Zwolle – Op de plek van de bankenlocatie aan de Melkmarkt komt waarschijnlijk een filiaal van de winkelketen Primark. In de omgeving daarvan zal de fietsparkeerdruk verder toenemen beweert Fietsersbond-Zwolle. De belangenvereniging ziet echter ook kansen om stallingsproblemen op te lossen.
Primark trekt veel klanten, vooral jongeren. Die klanten komen voor een groot deel met de fiets naar de winkel en zoeken een parkeerplaats in de directe omgeving. De Grote Markt, de kop van de Oude Vismarkt en de Melkmarkt zijn zeer geliefde plekken om fietsen te stallen. Dat blijkt uit het dit jaar uitgebrachte stallingsonderzoek van Fietsersbond-Zwolle. Door herinrichting van de Oude Vismarkt, het fietsparkeerverbod op de Grote Markt en het verdwijnen van de stallingen langs het nieuwe filiaal groeit het parkeerprobleem.
Ondanks deze steeds grotere parkeerproblemen stelt de gemeente dat er geen behoefte is aan fietsenstallingen op die plaats. In een eerder ontwerp voor nieuwbouw op de bankenlocatie was een kelderstalling voor 600 fietsen opgenomen. De ingang van die stalling bevond zich aan de smalle Melkmarktstaat. Door de beroerde aanrijdroute was deze niet erg kansrijk. Dat plan gaat niet door en de projectontwikkelaar wordt tegen een flink bedrag uitgekocht.
Een goed alternatief is tot nu toe niet geboden. Wel zijn er stallingen op het Grote Kerkplein gepland, staat een onderzoek naar mogelijkheden op het Gasthuisplein op stapel en is vorige maand een nieuwe stalling aan het Rode Torenplein geopend. Volgens Fietsersbond-Zwolle zijn deze voorzieningen volstrekt onvoldoende om de stromen fietsers voor nu en in de toekomst op te vangen.
Fietsersbond-Zwolle ziet wel kansen, de voorzitter, Marcel Span zegt: “Met de komst van het nieuwe bedrijf doet zich de kans voor alsnog een echt alternatief te ontwikkelen. Wij zouden graag zien dat de gemeente samen met Primark onderzoekt hoe een moderne stalling op deze locatie alsnog is te realiseren. Een inpandige stalling met een ingang direct aan de Voorstraat en goede aanrijdroutes via de Luttekestraat en Oude Vismarkt zou een geweldige impuls zijn voor het fietsparkeren in het hart van de stad.” Fietsersbond-Zwolle denkt dat desnoods het bestemmingsplan op deze punten moet worden aangepast.
“Want, geparkeerde fietsen tegen de nieuwe etalage van Primark en bij de andere ondernemers in de omgeving lijkt ons geen aantrekkelijk alternatief. De ruimte in de binnenstad is beperkt. Veel kansen voor toekomstbestendige en duurzame invulling doen zich niet voor. Het zou Fietsstad-Zwolle onwaardig zijn de kans die zich nu voordoet niet te grijpen!”
Voor dat handje vol mensen wat hier op de Primark zit te wachten levert het wel heel veel problemen en discussie op.
Primark besteedt op haar site veel aandacht aan ethiek en duurzaamheid. Wat dat betreft moet dat bedrijf wel een groot voorstander zijn van de milieuvriendelijke fiets! Zie: http://www.primark.com/nl/onze-ethiek
Handjevol mensen? Dit is toch een zeer populaire winkelkasten?
Wat mij vooral opvalt is dat er ‘volgens onderzoek’ van de gemeente plotseling geen behoefte meer is aan een fietsenstalling in het pand. De fietsersbond zegt duidelijk precies het tegenovergestelde??
Maar de grote vraag is.. gebeurd hier dan ook daadwerkelijk wat mee?
Of krijgt de AFAC straks meer werk?
Wat Archimedes zegt.
Als de gemeente verstandig is, zorgt ze nu voor ruimte voor fietsen.
Als je daarover gaat nadenken als de bouw af is, wordt het weer gerommel in de marge en veel ergernis.
De bouwvergunning zou moeten regelen dat er voldoende fietsparkeren is. En die noodzaak voor fietsenstalling niet kunnen afkopen.
Zaak voor de gemeenteraad om hier op toe te zien. Helemaal gelet op plek, midden in de binnenstad.
De plek die de gemeente juist zoveel mogelijk wil ontlasten van lukraak gestalde fietsen, zoals op de Grote Markt nog niet zo lang geleden.
Als ik even voor 30 minuten in de stad moet zijn, ga ik mijn fiets echt niet parkeren in een fietsenstalling, maar gewoon dichtbij de winkel waar ik zijn moet. Dat verliest men ook nog wel eens uit het oog.
@enikdan, en wat als dat zo makkelijk parkeren van je fiets voor een winkelpand beboet wordt met 90 euri?? Dan wordt het anders lijkt mij. Natuurlijk moet er dan wel goed gecontroleerd worden.
Op het gevaar af dat ik hier met pek en veren wordt weggejaagd even het volgende. Deze week was ik in Deventer en in tegenstelling tot Zwolle heb ik daar praktisch geen leegstaande winkelpanden gezien. Ik woon en leef graag in Zwolle, maar het centrum van Deventer heeft mij zeer positief verrast. En op Primark zit ik niet te wachten, meer van hetzelfde.
En kun je daar een beetje fatsoenlijk stallen?
Stallen van wat Bernard? Als je fietsen bedoelt denk ik wel dat dat goed geregeld is, ik zag daar geen her en der “geparkeerde” fietsen in ieder geval.
Inderdaad bedoel ik fietsen. Het probleem van verkeerd gestalde paarden ligt al weer ver achter ons.
En al die hypocriete bordjes op winkelpanden dan. “Verboden voor fietsen!”tewijl gvd hun klanten op die dingen komen!
Ik ga een groot bord aan mijn fiets hangen met “Verboden voor winkelpanden!” en dan bij elke winkel klagen waar ik mijn fiets parkeer!
Ai…! Betrapt…:D
Euh Jeroen, gewoon winkelen. Maar wat doet dat ertoe?
Op de Bokkingshang in Deventer schijnt wel leegstand te zijn, heb je daar ook gekeken?
Onder het ABN-Amro pand zit een fietsenkelder, is daar met enige uitbreiding niets mee te doen??:D