Zwolle – Een nieuwe stichting gaat de komende jaren de Zwolse Sinterklaasintocht organiseren en neemt het stokje over. Voorzitter van deze nieuwe stichting is Edwin ter Burg, ondernemer en bovenal vader van twee kleine kinderen.
De nieuwe stichting heeft de ambitie om van de Sinterklaasintocht weer een ouderwets kinderfeest te maken. Centraal hierbij staat beleving, breed draagvlak en verbinding. Dat alles met de bekende ingrediënten als de aankomst met de boot, de optocht en het eindfeest. Geleidelijk aan worden kleine veranderingen doorgevoerd om de tradities van het feest meer ruimte te geven. De komende weken zal er inhoudelijk meer bekend worden over het programma.
Edwin ter Burg was de afgelopen jaren achter de schermen al betrokken bij de organisatie van de Sinterklaasintocht. Hij is dus bekend met de organisatie en vormt samen met Rick van Asperen, eveneens Zwols ondernemer en presentator tijdens de intocht, de stuwende kracht achter de nieuwe organisatie.
De afgelopen maanden is er achter de schermen hard gewerkt aan de organisatie van dit kinderfeest, zowel qua bemensing als qua invulling van het programma. De nieuwe organisatie bestaat verder uit Joan Tamminga (AVXL), Erik Koster en Riëtte Mulder (Go-Kids). De organisatie wordt ondersteund door 3 stagiaires van Landstede Business Boost (Rutger Booij, Ferdinand Bremmer en Jeroen Spliethof).
De Stichting werkt bij de organisatie nauw samen met lokale ondernemers, de Gemeente Zwolle, Citycentrum Zwolle, Landstede Business Boost en vele andere betrokken partijen die ook via sponsoring of het leveren van een product of dienst hun steentje bij willen dragen. Zo wordt de intocht breed gedragen en dat is belangrijk voor de toekomst van de intocht. Om de continuïteit voor de intocht te waarborgen heeft de nieuwe Stichting afspraken met zowel Citycentrum als de Gemeente voor de komende jaren gemaakt.
Tot op heden was Citycentrum verantwoordelijk voor de intocht, zij liet in goed overleg de organisatie over aan SV Zwolle, afdeling handbal. Deze combinatie is goed voor meer dan 25 jaar intochten. Echter Citycentrum gaf eerder aan dat zij vindt dat de intocht meer iets moet zijn van de gehele stad en niet alleen van ondernemers die lid zijn van Citycentrum. Daarbij komt dat de financiële realisatie van de intocht ook steeds op dezelfde schouders rust. Een situatie die volgens Citycentrum niet langer wenselijk is. Toen eind vorig jaar ook SV Zwolle aangaf niet langer de gehele organisatie op zich te kunnen nemen is gezocht naar een nieuwe vorm om de intocht voor de vele kinderen uit de regio Zwolle en voor Zwolle te behouden.
Hopelijk doen ze wat met de maatschappelijke discussie rond Zwarte Piet. En dan niet domweg roepen: zo was het altijd en zo moet het blijven.
Hopelijk doen ze niks met de maatschappelijke discussie rond zwarte piet.
Zo was het altijd en zo moet het blijven!
Sinterklaas is voor de kinderen en die zijn gelukkig wel flexibel.
Sinterklaasfeest is een kinderfeest waarbij er door niemand gediscrimineerd wordt.
Dat doen de volwassenen wel die er veel meer dingen bij halen dan nodig is.
Laat het gewoon een kinderfeest blijven zonder dat jan en alleman (uit het buitenland) zich er mee moeten bemoeien.
Jij vind het misschien niet nodig (ik overigens ook niet), maar anderen wel. En ze hebben op zich best een goed punt. Een Piet wordt niet zo zwart van een schoorsteen, en krijgt al helemaal niet zulke rode lippen. Wederom, een kind ziet dat niet, dus voor hun maakt het niks uit. Die kun je in principe alles wijsmaken. Waarom volwassenen zo star zijn, begrijp ik persoonlijk nog niet zo.
Nee, Piet was een zwarte helper van Sint. Anders gezegd: een neger die zich nuttig maakte voor een oudere en samen met die oudere kinderen blij maakt. Prachtig toch?
Top dat die studenten van Landstede Business Boost zich ook hier weer ondersteunen en dat ondernemers hen de kans geeft echt te leren
Jou ouders, onderwijzers, hebben jou ook zeker van alles wijs gemaakt toen je nog een kind was @ Jasper, waar je later anders over dacht. Een klein groepje, die een feest voor kinderen lopen te verzieken van alles erbij halen, discriminatie, slavernij enzovoort. Overal wat achter zoeken. Op de Antillen bijvoorbeeld word het ook nog steeds gehouden zonder onderbuik gevoelens. Maar het gewoon als een leuk feest beschouwen. Een traditie die in de loop der jaren al heel veel aangepast is trouwens.
het rare is dat enkele blanke mensen er een giga groot probleem van maken dat zwarte Piet zwart ( bruin ) is, onze gekleurde nederlanders dan wel medelanders maken er geen probleem van, en als je uitlegt hoe het zo gekomen is vinden zij het nog steeds geen probleem, alleen zo’n stelletje bleekscheten denken dat ze daar een probleem van moeten maken, daarbij ook nog een KINDER feest verpesten, als alle Pieten wit moeten zijn wil men dat niet meer zijn omdat het ongeloofwaardig is dat de buurman in een keer Piet is geworden.
En waarom die traditie nu plots in beton gieten? Als hij toch zoveel al veranderd is. Waarom niet werken met echt roet bijvoorbeeld? Is de buurman net zo onherkenbaar.
Je kunt ook teveel veranderen. ik ben inmiddels wel klaar met die linkse mensen die alles op een weegschaaltje willen leggen en dan labelen.
We zijn toch zo lekker multicultie met z’n allen?
Ik denk dat er vooral heel veel mensen niet tegen het hoge tempo van veranderingen in de gehele maatschappij kunnen. Die ook nog eens steeds sneller plaats vinden. De wereld wordt kleiner en sneller. Om toch een beetje grip proberen te houden, wordt er heel hard gevochten om hele kneuterige dingetjes gelijk te houden.
Het is maar net wat jij opvangt en absorbeert Japser. Ik bepaal zelf wel wat ik wel of niet consumeer of wil in dit land. Ik heb niets met vroeger. vroeger is voorbij. Maar het heden is op veel punten ook flink de weg kwijt. Waar ik wel of niet aan moet meedoen bepaal ik helemaal zelf!
En er is helemaal niemand die mij wat gaat opleggen over zwarte witte of blauwe piet.
Ja japsertje laat de boel maar nog sneller gaan. Denk na man. De wereld gaat naar de knoppen. Die zwarte pieten die zich zo gediscrimineerd voelen moeten ze direct het land uitschoppen met hun haatzaaien.discriminatie dit en dat. Deze beste mensen moeten ze direct op een cursus integreren gooien. Aanpassen heet dat zo mooi. En verrek dan zie je direct dat de hollander er helemaal geen racisme in ziet. Dat die Nederlanders juist totaal geen racisten zijn etc etc maar deze subsidie vreters proberen hier de boel te ontwrichten. Helaas zijn er nog personen zoals japsertje die dit met hun slappe knieën verdedigen. Gewoon aanpassen en anders de eerste boot naar huis. Lekker naar je eigen cultuur.heerlijk!! Of pas jij je niet aan in Engeland beste japser. Blijf jij lekker rechts rijden. Kots misselijk word je als Nederlander en ja de burgeroorlog komt steeds rapper dichter bij en hoe komt dat japsertje.juist door die mooie snelle veranderingen.
Aanpassen aan jou, Zwolle2, of aan Jasper? Jullie zijn beiden Nederlanders. De vraag is dus wie de verpersoonlijking is van de Nederlandse cultuur. Wil de echte Nederlander opstaan. 🙂
Zegt het niet genoeg dat ze op de Antillen de pieten zelfs zwarten maken dan de mensen al zijn?
Mij wel, no-nonsense, wat zwart is moet zwart blijven!
Tradities moet je niet willen veranderen onder invloed van ieder klein groepje dat er maar aan gaat trekken: dan blijf je bezig. En er wordt in de Zwarte Pieten “discussie” (die dat eigenlijk niet is) wel erg makkelijk voorbij gegaan aan de mening en gevoelens van de overgrote meerderheid die geen verandering wil. Het verbaast me enorm dat dat blijkbaar wel normaal gevonden wordt door de tegenstanders van Zwarte Piet.
Het hele gezeik over zwarte piet is begonnen door een paar gekleurde medelanders die nog nooit een slag in hun leven hebben gewerkt in dit land.Het enigste wat ze doen is de boel opfokken en zoveel mogelijk haatzaaierij verspreiden onder de bevolking.Jammer dat figuren zoals Jasper dit niet in wil zien en er met open ogen intrapt.Waarom was het nooit een probleem en nu in 1 keer wel?Trouwens het gaat ook goed in de Azc’s in dit land de eerste vechtpartijen zijn al begonnen en de eerste moord is net voorkomen.Wel mooi om te zien dat eindelijk het Nederlandse volk in Wezep en Purmerend in opstand komt.Maar het is te laat het land is weggegeven en komt niet meer goed.
Zo, Zwolle2 en abel14 laten goed zien waarom het misschien geen slecht idee is ;D
@ribo als de overgrote meerderheid zegt dat gras paars is, moeten we dan echt de minderheid die groen zegt negeren, omdat het de minderheid is?
Mij persoonlijk boeit het niks, zolang ik vanaf 14 november maar pepernoten kan eten. Van mij mogen ze er zo uit blijven zien. Heck, vorig jaar liep ik rond als Zwarte Piet. Maar ik zie ook de valide argumenten van de tegenstanders. En dan denk ik, de kinderen maakt het niet uit. Waarom dan de wil van een groep volwassenen, voor wie het niet is, blijven volhouden. Puur omdat ze niet willen veranderen.
jasper, je Wilt geen kinderen je hebt ze niet. Pedagogische studie gedaan ofzo? Je loopt gewoon te jennen.
Om te weten hoe makkelijk kinderen te manipuleren zijn, is geen studie voor nodig.
Kijk alleen maar naar de testen waar de vader van een kind zich voor de ogen van dat kind omkleed tot Sinterklaas. Vervolgens ziet dat kind werkelijk Sinterklaas.
Laat eens zien zo’n test linkje bv
Al die lui die bij die Sinterklaasintochten staan te schreeuwen en te mauwen omdat zwarte piet zwart is,staan meestal wel vooraan als de pepernoten worden uitgedeeld. Steen erom en de gracht in!!!
D erk, jennen? Jij doet niet anders….
Oh Leonardo,wordt je vriend weer gepest??? Ik miste je al….
@Japser: in dit geval roept de overgrote meerderheid juist dat het gras groen is terwijl de minderheid roept dat het paars is. Men claimt dat Zwarte Piet racistisch is terwijl dat duidelijk niet het geval is. Zelfs in de rechtszaak rondom de Sinterklaasviering in Amsterdam is dat element door de rechter afgewezen. In objectieve zin kun je niet claimen dat Zwarte Piet racistisch is want niets in die figuur is erop gericht om mensen met een andere huidskleur achter te stellen of als minderwaardig te bestempelen. Sterker nog: Zwarte Piet is voor velen een held dus het omgekeerde is eerder waar.
De tegenstanders hebben het daarom constant over ‘gevoel’ en moeten graven in historie en symboliek. Concrete argumenten hoor je van hun kant nooit. En gevoel kan nooit een argument zijn in geen enkele discussie. De voorstanders van Zwarte Piet hebben trouwens ook gevoelens maar dat is volgens de tegenstanders blijkbaar veel minder interessant.
@D erk kan het zo niet vinden. Maar goed, dat kinderen uberhaupt in Sinterklaas geloven, ondanks allerlei niet met elkaar rijmende zaken zegt al genoeg.
@ribo Ik heb er geen gevoel bij, maar ik zie wel dat Zwarte Piet een nep-neger is. Zwarte Piet an sich is niet racistisch, klopt. En toch voelen mensen zich er niet prettig bij. Gewoon negeren dan maar? Ik zeg dat hoeft niet, want de andere kant zijn kinderen die zich ook prettig voelen als Piet een figuur is met roet op de huid.
@Japser: ja, ik vind dat je die negatieve gevoelens soms beter gewoon kunt negeren. Ze zijn niet altijd een goede graadmeter. De situatie is eigenlijk (vreemd genoeg) wel vergelijkbaar met de situatie rondom de vluchtelingenstroom en de onderbuik-gevoelens die sommige Nederlanders daar over hebben. Ja, misschien dat je daar een negatief gevoel over hebt maar het is niet gezegd dat dat gevoel terecht is. De overgrote meerderheid van de mensheid is (zowel in het kamp van de fans van Zwarte Piet als onder vluchtelingen) van oprecht goede wil. Dat is in ieder geval wel mijn overtuiging.
Richard Grafhorst; Japser en ik kennen elkaar niet, maar Japser discussieert normaal, jij niet, dus heeft het ook geen zin om verder nog op jou te reageren. Ook al beledig je mij en anderen nog zo hard. Veel plezier hier verder.
@D erk, geen wonder dat Jasper het zo niet kan vinden, want het klopt gewoon niet. Dit ging om een juf die zich voor de klas verkleedde als sinterklaas. En toen vroeg wie is dit? Waarop de kinderen natuurlijk antwoorden: Sinterklaas! Was in 2011 al trouwens. Jasper had vast gelijk door dat sinterklaas niet bestond toen ie nog een peuter was. Zo’n slimme jonge. Als die lui weer gaan demonstreren dit jaar in Meppel, gelijk oppakken. Of een demonstratie verbod invoeren die dag. Ik walg van die figuren bah. Geen inburgering cursus gehad vroeger waarschijnlijk. Ik hoop dat ze al deze asiel zoekers die er nu zijn gelijk even duidelijk maken wat voor feest sinterklaas is. Een kinderfeest waar ook veel ouders van genieten.
Hahahaha,wat ben je toch snel op je teentjes getrapt Leonardo.
Sinds wanneer is vragen of je iemands vriend bent een belediging???
Het begint alleen een beetje op te vallen dat jullie elkaar wel erg vaak de hand boven ’t hoofd houden!!!!!
vorig jaar liep Jasper rond als zwarte piet, blijkt uit zijn reactie vanmorgen om 08.53. hoe heb je je toen laten schminken, als regenboog Piet? of was je die zwarte piet met die dikke baard toevallig? De overgrote meerderheid in Nederland is ervoor om het feest te vieren zoals het altijd geweest is. 1 van de weinige tradities die er nog is. Trouwens deze zelfde figuren willen ook dat de gouden koets niet meer mag rijden op Prinsjesdag. Want er staan afbeeldingen op waar men ook weer van alles achter zoekt.
@benjie ah, nou, dat bewijst toch mijn punt, je kunt kinderen alles wijsmaken.
Ja, ik liep zwart rond, met baard. Ik was coole Piet. Kinderen vonden het geweldig. Ik persoonlijk heb dan ook geen enkel probleem met Zwarte Piet. Het gaat dan ook niet om mij. Het gaat om kinderen en om een groep mensen die een negatief gevoel krijgen bij Zwarte Piet omdat het hun doet denken aan slavernij van donkere mensen. Ik ga niet tegen hun zeggen, dat gevoel hebben jullie niet.
Nee, Jasper dat bewijst helemaal niets. Heeft niets te maken met dat je kinderen alles wijs kunt maken. Ik kan mij ook gaan verkleden als bijvoorbeeld de Kerstman voor een klas met peuters en dan vragen, wie ben ik nu? Vast en zeker dat deze kleuters ook zeggen: de Kerstman! Dat hele kleine groepje mensen wat daar zo’n gevoel bij heeft prima, hebben niets beters te doen dan een traditie naar de kloten te helpen. Laat ze lekker thuisblijven in plaats van de magie bij deze kinderen weg te halen. Deze lieden die zoals vorig jaar de landelijke intocht verstierden met hun gedrag hebben geen gevoelens tegenover kinderen, en tradities. Als je op zo’n moment je gelijk probeert te halen. Over de rug van kinderen nota bene. Schandalig vind ik.
Jasper nu gaan me zaken duidelijkheid geven. Jij zegt kinderen manipuleren, iets wat vlgns mij niet mag. Dit zegt iets over jou en dat jij je makkelijk laat manipuleren door de veilingmeester en zijn gedraai zonder zelf wat te zeggen, alleen verwijzen naar.
Fijn weekend
@benjie Dat verhaal van de juf die zich voor de klas verkleedt, is al veel ouder. het is een bekend voorbeeld wat gebruikt wordt om aan te tonen hoe magisch denken werkt. Dat stond ook in dat stukje uit 2011 waar jij waarschijnlijk je info uit hebt gehaald:
Voor sommigen loopt die fase van magisch denken wat langer door dan 6 jaar. 🙂
@Derk als dat niet mag, dan moeten we direct heel Sinterklaas afschaffen (en ook de kerk eigenlijk).
@Benjie kinderen kunnen wel makkelijk omgaan met een andere Piet. Dat is meer dan duidelijk. Dus niemand heeft er direct last van als Piet veranderd…
Boeien @ dame, waar ik mijn info vandaal haal wat is je punt wat het sinterklaas feest betreft? Afschaffen , aanpassen of wat? Wat is jouw visie? Over deze traditie.
@benjie In jouw posting doe je voorkomen alsof het verhaal van Jasper onjuist is. Het komt op mij over dat je beweert dat kinderen gewoon “Sinterklaas” zeggen, terwijl ze weten dat het gewoon de juf is. De essentie van het betoog is dat in een bepaalde ontwikkelingsfase magie en werkelijkheid door elkaar lopen.
Ik heb zelf een ervaring dat kinderen de kinderdagverblijfleidster die voor de groep alleen haar neus zwart had gemaakt, ook zagen als “zwarte Piet”, inclusief bij enkelen de bijbehorende angst. Dat is een bijzonder fenomeen.
Wat ikzelf van die discussie vind, heb ik hier al vaker neergezet. Eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van het fanatisme in deze discussie. Volgens mij is iedereen het eens over het doel: een leuk kinderfeest. De discussie gaat over de vraag of het feest exact zo gevierd moet worden als in 2010 of een ander recent jaartal. Mijn vraag zou zijn: vanaf welk moment moet de traditie gestold worden? Ik neem aan dat niemand Sinterklaas net zo wil vieren als in pak ‘m beet 1965. 🙂
hallo met adri
Ik vindt dat dame gelijk heeft we moeten meer praten uver behaardenzorg en asiel zoekerds stroom dat zijn de echte problemen vondt het goed dat Nederland 3 vorig jaar allemaal soorten pieten had iederern blij wwat wik je nu nog meer gewoon lekker feesten met zijn allen en een flinke fles met bisschops wijn erbij
@Dame
Ja 1965 waarom niet, of anders 1985, gewoon zoals het hoort: een zwarte Piet en sinterklaas met een witte schimmel.
@adrie
Hallo met veldwachter.
Is het nu Adrie of Adri? 😮
@veldwachter Heb je dat jaar zelf meegemaakt in de kinderleeftijd? je weet niet wat je zegt. Deze herinnering die overeen komt met mijn eigen herinneringen vond ik op internet:
Hallo met adrie
Veldwachter ik deed het verkeerd sorrie mn auto corect maakt de vreemdsre woorden maar je hebt gelijk vund jij ook dat ik gelijk heb we moeten gewoon flink feesten met st klaas toch niet meer zeuren over de pieten
Kijk Veldwachter, nog een illustratief plaatje van de “kindervriend” uit 1908. Begrijp ik goed dat de traditiepuristen het feest in oude stijl willen herstelllen? 😮
Het valt mijn op dat scholen en kinderopvang organisaties soms zelf beslissen voor zo’n zwarte piet test voor kinderen.
Ik zie dan een paar gedreven stagiaires die vanuit een opdracht of eigen overtuiging dan het omkleed ritueel gaan doen van medewerker naar zwarte piet waar de kinderen dan bij staan. Dit dan zonder overleg waarbij je als ouder dan als je weggaat de vragen van de kinderen mag beantwoorden. Ben het wel mee eens dat het feest met zijn tijd mee miet gaan maar dat sommige delen door je strot gedrukt worden omdat het moreel beter is vind ik niet kunnen.
Hallo met adrie
Hahahaha dame mooi plaatjedoen zijn de ook kinderen lekker rustig op 5 desember! 🙂
@1stejohn, ik heb nooit echt gezegd dat Sint bestond, maar het beeld is zo sterk dat kinderen hoe dan ook geloven. Het is voor ouders meer zaak om tijdig te vertellen dat het allemaal een spel is, dan dat je moeite moet doen om ze te laten geloven. Met tijdig, bedoel ik dat het kind dat als enige in een klas nog gelooft, heel kwetsbaar is voor de hoon van de rest.
Dat plaatje met die agressieve Sint en Piet kende ik nog niet. Ook nooit gezien toen ik klein was. Wel de verhalen dat je de kans liep om in een zak meegenomen te worden door die gasten als je niet netjes gedragen had dat jaar. Met name vanaf september/oktober ging het verhaal weer rond. En dan ging je je vanzelf al wat braver opstellen. Heel positief eigenlijk, voor mijn buurt tenminste. 😉
Meer beveiligers en extra surveillance door politie moeten massale vechtpartijen voorkomen, zoals die donderdagnacht uitbraken onder jonge vluchtelingen in het AZC in Overberg. De politie moest 40 agenten en een helikopter inzeten om de rellen de kop in te drukken. De inwoners van Overberg krijgen vandaag een brief over de incidenten.
Er is wel eens eerder wat voorgevallen, dat is ook niet zo gek met 200 jongeren uit oorlogslanden bijeen, Maar zo ernstig als nu, was het niet eerder
Loco-burgemeester Henk Veldhuizen
Een simpel potje voetbal in de gangen van het AZC leidde donderdagnacht tot een massale veldslag tussen jonge asielzoekers uit Syrië en Eritrea. De groep voetballers wekte irritatie op bij andere bewoners van het asielzoekerscentrum, waar 200 jongeren in de leeftijd van 14 tot 18 jaar – zonder ouders – wonen. Om half één ’s nachts escaleerde het voor eerst toen enkele tientallen jongeren met elkaar op de vuist gingen. Beveiligers probeerden de boel te sussen, maar moesten de politie om hulp vragen. Agenten slaagden erin de vechtenden uit elkaar te halen en de rust leek weergekeerd.
Vlam in de pan
Maar dat was schijn, want om half drie ’s nachts sloeg de vlam pas goed in de pan. Ongeveer 60 jongeren gingen een veldslag met elkaar aan in de gangen van het AZC. De politie, dit keer met 40 agenten paraat, moesten charges uitvoeren om de kluwen vechtende jongeren uiteen te halen. Een helikopter hing boven het AZC om het overzicht te houden. Na een uur was het weer rustig.
De volgende ochtend zeggen twee Syrische bewoners tegen deze nieuwssite dat het wel vaker misgaat tussen jongeren uit Syrië en Eritrea. Maar kort daarna houdt iedereen zijn mond in het AZC. Er wordt verwezen naar de woordvoering van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), die op dat moment spoedoverleg voert met loco-burgemeester Henk Veldhuizen van de Utrechtse Heuvelrug.
Veldhuizen is geschrokken. ,,Er is wel eens eerder wat voorgevallen, dat is ook niet zo gek met 200 jongeren uit oorlogslanden bijeen, Maar zo ernstig als nu, was het niet eerder.” Het COA wil de capaciteit in Overberg mogelijk opvoeren naar 400 personen. Staat dit op losse schroeven? ,,Daar kan ik niets over zeggen. Officieel is er nog niet eens een verzoek van het COA, maar dergelijke incidenten nemen we uiteraard mee in de discussie
Het wordt 1 groot feest in dit land
Pff ja hoor alles is de schuld van de vluchtelingen..
@Dame
Je gaat nu wel erg ver terug in de tijd: 1908, en was je echt bang voor de zak, dan had je zeker een slecht geweten. 😉
Ik heb zelf vooral prettige herinneringen aan het sinterklaasfeest. En ik had al vroeg door dat het gewoon verklede mensen waren, op de kleuterschool herinner ik me een verklede arm van de andere schooljuf die pepernoten in onze klas gooide.
Maar ook herinner ik me verklede buren die hoewel je ze min of meer herkende tóch ook wel wat indruk maakten als ze ineens in de woonkamer stonden.
@Veldwachter Mijn vraag was op welk moment de traditie gestold moet worden. Niet 1908 begrijp ik. 1965? Welke ouder van nu zet Sinterklaas in de opvoeding in om zijn kinderen te laten gehoorzamen? Wordt nog steeds verteld dat stoute kinderen meegaan in de zak (en tot pepernoten vermalen worden)? Worden kinderen echt nog en plein public in de zak gestopt? Ik mag hopen van niet. Zelf heb ik dat in ieder geval nooit gedaan bij mijn kinderen.
Ik denk dat je mijn punt wel snapt. 🙂
@Dame
Nee ik snap je punt niet helemaal eerlijk gezegd. Nogmaals ik herken die zaken die je terloops noemt gelukkig niet: vermalen tot pepernoten? 😮
Het lijkt me vooral belangrijk om je niet te veel te fixeren op dit soort zaken.
Aan de andere kant als ik zie hoe veel(?) ouders hun kinderen opvoeden als kleine prinsen en prinsesjes, kan het misschien ook niet veel kwaad om de zak en de roe weer terug te brengen in dit soort gezinnen, als pedagogisch tegenwicht. 😉
kort aantwoord Dame: 1965 😀
Dame heeft een valide punt. Sinterklaas is de afgelopen eeuwen continue onderhevig geweest aan verandering. En nu is er een groep die het hele gebeuren in beton wil gieten. Waarom nu en in welke vorm? En waarom mag iets wat vloeibaar was al die jaren, dat nu niet meer zijn?
Het begint bij een simpel Sinterklaas feestje, volgende stap in is het kerstfeest, want die discussie is in het westen al vaker opgelaaid al voor de Sint problematiek.
Gezien onze vriendelijke nieuwe inwoners met andere gedachten zal dit zelfs nog sneller gaan.
En ook dan zullen er hier mensen zijn die er wel begrip voor kunnen opbrengen.
Net zoals nu, en waarschijnlijk dezelfden.
Volgens mij is er één punt waar we het allemaal over eens zijn: Sinterklaas is een feest dat past in de Nederlandse cultuur en behouden moet blijven. Buiten deze discussie was er een ontwikkeling naar een afkalvende Sintviering ten gunste van Kerst. De veramerikanisering van onze cultuur. Na de introductie van Valentijnsdag zat ik al te wachten op Halloween en de 4e juli. Misschien dat de zwarte-Pietdiscussie het Sinterklaasfeest weer een boost geeft. Dat hoop ik dan maar. En ook dat het feest mee-ontwikkelt met de tijd, zoals het altijd heeft gedaan.
@veldwachter: er zit ook nog wel iets tussen een prinsjes- of prinsesjesopvoeding en een autoritaire op angst gebaseerde opvoeding.
hallo met adrie
Jasper komt iok door de houding van tegen standers opnaaien tot geweld in de gaza strook maar tegen zwarte piet is soms ook zeuren om zeuren als hun ook een keer tegen de slechte zorg te keer gingen waren zo daar de problemen opgelost blijk baar is zwarte piet belangrijker
toch moet het feest voor iedereen zijn ook voor buitenlander homo of in de rolstoel
zijn we alle maal niet een beetje van onder werp af trauwens het ging over organisatie van het feest niet over zwarte piet
Ik heb geen flauw idee wat je probeert te zeggen. Probeer het eens in het Nederlands.
@Dam 11.33
Ik ben oprecht blij dat ook jij Sint en Piet wilt behouden, ik begrijp nu dat het wat kindvriendelijke r wilt hebben dan in de vorige eeuw, dat vind ik op zich prima.
Beïnvloeding via bv Amerikaanse TV series is inderdaad ook een puntje. Hoewel ik hierbij het idee hebben dat dit minder dwingend wordt opgelegd, dan bv zoals gebeurd door een klein groepje anti zwarte Piet schreeuwers. Het is misschien meer een soort kudde gedrag wat sommige mensen zelf doen.
@De Cock
Mee eens, de grens qua aanpassen is ook wat mij betreft allang bereikt.
Ik denk dat de meeste inwoners van ons land het Sinterklaasfeest willen behouden, veldwachter. De discussie gaat over de vorm. Zelf hoop ik dat me tot mijn dood te blijven ontwikkelen en open te blijven staan voor nieuwe of andere perspectieven. Je uitspraak dat voor jou de grens van aanpassen allang is bereikt, hoop ik nooit te zullen onderschrijven.
@Dame
Ik denk dat je een denkfoutje maakt en 2 verschillende dingen aan elkaar plakt:
Vanzelfsprekend ben ook ik een voorstander van nieuwe ontwikkelingen als die een verbetering zijn.
Waar ik het over heb is dat bij het zwarte piet gebeuren je een klein groepje ziet die hard schreeuwt, en die ieder jaar veel aandacht krijgt o.a. in de diverse media.
En tegen dat soort mensen ben ik niet tolerant, jij wel begrijp ik?
Ik sta er denk ik toch anders in, Veldwachter. Ik hoop dat ik altijd open kan blijven staan voor nieuwe en andere perspectieven. Dat lukt niet of minder wanneer je die afzet tegen je eigen al gevormde denkraam. Dat doe je volgens mij wanneer je oordeelt of iets een verbetering is of niet. Misschien te filosofisch, maar zo kijk ik in het algemeen er tegenaan.
Wat zwarte Piet betreft, in mijn eerste reactie liet ik zien dat deze figuur vanaf het moment van intrede (ergens medio 19e eeuw) tot nu altijd is mee-ontwikkelt. Van kinderschrik met roe en zak tot vrolijke uitdeler van snoep. Voor mij gaat de kern van het feest niet verloren wanneer hij zijn oorringen, rode mond en exclusieve huidskleur kwijtraakt. De kerstman is (of was tot deze discussie) een grotere bedreiging voor het Sinterklaasfeest (in 2007 vierde 53% Sinterklaas en 47% de kerstman), maar dat leidde niet tot fanatieke reacties van mensen die gesteld zijn op behoud van tradities.
Voor de rest geloof ik het allemaal wel. Elk artikel met een verwijzing naar het Sinterklaasfeest eindigt in een repeterende discussie over zwarte Piet.
@Dame
Ik krijg de indruk dat open blijven staan voor nieuwe en andere ideeën bijna een dogma, of een doel op zich wordt op jouw manier?
Persoonlijk vind ik dat “we” te ver zijn doorgeslagen in waarde hechten aan “vernieuwing”, en daarbij ook in het wegrelativeren van “onszelf” en onze cultuur. (hebben we het al eens eerder over gehad 😉 ).
Ik denk dat ieder mens een eigen identiteit heeft, en eigen normen en waarden, en een eigen referentiekader. Ik denk ook dat open blijven staan voor je omgeving belangrijk is, o.a. om vitaal te blijven. Maar daarnaast denk ik dat je trouw aan jezelf “moet” blijven. Ik denk dat “we” dat element wellicht teveel uit het oog zijn verloren in Nederland. Het lijkt soms wel vloeken in de kerk als je dit soort dingen zegt, omdat een luidruchtige stroming juist vernieuwing gelijktstelt met verbetering (de progressieve stroming).
Ik ben voor een balans in dit soort dingen, heel lang geleden zei Socrates dit al: Ken uzelf. En koning Salomo zei: er is niets nieuws onder de zon.
En de Veldwachter zegt: we moeten niet proberen het wiel opnieuw uit te vinden.
😉
@Japser
In jouw voorbeel natuurlijk wel, maar dat je zelf ook wel door. 😉
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/onderwijs/vraag/319010/verschil-tussen-letterlijk-figuurlijk
Nu we toch bezig zijn, hier een stukje over cultuurrelativisme, uit wikipedia:
Uit filosofisch oogpunt kan tegen het cultuurrelativisme worden ingebracht dat het zichzelf in de staart bijt. Het is een norm, een opvatting die alleen in bepaalde stromingen van de westerse cultuur voorkomt. Ook het cultuurrelativisme is dus cultuurgebonden en kan als zodanig volgens zijn eigen principes geen aanspraak maken op algemene geldigheid.””
Het is wat mij betreft van toepassing op wat Dame zegt over open willen blijven staan voor andere culturen, je kunt jezelf namelijk de vraag stellen: in hoeverre staan andere culturen open voor de onze… 😮 😉
Een dogma past niet bij wat ik voorsta, Veldwachter. Ik begrijp ook niet waarom openstaan voor andere perspectieven voor jou gelijkstaat met ‘vernieuwing’ en waarom het afbreuk zou doen aan het eigene van ons land en aan trouw aan jezelf. Bij dat laatst gaat het voor mij vooral om trouw aan “waarden”. Tradities die blijven bestaan, zijn altijd dynamische tradities. Gebruiken die met kleine aanpassingen aan de tijdsgeest worden overgeleverd aan een volgende generatie. Ik begrijp werkelijk niet waarom dat zou knagen aan onze cultuur, behalve dat het te maken kan hebben met gevoelens van nostalgie.
Het gaat er juist om dat dat stijlfiguur de plank mis slaat. Je kunt altijd kijken of er iets te verbeteren valt. Stilstand is achteruitgang.
@Dame
Ja over de Nederlandse cultuur hebben we het eerder gehad, ik begrijp op mijn beurt niet dat (mensen als) jij niet begrijpen dat ook Nederland een eigen cultuur heeft. (!)
@Japser
Ja stilstand is achteruitgang, wat is je punt?
Niet gaan framen, veldwachter. Dat kan ik ook doen, maar dan heeft een discussie helemaal geen zin. Ik zie het verschil meer in het verschil tussen statische of dynamische traditie. En vanuit mijn overtuiging kan een traditie alleen kan voortbestaan wanneer deze dynamisch is. Daarnaast vind ik het waardevoller dat álle kinderen een leuk feest hebben dan dat het feest exact zo wordt gevierd als 50 jaar geleden.
Amen Dame
@Dame:
– “dynamische traditie” kan niet zijn een traditie onder dwang van de terreur van enkelen veranderen
– “alle kinderen” zijn niet enkel de kinderen van een piepkleine minderheid
Als iedereen het wil dan gebeurd het vanzelf wel. Nu wil niemand het (de weinige uitzonderingen daargelaten) en dus is er geen reden om te veranderen. Laat dingen vanzelf gebeuren en ga er niet kunstmatig aan zitten morrelen: dat roept alleen maar meer weerstand op.
Alle kinderen zijn ook niet alleen de kinderen van een overgrote meerderheid, ribo. 🙂 Ik ben het wel met je eens dat het jammer is dat deze discussie op zo’n felle wijze gevoerd wordt, door voor- en tegenstanders. Het vanzelf laten gebeuren vind ik ook het mooiste. Soms gaat het niet helemaal vanzelf en dan heeft de discussie een duwtje nodig, let wel duwtje en geen duw.
Overigens bleek vorig jaar dat het percentage Nederlanders dat akkoord is met aanpassingen snel te zijn gegroeid ten opzichte van 2013 (van 5 naar 13%). Van de mensen tussen 18-35 jaar zelfs 20%. Vooral 65+ers (7% voor aanpassing) blijven tegen.
http://cult.tpo.nl/2014/10/16/meer-dan-15-miljoen-nederlanders-willen-verandering-zwarte-piet/
Zo ..13%, das heel wat!!!!!! Dus de rest blijft tegen…. gewoon houden zo dus!!!
hallo met Adrir
maar dame een traditue is toch ekke keer hetzelfde dus statis toch
Oh want een “duwtje” is natuurlijk iets heel anders dan een “duw”. Volgens mij is het nog steeds het morrelen van enkelen aan een traditie van velen. Laat iedereen de keuze i.p.v. dat een kleine groep hysterische actievoerders en enkele elitaire, intellectuele snobs het denken te kunnen beslissen voor het hele land. Al dan niet met “duwtjes” richting het volgens hen ongetwijfeld “domme, lagere volk”. Deze “discussie” (nogmaals: dat is het feitelijk niet) stinkt een uur in de wind.
Vrouwen stemrecht was ook ooit een kleine groep die iets opdrong. Net als gelijkheid van gekleurden in Amerika. En recenter het mogen trouwen van homo’s. Niet alles wat de meerderheid wil is per definitie goed.
Nou ribo, dat bedoel ik nu met de “felle” wijze van discussiëren. Onder het mom dat mensen die er anders over denken als jij, hun tegenstanders wel “dom” en “lager” dan zichzelf zullen vinden, spui jij een hoop vooroordelen over jouw opponenten.
En ja, een duwtje is niet hetzelfde als een duw. Een discussie starten is prima, een intocht verstoren niet.
Mensen die voor Zwarte Piet zijn worden frequent uitgemaakt voor racist Dame. En uit de reacties van anderen (zoals jij) druipt het neerbuigende element. Zoals ik al een paar keer heb gezegd hier: er is feitelijk geen sprake van een discussie.
ribo, ik ben juist zeer zorgvuldig in mijn woordkeuze en voel me niet verantwoordelijk voor de stempels die anderen plakken. Dat doe ik bewust niet.
Dat jij mijn reacties als neerbuigend ervaart zal zo zijn als jij het zegt, maar betekent niet dat dit ook overeenkomt met mijn intenties. Ik kan niks met die (nogal aanvallende) stelling.
Ik begrijp niet waarom er geen sprake is van een discussie. Eerder schrijf je dat er geen rekening wordt gehouden met de gevoelens van de voorstanders. Dat is bij dit soort tegengestelde belangen een beetje lastig, omdat beide groepen hetzelfde claimen. Dit zijn ook geen keuzes waarbij je simpel de koppen kunt tellen en de meerderheid kunt laten beslissen. Waarom niet? Omdat je daarmee ook het feest uitholt (is namelijk niet meer voor álle kinderen).
Wat mij betreft heb je een goed punt in je reacties op Dame. @ Ribo. Haar reacties komen vaak neerbuigend over, net als in deze discussie. De argumenten die dit kleine hysterische groepje gebruikt, namelijk discriminatie, slaat gewoon nergens op en stuit veel mensen, de meerderheid, tegen de borst. Ik hoop dat de media er dit jaar niet teveel aandacht aanbesteed en dit groepje geen podium geeft zoals afgelopen jaar. En dat de landelijke intocht gezellig verloopt. Zonder verstoring van deze trieste figuren. Volgens mij zijn er ook maar twee mensen op dit log die het opnemen voor deze lieden, namelijk Dame en Jasper.
@Dame, 14:43
Eens over dat dynamische: ik vind het bv. prima als de huidige sint en piet meer kindvriendelijk zijn (hebben we het over gehad in dit draadje, weet je wel).
Ik even opgezocht wat “framen” inhield, ik ben me hier niet van bewust dat ik dit doe, het is i.i.g. niet mijn bedoeling. Ik probeer eerlijk en duidelijk te zijn, zonder discussietruukjes e.d.
Naar mijn mening zie je in deze discussie te weinig door wíe die discussie opstarten het is een kleine luidruchtige groep mensen, (naar mijn privé mening, niet heel vriendelijke prettige mensen overigens, maar dit ter zijde) het zijn bv. niet de kinderen trouwens, of deze moeten “gehersenspoeld” zijn door hun fanatieke ouders.
Over cultuurrelativisme in grotere zin zijn we het denk ik niet eens, ik wil graag nogmaals dit stukje van Wikipedia citeren:
“Uit filosofisch oogpunt kan tegen het cultuurrelativisme worden ingebracht dat het zichzelf in de staart bijt. Het is een norm, een opvatting die alleen in bepaalde stromingen van de westerse cultuur voorkomt. Ook het cultuurrelativisme is dus cultuurgebonden en kan als zodanig volgens zijn eigen principes geen aanspraak maken op algemene geldigheid.”
toevoeging:
Overigens vind ik dat Dame op een goede en respectvolle manier discussieerd. En de woorden “neerbuigend” en “triest” herken ik dan ook gelukkig niet als het over Dame gaat.
Ik ben voor Zwarte Piet, maar ook voor Regenboog-, Paarse, Witte, Gele en Roetveegpiet. Het kan helemaal geen kwaad om met de tijd mee te gaan. Verder is deze discussie veel te hoog opgelopen, met dank aan de media en doorgedraaide voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.
Laf, Leonardo. Dit gaat niet over ‘met de tijd meegaan’. Dit gaat over buigen voor onheuse argumenten en valse schaamtegevoelens. Als je daarvoor buigt en met alle kleuren meekleurt ben je een slapjanus.
Ik buig nergens voor Jesse, helemaal nergens voor. Ik denk alleen anders over de inhoud van deze discussie dan jij. Het is 2015 en geen 1960 meer.
Leonardo, dat is nog het meest enge: buigers, meewaaiers en wegkijkers die ontkennen dat ze dat doen. En inderdaad: de problemen daarvan zijn in 2015 zeer duidelijk merkbaar in de samenleving. Ben je er trots op?
Ja precies: het is geen 1960 meer maar 2015, de situatie nu is niet te vergelijken met de redelijk gemoedelijke situatie in 1960.
M.i. gaat de discussie in Nederland niet zozeer om wat kleinere aanpassingen en flexibel met de tijd meegaan.
Er zijn anno 2015 kleine fanatieke groepen die de ruimte nemen om op on-democratische wijze hun zin door te drijven.
M.i. zijn veel van dit soort mensen, niet tevreden over van alles en nog wat, en maken ze van hun éigen probleem, het probleem van ánderen.
Ik vind ook, net als bv Jesse, dat we hier niet voor moeten buigen, en ook dat we hier niet naief in moeten zijn. Het gaat niet zozeer om een kinderfeestje, het gaat meer in hoeverre we als Nederlander assertief (mooi woord anno 2015) zijn tegen minder tolerante en blijde mensen.
was gericht aan Leonardo 12.08
@veldwachter Het ergerde me dat je mijn standpunt over “eigen cultuur” onjuist weergaf. Ik heb nooit gezegd dat Nederland geen eigen cultuur heeft, namelijk. Wel dat je om tot één cultuur of identiteit te komen in grote abstracties moet spreken en dat het in mijn ogen meer een verzameling is van verschillende culturen in een land. Mensen die naar een andere streek verhuizen ervaren dat ook. Daarom dat ‘framen’. Fijn te lezen dat het in ieder geval niet bewust is, wat ik ook niet echt had verwacht.
Mijn standpunt over zwarte Piet is overigens niet pas bepaald toen die kleine groep fanatici erover begonnen. Wat ik nu vind, vond ik 40 jaar geleden ook. Maar net zoals tegenover het Koningshuis is ‘iets vinden’ niet hetzelfde als ‘ervoor actievoeren’. 🙂
MOET gehaald kunnen worden, nog maar een kleine 2 maand (Intocht Sinterklaas = 21 november 2015) jammeren, klagen en janken over
De kleur van de pieten…wel of geen discriminatie. De Nederlandsche cultuur etc.
Vind dat na het zwarte pieten dan toch minstens ook de kitscherig lijkende “gouden koets”
Discriminatie-proof uit de renovatie moet komen!
14 november komt de beste man aan.
Moet helemaal kunnen, nog 2 septemberdagen, een maand en 14 dagen….:'( Bespaar me dat ge-oh.
Reacties zijn gesloten.