gezien alle reactie’s op WLZ, Stentor, RTVOost)
Ik hoop wel dat het bestuur van de ijsselhallen idd dat dancefeest verschuift naar een andere datum. Het zou wat zijn: je zit in een megahal zonder privacy en bent zwaar getraumatiseerd. Niet in staat prikkels uit te schakelen en lawaai triggert je naar de ellende die je hebt meegemaakt. En dan vind er vervolgens zo’n feest plaats in de hal naast waar je nu tijdelijk woont.
Ik ben blij dat ze erover nadenken wat ze ermee willen en ik hoop heel erg dat ze het niet laten doorgaan zolang die mensen daar opgevangen worden.
En dan krijg je weer de discussie: die mensen zijn nu al zo lang hier…
Hier moet gewoon goed over nagedacht worden. Alles maar aannemen is geen goed plan. Alles maar wegsturen is net zo’n slecht plan!
ik vind dat de problemen in het land van herkomst aangepakt moeten worden internationaal.Het werkt niet om alles uit een andere cultuur hier heen te halen dat zorgt alleen maar voor ellende.
Ter plaatse in hun eigen land een centrum opzetten met internationale steun.Zoals japser zegt als het weer veilig is in eigen land gaan ze terug.Dat is wel mooi gezegd maar dat kan wel tijden duren en dan willen ze niet meer terug en heb je weer een probleem
Nou laten alle groenlinksers er maar een paar in huis nemen. Dan hebben we permanente opvang.
@Pjotr,
Juist, opvang in de regio of anders in de Brinkenbuurt want daar is het straatbeeld nog veel te autochtoon.
Ja het is allemaal heel erg wat daar gebeurd.
Maar wordt het niet eens tijd dat we voor ons eigen problemen gaan zorgen.
Als je hier een woning wilt hebben sta je een aantal jaren ingeschreven.
En als je geluk hebt krijg je er een.
Er worden hier op straat mensen zonder reden in elkaar getrapt of zelfs vermoord.
Laat Groen Links zich daar maar eens druk over maken.
Hoop voor deze vluchtelingen dat de doorstroom naar reguliere opvang snel geregeld word en ze niet te lang in de Ijsselhallen hoeven te verblijven. Geen pretje lijkt me om zonder ook maar enige privacy met 400 man in een hal te verblijven. Dat kan nooit goed gaan volgens mij. Ik ben benieuwd of de Diezehal in januari niet meer nodig is door de COA.
@jan d Je hebt helemaal gelijk, lang wachten op een andere woning is compleet vergelijkbaar met soldaten die je dochters verkrachten en je man bruut vermoorden. De focus MOET verlegt worden naar de belangrijke zaken, Zwarte Piet of zo.
Pjotr en Zwolleeder; Opvang in de eigen regio is nagenoeg onmogelijk. Kijk het nieuws eens en google eens op dit onderwerp, dan zien jullie hoe vreselijk die toestanden zijn in die vluchtelingenkampen aldaar.
hey Jasper ik heb het niet over zwarte piet of zo . Maar wij doen hier in nederland net of wij Roomser zijn dan de paus iedereen denkt het maar zegt het niet.
@jan d Mensen worden in Syrië vermoord, verkracht, verminkt. Die mensen komen hier om hulp. Die kunnen we beter helpen dan kutsmoesjes verzinnen over dat huurhuizen voor blanken belangrijker zijn.
Tja, waarom zou je het niet doen? Als het niet anders kan?
Waarom de groenlinksers alleen?
Jij zou ook ergens warm willen slapen en eten als je moest vluchten.
Wordt hier wel moeilijk, want ik woon heel klein en heb hier niet eens een slaapkamer. Maar goed, als dat zou betekenen dat een gevlucht mens een dak boven het hoofd heeft.
Ga met een ander om zoals je zou willen dat ze met jou om zouden gaan.
@Japser Je snapt het soms niet he? Hoe egocentrisch en kortzichtig mensen kunnen reageren. Ik vind dat je rake dingen zegt.
Werk aan de winkel! Wel een hele lullige locatie met al die leegstaande kantoorpanden in de rest van de stad, die humanere opvang kunnen bieden dan dit. Het woord veemarkthal viel vandaag zelfs, schande!
Groenlinks had het een jaar geleden ofzo nog over dat er een politieke lente zou komen in o.a. Syrie, zouden ze dat nog steeds vinden of begint ook het wereldvreemde Groenlinks wakker te worden…:o
Joehoe Jasper, al gelezen wat voorn mensen er komen? jij denkt echt alleen syriers en ook dat iedereen die komt een kogel door zn kop krijgt.
WakeUp!
@d.erk
Als je nuance aan probeert te brengen aan asielzoekers en vluchtelingen dan ben je geen gutmensch meer maar dan wordt je een enge bruinhemd. 😉
D.erk dat zal dan wel niet. Maar als je een levensgevaarlijke tocht naar Europa onderneemt, moet er wel wat aan de hand zijn. Anders doe je zoiets niet.
En de mensen rollen weer over elkaar heen…
Feit is gewoon dat Nederland een heel klein dichtbevolkt landje is met zat problemen van zichzelf, die vaak ook al weer terug zijn te leiden naar problemen elders op de wereld trouwens.
Wees realist en gooi die grenzen toch een keer dicht man. Zeker als je kijkt naar de dingen die nu spelen op veel plaatsen. Ebola, die IS maftoeters. We zijn gelukkig niet het enigste land van de wereld waar je (nog) niet wordt vermoord vanwege je levenskeuzes of geloof.
De grenzen zijn al op een levensgevaarlijke manier gesloten. Kik eens hoeveel er op de Middellandse Zee verzuipen.
@bernard
Wat heeft de Middellandse Zee met de Nederlandse grenzen te maken?
De Nederlandse grens is gelukkig niet meer van belang. De mensen gaan nu dood aan de Europese grenzen!
Gelukkig niet meer van belang?!
Ja, daar ga je al…
Wat andere landen doen moeten ze zelf beslissen, dat is het mooie van een eigen land. Maar ik ben dan ook geen EU fanboy.
onzin bernard, bus reizen vanuit turkije met diverse landen die aangedaanworden.levensgevasrlijk? buskaartje kopen? nee de mensen die huis en haard niet kunnen ontvluchten die zijn gedupeerd en kunnen hier gewoon weg niet komen
Maar lees eerstevstuk nog eens goed het gaat niet alleen om syrieers ook anderen die ‘mee liften’
En die bus komt zomaar Europa in? Ik dacht het niet!
Toch wel Bernard,corrupte mensen zelfs uit hun eigen land regelen dat #mensensmokkel. Maar je kunt je ogen ook sluiten omdat het nos het niet brengt. realiteit helaas.
Dan zijn er heel wat mensen die die bus gemist hebben, want ik begreep dat een groot deel van die mensen in die bootjes Syriërs waren de laatste tijd.
Kan best wel zo wezen Bernard om toch via italie binnen te komen.
d.erk al was het maar 1 echte vluchteling en 399 gelukszoekers (waaronder kinderen…), dan nog vind ik het het waard. Jij niet? Jij hebt liever dat die ene dan maar onder de ‘kwaden’ moet lijden en de kogel moet krijgen? Ik niet. Ik ben geen moordenaar.
Tijd om je te verdiepen in de misstanden in Eritrea en Somalië.
Jasper jij gaat mij nu in een hoek plaatsen, dat ik zo wel zou zijn, denken. Fout! Jij kent mij niet en de invullingen die jij geeft ben ik niet. Noemen ze ook wel eens hokjes denken.
@d.erk (22:14) En dat was wat ik met levensgevaarlijk bedoelde.
Ik vraag d.erk, aan jou de schone taak om antwoord te.geven. Wil jij mensen terug sturen naar hun dood? Ja of nee?
De opgepikte vluchtelingen die gisteren door een Italiaans cruiseschip zijn gered weigeren om in het veilige Cyprus van boord te gaan, ze willen alleen naar Italië en vanaf daar waarschijnlijk verder noord-west waarts.
Zolang deze groep blijft weigeren van boord te gaan zit de Italiaanse reder die deze mensen gered heeft met een groot probleem.
Commentaar van één van de bemanningsleden: we rescued them,gave them food and clothing and now they trie to destroy the company.
Hoeveel van deze “business-class” vluchtelingen zullen worden opgenomen door Groen-Links families??
Iemand terug sturen naar de dood kan niet. Zou die eerst dood en dan weer levend moeten zijn. Jasper, jij dramatiseert in je postings, zo lees ik doodverwensingen rassisten ect, terwijl mensen enkel hun mening, gevoel uiten.
@d.erk je weet wat ik bedoel, en je weigert antwoord te geven. Dat zegt genoeg.
Waar staan die doodsverwensingen? Ik heb ze niet gezien. Iemand die er een andere mening op na houd dan jou gelijk uitmaken voor racist. Vind ik nogal wat @japser. Ben wel benieuwd hoelang de hal gebruikt gaat worden voor opvang. Dit is voor niemand echt goed. Er worden geen kinderen opgevangen, zijn het dan echt alleen maar alleenstaanden die hier opgevangen worden in de IJsselhal?
@benjie jij hebt niet gezien waar deze mensen, die men nog nooit heeft ontmoet allemaal al van worden beschuldigt? Winkels worden leeggeroofd, vrouwen worden verkracht en onze welvaartstaat wordt leeggezogen (alsof we daar vreemdelingen voor nodig hebben).
En doodsverwensingen is nog makkelijker te verklaren. Genoeg mensen die hier roepen dat ze hier niet welkom zijn, dat ze terug moeten naar hun eigen land, waar ze veelal, suprise, vermoord worden. Hoeft niet te gebeuren, maar het heeft een redelijke kans, ergo, roepen dat ze terug moeten is hetzelfde als zeggen dat ze een kogel verdienen.
Een berichtje om een betere beeldvorming te creëren voor de idealisten hier:
De politie van Cyprus heeft vrijdag honderden vluchtelingen die door een cruiseschip waren gered en vervolgens weigerden van boord te gaan, toch van het schip gehaald. De hoofdzakelijk Syrische vluchtelingen werden gedwongen de Salamis Filoxenia in de haven van Limassol te verlaten.
De vluchtelingen werden donderdag 50 mijl ten zuidwesten van Cyprus van een gammele boot gered. Ze waren op weg naar Italië en eisten dat de Salamis Filoxenia hen daarheen zou brengen. De rederij reageerde donderdagavond woedend op de weigering van de vluchtelingen het schip te verlaten. ⤸smilies/grin.gifat is onze dank. We hebben ze gered, gevoed en nu willen ze het schip niet verlaten. We worden geruïneerd⤝, aldus een woordvoerder.
De vluchtelingen zullen in een kamp op Cyprus ondergebracht worden.
Gisteren nog in het NOS journaal.
Zwolleeder was mij voor. 😀
Wist je dat het overvaren op zo’n boot enkele dagen tot weken kan duren? Dan zorg je voor wat jonge dames van plezier op de boot en als je bijna aankomt, gooi je de inmiddels haram dames zo van boord.
Hebben de mannen er toch even plezier van gehad. Zwangere vrouwen moet je meenemen aan land, vergroot de kans op een verblijfsvergunning.
Althans wat ik heb geleerd bij mijn IND carriere. Walgelijke vertoning.
Wist u ook van de gemiddelde 100 asielaanvragen er gemiddeld 90 worden afgewezen? En de overige 10 krijgen een (tijdelijke) verblijfsvergunning?
Zwolle krijgt geld voor de opvang. Net zoals het convenant wat ze getekend hebben rond 2007 om meer ‘allochtonen’ in de stad op te nemen. En als Zwollenaar is mij dat zeker opgevallen…
Fijne dag allen. Laat je niet gek maken en leef in de realiteit.
WimB Dat bericht plaatste Zwolleeder om 9:17 ook al.
Ik zag het later pas, Bernard. Beetje slordig van mij.
Zo zie je dat er genoeg mensen gelijk denken en kanttekeningen plaatsen bij de opvang.
Zag vanmorgen op het nieuws die vluchtelingen die opgevangen waren door een cruise- schip, van de volle zee en er niet van af wilden gaan. Schrok ik toch wel van. Daarnaast hoor je dat Australië het opvang- probleem gewoon afkoopt. Die vluchtelingen zitten op eilanden onder slechte omstandigheden. Zodat ze zich geen illusies maken om Australië in te komen. Geen enkele vluchteling komt daar binnen via de zee. Bij Calais, vrachtwagenchauffeurs moeten zo oppassen dat er geen verstekelingen aan boord zijn. Mensenhandel dat moet kei-hard aangepakt worden. Ik heb vandaag de burgemeester gehoord op radio NPO 1 radio 1, goed betoog. Laat vooral die mensen met rust, hopelijk staan er geen ploegen met camera’s en dergelijke. Ook die andere goedbedoelde dingen. Beetje bezien eerst.
Jasper, jasper toch
Bericht door Japser, op 26 september 2014 12:07
@d.erk je weet wat ik bedoel, en je weigert antwoord te geven. Dat zegt genoeg
Ik weiger geen antwoord te geven, jij stelt gewoon een
n belachelijke, onmogelijke vraag.
Jasper hou eens op me genaraliseren, bij voorbaat al denken dat jou denkwijze de juiste is. Jasper ga de wereld eens in en oordeel dan ipv achter je toetsenbord in jou welvaart, waar jij het verdomd om een of twee kamers af te staan aan jouw vluchtelingen die allemaal volgens jou verkracht, vermoord worden ect.
Vanochtend in de taxi hadden we het er nog over, chauffeur moest mensen uit ter appel ophalen voor hier, daar werd dus door een aantal vluchtelingen gezegd dat ze mee vluchten enkel om dat hier de voorzienningen beter zijn en nu sneller een status krijgen ivm syrie.
Zo nu jij weer. Weet wel iemand die echt vlucht moet geholpen worden maar niet alles is zoals jij beweert.:'(:'(:'(
WimG (13:50) Ik concludeer wat anders: Jij plemt hier gewoon neer wat je tegengekomen bent en hebt geen enkele belangstelling voor wat een ander schrijft.
d.erk, op 26 september 2014 14:41
Helemaal waar.
Ook een feitje is dat veel van hen geen paspoort meer bezitten waardoor ze straks met een baardgroei van een 30 jarige straks bij 16 jarigen in de klas zitten omdat de leeftijd meespeelt in de aanvraag en de daarop volgende voorzieningen.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan over hoe de mazen in de Nederlandse wet flink gebruikt worden door gelukszoekers die meeliften op de ellende van anderen.
En dat heb ik allemaal niet uit verhaaltjes, maar uit persoonlijke ervaringen met div. volkeren.
Ik generaliseer juist niet. Ik zeg dat ondanks dat er gelukzoekers zijn, we ze moeten helpen, voor het geval er anders een echte nodeling door het net glipt. Juist met suffe voorbeeldjes als van die taxi komen en dat projecteren op allemaal is generaliseren.
En mijn vraag staat nog steeds: moeten we mensen terug sturen naar mogelijk hun dood om te voorkomen dat gelukzoekers hier wat geluk vinden?
WimB (13:28) Ik geloof je. Op zo’n boot trek je je makkelijk even terug met een dame van plezier.
—–
UNHCR Nederland (@UNHCR_Nederland)
25-09-14 12:29
#UNHCR bedankt Koreaanse kapitein voor redden van 387 asielzoekers op boot #MiddellandseZee goo.gl/SIBXEH pic.twitter.com/eCysZucv5R
—–
“suffe voorbeeldjes”
Onderontwikkelde sufferd , Lees en leer.
Als jij echt zo’n wereld verbeteraar bent, stap dan in het vliegtuig met je spaarcentjes van je uitkering en ga daar de mensen helpen die het volgens jou zo hard nodig hebben. Maar ga hier niet iedereen uitmaken voor racist, in een land dat uitblinkt in vrijgevigheid en internationale hulp.
Ja, gelukkig zijn de omstandigheden hier beter Kok. Het zou niet best zijn als dat niet zo was.
Gelukkig wel Bernard.
Ik ben alleen bang of ervan bewust dat we ons eigen nest bevuilen zonder dat we dat willen.
En dat mag, geloof me maar.
Veel mensen zijn te naïef om te weten dat dat aan de gang is.
Volksverhuizingen hebben veel ellende gebracht in de hele wereld.
En nu we ons daarin betrekken vergeten sommige individuen dat er ook mensen in Nederland zijn die gezinnen met kinderen hebben hun tijd volmaken met werken om het beste voor hen te kunnen bieden. Wat door grote groepen straks als egoïsme word gezien omdat zij het zo hard nodig hebben. Zou Japser bijv. Zijn auto uitlenen of telefoon aan een buur twee straten verderop omdat die dat nodig heeft??? Nee. Dat doet hij niet. Een klein landje als Nederland kent geen mens op aarde, tot dat zij er wat van willen. Nederland heeft totaal geen betekenis op welk vlak ook.
Ik denk dat ons nest bevuilt word, en bij tegenspraak de kop in gedrukt word door een eng (s)links volkje.
Uitblinkt? En dat durf jij te zeggen nadat je vele malen hebt geroepen dat ze allemaal moet oprotten. Pfff wow.
Overigens, welke uitkering? Ik werk voor mijn geld.
Hou overigens aub op met zaken voor mij invullen. Er gaat maandelijks een aantal bedragen naar goede doelen, hoop dat jij dat ook kan zeggen. Met je eigen volk eerst mentaliteit.
Japser, op 26 september 2014 17:36
Deze reactie maakt je wel erg ongeloofwaardig ,
“En dat durf jij te zeggen nadat je vele malen hebt geroepen dat ze allemaal moet oprotten”
Vertel maar waar ik dat ooit gezegd heb, leugenachtig mannetje
Maar dat zal wel in je genen zitten , en dan weet jij vast wat ik bedoel. met je schijnheilige goede doelen, je bent zeker voor eigen belang lid van de postcode loterij.
Nee, je hebt gelijk, jij bent hier een groot voorstander van het opvangen van mensen. Vooral mensen die geloven in Allah. Die ontvang jij met open armen. Sorry dat ik je van iets anders beticht…. /sarcasme
En nee, ik weet niet wat je bedoelt. Leg alsjeblieft uit, met duidelijke woorden. Ben erg benieuwd.
(greenpeace en milieudefensie)
@Jasper, nou begin je weer met generaliseren tsss
Deze woorden naar kok toe; Vooral mensen die geloven in allah.
Tsja Jasper jij reageert vanuit aannames, triest hoor. Laat jij je speciaal biertje staan voor goede doelen? Wij steunen twee gezinnen in afrika en sturen goederen, en jij oh goede doelen loterij zodat je toch nog iets kan terug winnen of stort je bij bv greenpace om de organisatie tevspekken?
Je hebt je mond vol over mensen die vermoord of verkracht worden en wat doe jij?
Generaliseren? Waar dan, leg uit. Ben benieuwd, want je opmerking raakt kant nog wal.
nee, geen loterij (zoals ik zei)
Wat doe ik? Ik steun de rest van de planeet, ik laat het mensen helpen aan anderen over.
Overigens, props voor het helpen van die gezinnen!
ahhhh je laat het helpen aan anderen over door het met euro s af te kopen tsja dat zegt al genoeg.
Jasper jij generaliseert wel degelijk, totaal geen inlevingsvermogen nasr anders denkenden, die plaats jij nl meteen in een hoekje.
Vraagje ben jij autistisch?
Wie zegt dat ik niet meer doe naast geld overmaken? Het ging om het steunen van goede doelen. Dat doe ik. De rest is mijn zaak.
Ik heb zeer zeker wel inlevingsvermogen, en ik zie absoluut de nadelen van andere culturen toevoegen aan de ‘nederlandse’. Maar die hoef ik hier niet te benoemen, dat doen er al voldoende, en die personen zijn daar veel beter in (noemen er veel meer dan dat ik persoonlijk zie). Ik neem de rol van voorstander wel op mij.
Nee, ik ben niet autistisch. Niet dat het terzake doet.
Oke duidelijk, dankje.