Zwolle wil mooie busbrug

Zwolle – Wethouder Ed Anker sloot de avond af met “Het lijkt wel of iedereen in zijn vrije tijd bruggen aan het bouwen is.” Woensdagavond 2 december had de gemeente inwoners uitgenodigd mee te denken over de vormgeving van de nieuwe busbrug bij het station. Als het busstation aan de zuidkant van het station gereed is gaan er per dag 1200 bussen over deze brug en dat is tussen 06.00 uur en 24.00 uur meer dan 1 bus per minuut. Het moet echter niet alleen een functionele busbrug worden, maar ook een bijzondere brug met een opvallende vormgeving en beeldbepalend voor de omgeving. 

busbrug_zwolle.jpg 

Bijna honderd Zwollenaren waren woensdagavond 2 december naar de Inspiratieavond gekomen om mee te denken over de nieuwe brug. Ook veel bewoners uit Hanzeland en de stationsomgeving waren hierop afgekomen. Bijna iedereen was het erover eens dat het een ranke en slanke brug moet worden met een vloeiende lijn. “Het moet een brug worden met een rustige uitstraling in een drukke omgeving,” was de mening van meerdere deelnemers. Omdat de brug over de sporen heen wordt geleid en tegelijkertijd ook nog een S-bocht in een stijgende en dalende beweging moet maken werd een aantal malen beklemtoond dat deze bijzondere en unieke beweging in de vormgeving moet worden geaccentueerd: “Het moet voor de architect een uitdaging zijn hier iets moois van te maken.” Ook waren er verschillende opvattingen hoe dit concreet kan worden gerealiseerd. Sommigen pleitten voor opvallende kleuren en anderen zagen mogelijkheden met mooie verlichting. Ook de vormgeving van de pijlers en materiaalgebruik is medebepalend.

https://youtu.be/t5NXaupscJE 

Er is nog geen besluit genomen of de brug ook gebruikt kan worden door voetgangers volgens wethouder Anker. “Daarbij moeten we rekening houden met de meerkosten en of het wenselijk is de brug breder te maken voor een voetpad.” Enkelen uit de zaal wilden zelfs een fietsverbinding over de brug laten maken. Aan het eind van de avond had Weblog Zwolle een kort gesprek met de projectleider van de brug Toon van Beek.

Aan het begin van de avond had hij al uitgelegd dat in het voorjaar architecten/bouwbedrijven zullen worden uitgenodigd een schetsontwerp voor de brug te maken en dat ook de ideeën van deze avond daarin zullen worden meegenomen. “De vormgeving zal een grote rol spelen bij de uiteindelijke keuze medio 2016 en bij de uiteindelijke selectie wordt 20% bepaald door de prijs en 80% door de kwaliteit van het schetsontwerp.”

Toon van Beek is ervan overtuigd dat een mooie vormgeving niet veel duurder hoeft te zijn: “Kwaliteit betaalt zich altijd terug,” aldus de projectleider en hij verwijst daarbij naar de ervaringen met de nieuwe spoorbrug over de IJssel met de opvallende rode kleur. Op de vraag of hij deze avond nog nieuwe ideeën had gehoord reageert hij bevestigend. Met name het idee in de vormgeving gebruik te maken van de opgaande en neergaande slingerbeweging van de busbrug had hij niet eerder gehoord. De busbrug wordt een verbinding tussen het oude Veerallee en het nieuwe Hanzeland en een aantal deelnemers suggereerde dit ook in de vormgeving tot uitdrukking te laten komen. Voor Van Beek was dit een nieuwe gedachte.

Hennie Vrielink

Redacteur Weblog Zwolle

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

28 gedachten over “Zwolle wil mooie busbrug”

  1. Tuurlijk joh, met alles de beste, de grootste …. maar dan ook de duurste willen zijn.
    Wie betaalt? – Wij
    Voor wie levert het wat op? – Voor het ego en de geldbuidel van de bedenker vrees ik…natuurlijk ook voor zijn/haar netwerk: maar dat hoeven we allemaal niet te weten.

    ZWOLLE was ook in de tijd van Koot & Bie immers al een “einde stad”!

    Doe gewoon en kappen met die hebzucht.

  2. Moet zeggen dat dit wel een mooi plaatje is. Maar ben vooralsnog niet overtuigd van de nut en noodzaak. Net als die fietsbrug die er op dat oude spoor komt.

  3. Waarom niet Dick? Als straks alle bussen aan de zuidzijde van het station komen dan kunnen ze echt niet allemaal door de Van Karnebeektunnel. Die opmerking las ik eerder hier op WZ (niet van jou geloof ik). De meeste bussen rijden juist in andere richtingen. En zoveel bussen via de drukke kruising van de IJsselallee om laten rijden is ook niet handig. Het zijn er wel 1200 per uur he… Die nieuwe brug komt op een erg goede plek en zorgt voor snelle verbindingen.

  4. @Shagen; 1200 bussen per uur is wel heel veel, per dag moet het zijn.

    Ik ben verder niet bij inspiratieavond geweest, maar ik hoop dat de architect zich laat inspireren door óf de spoorbrug bij de Van Karnebeektunnel óf door de rode Spoorbrug die over de IJssel loopt.

  5. @Drama
    Ja ook dat.
    Maar bussen die terugkeren naar hun plekje naar de zuidzijde gaan blijkbaar niet over de brug, maar gewoon via de oude manier.

  6. @Dick: roerend mee eens; zoveelste imago-oppoetserij van bepaalde bestuurder(s); grootdoenerij waar zwolle al jaren heel veel last van heeft.
    Heb trouwens tijdje terug gelezen dat in de nabij toekomst stads- en streekbuslijnen opgeheven gaan worden vanwege de bezuiningen. Als dat zo is..
    waar is dit dan allemaal nog voor nodig?

  7. Bedenk ook het volgende:
    – de Stationsweg wil men busvrij maken vanwege het fijnstof.
    – ook het gebruik van de Eekwal door de bussen kan beter stoppen
    Dat betekent dat buitenom de binnenstad een goede optie is.
    Aan de zuidzijde is meer ruimte, ook voor de verwachting dat busvervoer zal groeien.
    Alles bij elkaar opgeteld is de busbrug een hele goede oplossing.
    En nu nog mooi uitvoeren.

  8. Goed plan , mooi dat men ook aan de vormgeving van deze brug veel aandacht besteed. De centrum-zijde van het station zal ook een stuk rustiger worden als al die bussen daar verdwijnen. Fijn voor de bewoners en alle bezoekers die met de trein naar Zwolle komen. Dus @ Dick een pure aanwinst voor de stad. Kan wel merken aan je reactie dat je daar niet in de buurt woont , maar in dat lelijke Stadshagen zonder uitstraling.

  9. @John van Boven:

    Aan de zuidzijde is meer ruimte, ook voor de verwachting dat busvervoer zal groeien

    Waarop is deze verwachting gebaseerd?
    Gezien de geluiden over flinke bezuinigingen op het stads- en streekvervoer door de provincie, zou eerder het tegenovergestelde verwacht mogen worden…

  10. @ Historisch besef; heb elke avond inspiratie-avond 😉

    Vandaag zelfs inspiratie-dag….heb ik me de hele dag door de vroggere
    Zuiderzee laten inspireren.

  11. @ Shagen, op 3 december 2015 8:03 Denk dat ik het op kaart moet zien en er meer over zou moeten weten, om nut/noodzaak/kosten/alternatieven goed van commentaar te voorzien.
    Trek dan ook (als het kan) tot nadere orde…”hebzucht” uit 7:16 terug.

  12. Of…heeft Arianne hier toch een punt

    Gezien de geluiden over flinke bezuinigingen op het stads- en streekvervoer door de provincie, zou eerder het tegenovergestelde verwacht mogen worden…

    ; zie ff niet waar ik beide beweringen kan checken.

  13. Met toenemende vergrijzing en minder te besteden studenten is verwachting dat meer mensen in het OV gaan.
    Of verwachtingen altijd uitkomen…

    Verplaatsing van het busstation naar de zuidzijde biedt zeker kansen voor het stationsplein maar niet iedereen heeft een pasje om door de tunnel te mogen/kunnen.

    En ik hoop dat er eindelijk een goede fatsoenlijke oplossing komt voor de fietsen. Dat uiteindelijk de fietsenkelder bijvoorbeeld niet wegbezuinigd wordt ten gunste van de busbrug.

  14. Het spoor had gewoon ondergronds moeten gaan. Wij hebben notabene een burgervader die tamelijk veel ervaring heeft met tunnels.

  15. Kunnen we de bus niet gewoon afschaffen. Een busrit inclusief wachten duurt eigenlijk altijd te lang. De nieuwe mens neemt de trein en wandelt daarna tot 4km. Alles boven 4 km of mensen die slecht ter been zijn, is werk voor de taxi.

  16. busvervoer zal groeien

    De tendens is juist dat het busvervoer drastisch af zal nemen de komende jaren. Daar wordt in het Provinciehuis serieus over gesproken.

  17. Bericht door Gezellig038, op 3 december 2015 19:09
    Het spoor had gewoon ondergronds moeten gaan. Wij hebben notabene een burgervader die tamelijk veel ervaring heeft met tunnels.

    😮 Geschokt—-De BBB zal Gezellig038 toch niet weer op de hielen zitten?

Reacties zijn gesloten.