Zwolle – Het college van b&w heeft 9 februari ingestemd met de wensen en beoordelings-criteria voor het ontwerp van de nieuwe busbrug in het stationsgebied. Deze vormen samen met het in maart 2015 vastgestelde programma van eisen en het kwaliteitsboek Spoorzone het uitgangspunt voor de marktpartijen die aan de aanbesteding meedoen.
De afgelopen maanden heeft de gemeente samen met partners NS, ProRail en DC Vastgoed (eigenaar van het voormalig postsorteergebouw aan de Westerlaan) gewerkt aan de voorbereiding van de aanbestedingprocedure, die dit voorjaar van start gaat. Bij het opstellen van de wensen en beoordelingscriteria zijn ook de waardevolle ideeën meegenomen uit de inspiratiesessie met de stad op 2 december 2015. De volgende wensen voor de vormgeving van de brug gaan mee naar de aanbesteding (vrij geformuleerd).
– De busbrug loopt volgens een vloeiende lijn en heeft een elan dat past binnen het stedelijk landschap;
– Er is aandacht besteed aan het zicht op de brug vanuit de omgeving;
– De verschillende onderdelen van de brug vormen een harmonieus geheel;
– Reizigers in de bus hebben uitzicht op de omgeving: het spoor en de stad.
Het volledige, door het college van b&w vastgestelde overzicht met wensen en criteria is te vinden op www.zwolle.nl/spoorzone onder documenten en downloads. De gemeente heeft in overleg met ProRail gekozen voor de aanbestedingsvorm ‘Design, Construct & Maintain’ (DCM). Dit betekent dat ontwerp, bouw en onderhoud van de busbrug opgenomen worden in één contract. Dit stimuleert de opdrachtnemer om onderhoudsbewust te ontwerpen en bouwen. Om ervoor te zorgen dat de mooiste brug binnen het beschikbare budget wordt gebouwd, weegt de beoordeling van de vormgeving bij de gunning zwaar mee.
Na zorgvuldige afweging van nut, noodzaak en beheersmatige risico’s heeft het college van b&w besloten geen looproute over de brug mee te nemen in de aanbesteding. De commissie die de aanbiedingen beoordeelt bestaat uit de Spoorbouwmeester, een vertegenwoordiger van Het Oversticht, twee bewoners, en een stedebouwkundige van de gemeente. De aanbesteding vindt in het tweede en begin van het derde kwartaal van 2016 plaats. De planning van de bouw is nog niet definitief. Deze is mede afhankelijk van de werkzaamheden van het project Zwolle Spoort (ProRail) en de planning van buitendienststellingen van de NS. Het streven is uiteraard om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. De eerste bussen zullen naar verwachting in het najaar van 2018 over de nieuwe busbrug rijden.
Zwolle wordt volwassen! Een mooie rechte lijn van het nieuwe busstation naar Katwolderplein/centrum!
Weet iemand wat er gaat gebeuren met het huidige busstation op het station? Wordt dat een soort kiss and ride voor auto’s? een park? plein?
En komen de streekbussen ook aan die zijde?
Alle bussen gaan naar de zuidzijde en het plein wordt heringericht
Ik kwam dit tegen op het www. Heb alleen geen idee of dit het ook daadwerkelijk wordt! http://teamv.nl/portfolio/station-zwolle/
@Dominorinoko Ben benieuwd hoe je dat voor je ziet een rechte lijn van station naar Katwolderplein/centrum??? En voor wat de bussen??
Nou daar heeft ie best gelijk in, ‘een rechte lijn’ bekijk de tekeningen maar van reconstructie willemskade. Van de nieuwe brug af, zo de nieuwe busbaan op.