Zwolle – GroenLinks in Zwolle vraagt opheldering over de gevolgen van de fraude met de uitstoot van schadelijke stoffen door auto’s. De partij wil weten wat de fraude betekent voor de luchtkwaliteit in de stad en voor de gezondheid van inwoners. Samen met GroenLinks in de Provinciale Staten en in de gemeenteraden van andere gemeenten in Overijssel vraagt GroenLinks om een diepgravend onderzoek naar de gevolgen van de emissiefraude.
Overheden maken voor de berekening van de luchtkwaliteit gebruik van rekenmodellen die bestaan uit gegevens van autofabrikanten. ‘Als die getallen niet kloppen, is het niet uitgesloten dat de luchtkwaliteit in onze stad slechter is dan we tot nu aannemen. En zijn mogelijk besluiten genomen op basis van drijfzand. Met alle gevolgen van dien voor de gezondheid van de Zwollenaren,’ aldus fractievoorzitter Patrick Rijke. Luchtverontreiniging staat in de top 3 van veroorzakers van ziekte en sterfte in Nederland. De luchtkwaliteit in Zwolle wordt in belangrijke mate bepaald door het verkeer van vrachtauto’s en personenauto’s: zowel in de omgeving van de snelweg A28 als in woonwijken langs de ‘buitenring’ en de ‘binnenring’ wordt de luchtkwaliteit beïnvloed door gemotoriseerd verkeer.
Provinciaal Statenlid Robert Jansen: ‘Als auto’s ook in Nederland meer schadelijke stoffen uitstoten in de praktijk dan op papier, moeten we direct ingrijpende voorzorgsmaatregelen nemen om mensen en de natuur daartegen te beschermen.’
Laat dit aub aan de landelijke politiek over en ga dit niet nu op gemeentelijk niveau bespreken. Daar staat dit ongetwijfeld al op de agenda.
En dan nog: wat wil de overheid er aan doen dan?
Lekker belangrijk !!
Wat een hoop hete lucht.
Wanneer je de luchtkwaliteit wil weten, moet je het gewoon ter plaatse meten. Berekenen is onzin; iets met lies, damned lies and statistics.
Daarnaast is het toelaten van auto’s inderdaad iets van nationaal en internationaal niveau. Laat de provincie of gemeente zich graag met zaken bemoeien waar ze wel over gaan. Daar ligt nog genoeg werk.
Ja het zou beter zijn als groenlinks zich richt op plaatselijke zaken: bv zorgen voor goed en betaalbaar openbaar vervoer, en goede fietspaden.
Bv. de fietssnelweg: https://www.weblogzwolle.nl/content/view/47772/55/
Op welke manier is dit ?berhaupt een gemeentelijke aangelegenheid? Grootheidswaanzin, binnen de ZGR.
Laat dit aan de landelijke politiek over en ga hier geen gemeentelijk belasting geld aan besteden. Weet veel betere doelen voor dat geld.
PS-lid Jansen zwetst trouwens ook: na 2017 gaat de methodiek om uitlaatgassen te meten in Europa niet veranderen. Al sinds jaar en dag weten overheden (hier en overzees) dat de huidige methodiek, al sinds de jaren ’70 in gebruik, geen realistische gegevens oplevert qua verbruik (en dus uitlaatgassen). De politieke kopstukken dienen het belang van de autobranche; laten we ons niet voor de gek houden dat de politiek er voor de kiezer zit.
Misschien kan groen links een mooi brief naar het hoofdkantoor in Wolfsburg sturen,,,, zitten ze daar lekker te wachten…
Beste GL svp hou je met de plaatselijke zaken bezig en zorg ervoor dat de prioriteit bij de zaken rond Zwolle ligt en niet iets waar jullie niks aan kunnen doen en totaal machteloos voor staan….
laat me niet lachen …DE GEMEENTE ZWOLLE !! heb al diverse meldingen gemaakt over een bepaalde situatie in het AA-Park ..ik/wij hebben het heft in eigen hand genomen aangezien de gemeente werkelijk niets van zich laat horen ..maar laat ze dan ook niet komen zeuren als het hier uit de hand loopt …pffffffffffff lachertje die hele Gemeente ..>:( stelletje Clowns ..
GroenLinks moet lekker fuseren met de Lijst Willem Lucht. Die maken zich ook alleen maar zorgen om F16’s, JSF’s en de nationale immigratieproblematiek.
Salaam alaikoem. Misschien kan er ook gekeken worden naar de vrachtwagens en de vliegtuigen over Zwolle? Die maken zoveel lawaai dat ik soms de salat niet kan verstaan.
pff blij dat ik nog geen vrachtwagen over heb zien gaan, tenzij…men onder het viaduct woont.
Maar goed, vliegtuigen gaan over maar dat ze herrie maken dat vind ik de discussie nog wel waard, of men is hardhorend, of het volume moet van standje 1 naar 3 ofzo.