Landgoed Schellerberg decor voor hagepreek

Zwolle – Voor het vierde jaar is landgoed Schellerberg aanstaande zondagmiddag 16 augustus het decor van een hagepreek van de Zwolse natuurwerkgroep A Rocha.
 
hagepreek.jpg 
Het monumentale landgoed Schellerberg is gelegen aan de zuidkant van Zwolle, tussen de woonwijk en de IJssel. Het is een particulier landgoed dat beperkt toegankelijk is voor publiek. Familie Mostert – de bewoners van het landhuis – stellen hun tuin open voor de bezoekers van de hagepreek waarin zorg voor de schepping centraal staat. De openlucht-kerkdienst – waarin de Zwolse predikant Jos Douma spreekt – heeft een interkerkelijk karakter. Aanvang 16.00 uur. Kom op de fiets, want er is zeer beperkte parkeerruimte voor auto’s. Adres: Schellerbergweg 18 Zwolle. Na afloop is er de mogelijkheid om te blijven picknicken. Neem zelf een aantal gerechten, bord en bestek mee.

A Rocha is een plaatselijke vrijwilligersgroep met als doel om met name kerkelijk betrokken Zwollenaren enthousiast en bewust te maken van de waarde van de groene leefomgeving.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

27 gedachten over “Landgoed Schellerberg decor voor hagepreek”

  1. Ow niet meegekregen; bedankt voor de hint Hikstad. Predikanten zijn vaak boeiende sprekers. In een tijdperk dat zeer velen grof willen verdienen aan het presenteren van hun verhaal. Hier weet je zeker dat er geen commercieel of eigen belang aan vast is geknoopt.
    Goed idee; 16:00, schitterend decor Landgoed Schellerberg…wel een eind fietsen; maar wie weet, als het mooi weer is.

  2. De predikant gaat ons hopelijk niet vertellen dat de goden vinden dat de stad en de winkels op zondag dicht moeten, hoop ik van harte.
    Een beetje luchtigheid en vrijheid vanuit de religieuze hoek zou mooi zijn.

  3. Heb nog nooit dat soort geluiden gehoord. Nou kan ik ook niet zeggen dat ik er heel vaak kom. Maar ik verwacht die geluiden niet.

    Ben idd voor luchtigheid, (beslissings)vrijheid, humor in de maatschappij. En ik ben het met je eens; zou ook heel goed uit religieuze hoek kunnen komen,

  4. Bedankt voor de link Hikstad.

    1e dus in 1566 door Calvinisten.
    Vanuit het dorp Zemst bedreigden de protestanten dus de katholieke status quo in zowel Mechelen, Vilvoorde als Brussel….OK

    De Lutheranen hielden in de 16de eeuw onder andere op het Kiel bij Antwerpen hagenpreken.

    Vanaf de opstand van de Vlaamse boeren tegen de Franse bezetter, de zgn. Boerenkrijg van 1798, hielden ondergedoken priesters ’s nachts vaak verboden missen, vooral in de dorpen en kleinere gemeenten. Zij hadden immers geweigerd de eed van ’trouw aan de republiek en haat aan het koningschap’ af te leggen en kregen geen parochie meer toegewezen.

    Ook bij de Afscheiding, een scheuring in het Nederlandse protestantse kerkgenootschap in 1834, greep men demonstratief terug op openlucht godsdienstoefeningen.

    * Nogal protesterig allemaal! Dus vanaf 449 jaar geleden. Tjonge wat een andere (hatelijker) tijd.

    * In deze tijd dus

    Ook in andere religieus gemotiveerde conflicten gedurende de late middeleeuwen zette de Katholieke Kerk het middel van de kruistocht in, zoals tegen ketters als de katharen en heidenen. Latere militaire operaties op land en ter zee tegen de moslims, zoals de Slag bij Lepanto in 1571, kunnen worden gezien als een voortzetting van de kruistochten.

    Maar over de inhoud zie ik nixxx (buiten dat je de conclusie kunt trekken dat het vooral tegen elkaar was?), heb je linkjes gelezen?

  5. Kan trouwens best zijn dat je naar serieuze religieuze conflicten verwijst. Ik weet nogal weinig van religie. Een afscheiding en een scheuring enzo, daar heb ik me niet in verdiept en ga ik me ook niet in verdiepen.
    Wat ik ervan weet heb ik uit ‘het psalmenoproer’ van Maarten ’t Hart.

  6. @ Hikstad, op 12 augustus 2015 19:08+19:25 Was bijna klaar met een feitelijke en historisch verantwoorde reactie…tot PEC live kon worden bewonderd: alles kwijt. Weet misschien nog wel de hoofdpunten als ik me er even op stort. Tot later dus!

  7. Ja, het valt mij ook op dat er in die tijd 1566-1834 (nog) veel onderlinge scheiding in elk geval maar wellicht ook strijd. Een duidelijke “afbakening” tussen Calvinisten/Luteranen en Katholieken (1798 priesters) was.

    Rond 1798 woedde dus ook een opstand (die niets met geloven te maken had) van de Vlaamse boeren tegen de Franse bezetter, de zgn. Boerenkrijg.

    De 1e twee (Calvinisten/Luteranen) gingen samen onder de naam Protestanten.
    John van B. weet wel of de Calvinisten, Hervormd werden genoemd, of de Luteranen…Hervormden & Gerenomeerd zijn dus samen Protestant. Opvallend dat ze in 1834 nog onderling strijd (scheuring) hadden! Niet heel lang geleden gingen de hervomden, gereformeerden EN Katholieken, onder Samen Op Weg, in Stadshagen samen. Tot ieders tevredenheid, tot het bisdom (weet niet wat het precies is, volgens mij geeft het een Rooms-Katholieke regio weer) het geld op had. Wat mij betreft zouden de moslims er nog wel bij mogen. Allah en God (in beider geloof) worden volgens mij alleen anders genoemd. Er schijnen veel overeenkomsten te zijn. Zo sta ik ook in het leven: benadruk de overeenkomsten en poets de verschillen zoveel mogelijk weg.

    Had dit TOCH nog klaarstaan!

  8. Literatuur vind ik zo’n groot woord dus ‘boeken’:
    Maartje ’t Hart heb ik vroeger ook met veel plezier gelezen. Vooral ‘Een vlucht regenwulpen”. Van Jan Wolkers (eveneens met streng Gereformeeerde roots) heb ik zo’n beetje alles gelezen. Eigenlijk zou ik
    Jan Siebelink nog eens moeten lezen, al was het alleen zijn bestseller:
    ‘Knielen op een bed violen’. WIKI: Siebelink groeide op in een streng-godsdienstig Christelijk gezin. In het laatstgenoemde boek vertelt Siebelink over de godsdienstige kring waar zijn vader toe behoorde en hoe hij daar zelf bij betrokken werd.

    Maar die Jan lijkt me saai. Zéker in verhouding tot Maartje en Wolkers. Volgens mij is het ook een dikke pil….en dat frustreerd me dan nog meer, als ik ook al weet dat hij zijn geloof verlaat en ik gewoon gelovig ben gebleven. Net teveel negatieve factoren om Jan te gaan lezen.

    Heb dus wel gemeen met de 3 heren, dat ik ook streng gelovig ben opgevoed. Hervormd op Gereformeerde grondslag…vraag me niet waarom beide stromingen hier tesamen komen…/ook wel Gereformeerde Bond genoemd.

  9. Dat boek van Siebelink is een mooi boek, Dick. Wonderlijk voor hen die die wereld niet van binnenuit kennen. Ik weet niet of het iets voor jou is. Beetje zware kost.

  10. @ Dame, Hmmm, dan lees ik liever luchtiger en vrolijker boeken van mensen met dezelfde achtergrond (én een goede fantasie!) als Maartje en Wolkers. Misschien is Siebelink wel eerlijker. Hou echter niet van dikke pillen…als ze dan ook nog eens saai en zware kost zijn (goed ingeschat!) laat ik het mooi liggen waar het ligt.

    Bedankt voor de tip!

  11. @dick
    Ik dacht dat Siebelink zijn geloof heeft behouden, dat hoorde ik hem een keer in een radio intervieuw vertellen.
    Ik heb zijn boek wel in mijn kast staan maar het is me te dik, ook niet echt vrolijke kost geloof ik
    Als je wat vrolijker zoekt is Adrian Plass misschien wel wat voor je, een gelovige man en toch 😉 een erg humoristisch schrijver.

  12. Ok…bedankt voor de aanvulling. Daar staat hij dus (in vergelijking tot de andere twee) alleen in; niet in vergelijking tot mij dus.
    Kijk daar heb je mijn vooroordelen

    saai. dikke pil

    Dame: zware kost; Veldwachter:ook niet echt vrolijke kost….Duidelijk; nu ga ik dit boek zéker niet aanschaffen!

    Die ken ik niet “Adrian Plass” :D:D:D

    Er zijn inderdaad (misschien nog wel heel) veel mensen; die denken dat geloven en humor niet samen gaan. Hahaha; laat ze in die waan.

    Bedankt voor de tip!

  13. De hagenpreek heeft inderdaad een hele geschiedenis, maar in dit geval gaat het volgens mij gewoon om een buiten-dienst in zomerse sfeer.

  14. Gelukkig te vernemen dat het gewoon een buitendienst is met zo lezende dan niet al te enge dingen. Een waarschuwing is wel op z’n plaats lijkt me. Ik fietste vanmiddag door de stad, en zag een enorme optocht van gemaakt vrolijk religieus gezang, spanborden, etcetera. Echt eng, zo gemaakt vrolijk en zingend enzo, dat je denkt, die mensen moeten het haast wel vreselijk hebben.

  15. Ben daar niet achter gekomen, zag ze later in de diezerstraat, maar heb ’t een beetje ontweken verder. ’t kwam ook niet als ‘vanuit deze regio’ op me over, eerder als de ene of andere amsterdamse sekte of zoiets. Bagwan en/of hare krisnja, zulke lieden.

Reacties zijn gesloten.