Zwolle – Het is al een tijdje rustig in de berichtgeving over de busbrug. Maar dit betekent niet dat er niets gebeurt. In maart van dit jaar gaf de gemeenteraad zijn goedkeuring aan het programma van eisen voor de bouw van de nieuwe brug over het spoor, waar dagelijks zo’n 1.200 bussen over gaan rijden. Sindsdien werken gemeente en ProRail achter de schermen hard aan de voorbereidingen voor de aanbesteding van ontwerp, bouw en onderhoud van de brug.
Tekening: Gemeente Zwolle
Vormgevingseisen en beoordelingscriteria ProRail gaat de aanbesteding in opdracht van de gemeente uitvoeren. ProRail en gemeente maken in de voorbereidende fase onder meer afspraken over hoe vormgevingseisen en beoordelingscriteria in de aanbesteding worden meegenomen. Duidelijk is dat vormgeving zwaar gaat wegen bij de beoordeling van de aanbiedingen. Inmiddels is er een beoordelingscommissie in het leven geroepen die zich over de aanbiedingen gaat uitspreken. Daarnaast komt er nog een inspiratiemoment om beelden uit de stad op te halen voor het ontwerp van de busbrug. Voordat de aanbestedingsprocedure formeel van start gaat organiseert de gemeente op 24 november een inspiratiemoment voor de stad. Inwoners van Zwolle worden uitgenodigd hun wensen en ideeën voor de vormgeving van de busbrug kenbaar te maken. Deze kunnen vervolgens als inspiratie dienen voor de partijen die met het ontwerp aan de slag gaan.
Het zou bij het ontwerp mooi zijn als er inspiratie wordt gehaald uit de Hoge Spoorbrug, die qua ontwerp en technieken (Google maar eens op lensliggerconstructie of visbuikconstructie) tamelijk uniek is in Nederland en zelfs in Europa! Het zou mooi zijn als er een soort moderne interpretatie van de Hoge Spoorbrug gerealiseerd kan worden.
Iemand een idee hoe je in contact zou kunnen komen met één van de mensen die in de beoordelingscommissie zitten?
Ga naar de informatieavond 24 november!
Geachte lezers,
Graag wil ik u op de hoogte brengen over het feit dat de provincie Overijssel geen toekomst ziet voor het Openbaar Vervoer in Zwolle.
Men wil in de huidige gedachten als eerste de stadsdienst schrappen, gevolgd door de streeklijnen.
Met deze zaken in het achterhoofd vraag ik mij af of investeren in een busbrug financieel verantwoord is.
Misschien moet de Gemeente Zwolle zich eerst eens uitspreken of het recht op Mobiliteit oftewel het busvervoer voor zowel de inwoners van Overijssel als de inwoners van Zwolle gegarandeerd blijft?
En waar haal je dat ‘feit’ vandaan?
@Kees: volgens mij is het een feit dat de provincie mee investeert in de totale spoorzone, waar deze brug ook onderdeel van is. Dus hoezo “geen toekomst volgens de Provincie”?
Toen ik vanochtend dit artikel las had ik hetzelfde idee als Historischbesef. Een moderne interpretatie van de hoge spoorbrug kan mooi worden en heeft ook betekenis. Ik ben voor.
Dat de provincie alle OV in Zwolle wil opheffen klinkt trouwens als complete flauwekul.
@ Kees van Leeuwen. De afbraak van het OV lijkt al begonnen. Binnenkort worden een aantal haltes in Holtenbroek en AAlanden opgeheven. Het exacte gevolg van loskoppeling van lijn 2 en 4 kan ik niet helemaal overzien, die informatie ontbreekt op de site van Syntus en Gemeente Zwolle, ik kan mij echter voorstellen dat reizigers die bijvoorbeeld halverwege de huidige route wonen, niet meer kunnen kiezen en dus langer moeten wachten.
Zie: https://www.zwolle.nl/bekendmakingen/opheffen-bushaltes-in-de-wijk-holtenbroek
en
https://www.zwolle.nl/bekendmakingen/gemeene-zwolle-opheffen-bushaltes-wijk-aalanden
Een mooi plaatje, maar waar gaat de brug ‘landen’ en hoe mengt het busverkeer zich daar met het andere verkeer. Hoeveel overlast gaat de brug opleveren voor omwonenden? Denk bv aan flat Veerallee.
Wat is er mis met de bus tunnel??
Dat eeuwige overleg. Duurt alleen maar vreselijk lang en vanaf nu ben je zomaar 3 jaar verder eer er gebouwd gaat worden. Dat kan en moet veel sneller!!
Wat een ongelofelijk warrig artikel.
Heeft deze ambtenaar de cursus begrijpelijk schrijven niet gevolgd of ontbreken domweg dubbele punten of opsommingstekens ?
Ik ben bang dat het inspiratiemoment vooral voor de show is want architecten laten zich niet graag iets voorschrijven.
En ik hoop vooral dat ze geleerd hebben van de fouten bij de Rode Torenbrug.
Neem de Blalobrug als goede voorbeeld.
Veel succes.
@buschauffeur
Met die Tunnel is niks mis, we hebben het hier over de burg aan de andere kant, op het stadskantoor staat geloof ik nog een maquette hoe het idee is.
De tunnel ligt compleet aan de andere kant van het station buschauffeur. Daar heb je niks aan als je bussen op Veerallee/Willemskade wil krijgen zonder ze via de al bestaande route te leiden. En die route is nu juist waar iedereen vanaf wil.