Zwolle – Van 18 mei t/m 12 juni loopt in de wijk Stadshagen de campagne ‘’Je wijk binnen handbereik’ waarbij deelnemers de uitdaging aangaan hun auto te laten staan voor korte ritten in de wijk. Ze kunnen hiermee een maatschappelijk doel steunen (bv. minder auto’s voor de deur van de school) of per rit geld sparen waarmee de deelnemers projecten steunen in Stadshagen. Er is voor iedereen in Stadshagen een rol weggelegd in deze campagne. Sla de handen ineen en schrijf je vandaag al in!
Inwoners van de wijk Stadshagen in Zwolle gaan van 18 mei t/m 12 juni een uitdaging aan met elkaar: zo vaak mogelijk de auto laten staan voor de korte ritten in de wijk en deze afleggen met ander vervoer (lopend, fietsend, etc.). Deelnemers die korte ritten in de wijk op de fiets of lopend afleggen, kunnen dit gedrag laten belonen en hiermee een project naar keuze steunen. De campagne ‘Je wijk binnen handbereik’ is er op gericht om buurtbewoners bewust te maken hoe we ongemerkt met zijn allen best vaak in de auto stappen, voor afstanden die we net zou gemakkelijk ook op een andere manier kunnen afleggen. De campagne werkt hetzelfde als een sponsorloop. Deelnemers laten zich sponsoren voor iedere rit waarbij ze de auto laten staan en met het gespaarde aantal ritten steunen ze een project van een ambassadeur in de wijk Stadshagen.
Er zijn verschillende manieren waarop inwoners van Stadshagen kunnen bijdragen aan het succes van de campagne:
Als instantie: Scholen, verenigingen, sportclubs of bedrijven in Stadshagen die geld nodig hebben voor een project of die een maatschappelijk doel nastreven (bv. een maand lang minder auto’s voor de deur van de school).
Als ambassadeur: De vertegenwoordiger van een instantie die het project aanmeldt en er de promotor van is.
Als deelnemer: De autobezitter in Stadshagen die gedurende de campagneperiode zijn auto laat staan voor korte ritten in de wijk en deze ritten op een andere manier aflegt.
Als sponsor: De persoon die een deelnemer motiveert zijn auto te laten staan voor korte ritten in de wijk en hem/haar daarvoor betaalt per rit.
Als sponsorzoeker: Kinderen hebben een superbelangrijke rol in deze campagne. Zij motiveren hun ouders om de auto te laten staan voor ritjes naar school en helpen met het zoeken van sponsors.
Goed initiatief, maar dat gaat nooit lukken. Mensen pakken de auto nog om een pak melk te halen bij de buurtsuper. Ik hoop dat het droog is, dan zijn er nog een paar mensen doe meedoen.
In de wijk??? Als er een wijk geschikt is om de auto te laten staan, is het wel Stadshagen. Mensen die wel de auto pakken (uiteraard uitzonderingen daar gelaten), moeten zich schamen.
Fietsfreaks…. 😛