Aanbesteding ombouw Kamperlijn van start

Zwolle – De werkzaamheden voor de elektrificatie van de Kamperlijn staan vanaf 17 december 2015 op de Europese aanbestedingskalender. Gedeputeerde Staten van Overijssel en de colleges van B&W van Zwolle en Kampen hebben ProRail opdracht gegeven de aanbesteding en de uitvoering van het werk te begeleiden. Naar verwachting is in het voorjaar van 2016 de aannemer voor deze klus bekend en zijn de werkzaamheden in het najaar van 2017 gereed. 

De aannemer die het werk mag uitvoeren, start in 2016 met de voorbereiding van de werkzaamheden en het aanvragen van de benodigde vergunningen en ontheffingen. In 2017 gaan de werkzaamheden aan het spoor van start. Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen gaat het onder andere om de aanleg van 200 bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Met de elektrificatie van de Kamperlijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller.

Naast de elektrificatie gaat ook de snelheid van de trein tussen Zwolle Stadshagen en Kampen omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Om dit mogelijk te maken worden seinen verplaatst en een particuliere overweg in ‘s-Heerenbroek opgeheven.

De inwoners van Stadshagen en Westenholte kunnen straks ook van de Kamperlijn gebruik maken door de bouw van het nieuwe station Zwolle Stadshagen ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder het nieuwe station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen. De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Deze reistijd blijft gelijk ook met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen, doordat de snelheid van de trein omhoog gaat.

Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en Hanzestad Kampen. Gelijktijdig vernieuwt ProRail het spoor over een lengte van 13 kilometer. Het spoorgrind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en spoorstaven worden hierbij vervangen. Daarnaast worden de niet gebruikte sporen op het oude rangeerterrein in Kampen verwijderd. Tijdens de werkzaamheden, die gepland staan in 2017, is de Kamperlijn naar verwachting drie maanden volledig buiten dienst. Voor deze periode wordt in overleg met de NS adequaat vervangend vervoer geregeld. Als alles volgens plan verloopt rijdt de eerste elektrische trein in december 2017.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

3 gedachten over “Aanbesteding ombouw Kamperlijn van start”

  1. Prima zet, hoewel dit veel eerder had gekund. Maar goed, traagheid staat de Gemeente Zwolle om bekend. Een station in Stadshagen is een logische stap. Nu nog bij winkelcentrum Zwolle Zuid een station (waar al een jaar of 20 over wordt gesproken) en waar bij de bouw van de wijk al plaats voor is vrijgehouden. Ben echter bang, dat de grootste wijk van Zwolle ook in 2025 nog steeds geen station heeft. Politieke armoede ten top!

  2. @doohnibor

    De vertraging van de ombouw van de kamperlijn is niet te danken aan de gemeente Zwolle maar aan de provincie Overijssel. Die heeft de verantwoordelijkheid voor het regionale OV op zich genomen, maar kon helaas de tijdsplanning niet halen. De rest van je verhaal ben ik met je eens.

    @RichatdV

    Ik ben er ook bang voor. Maar, de kamperlijn ligt er 3 maanden volledig uit, dan moeten de bouwers toch wel aardig wat kunnen realiseren.

Reacties zijn gesloten.