Zwolle – Zondag rijdt voor het laatst enkele “ Apekop” treinen door Zwolle op weg naar het Spoorwegmuseum. Aan boord zo’n 400 per station wisselende treinliefhebbers. De vier aan elkaar gekoppelde treinstellen mat 64 vertrekken ’s morgens vanuit Maastricht via Den Bosch, Nijmegen, Zwolle en Utrecht naar het spoorwegmuseum. In Zwolle Zuid zal ter hoogte van het Ittersumerpark een korte stop maken. Dit zal plaatsvinden rond 14.15 uur.
Vanuit het park kan men mooie foto’s maken met zelfs de oude IJsselcentrale op de achtergrond. Eigenlijk kan men het verleden op een foto vastleggen want ook dit gebouw gaat verdwijnen. Het idee om een stop te maken kwam van Paul Derks machinist in Zwolle en Guus van de Wetering bedenker ludieke acties voor NS en beiden Zwollenaar. De stop zal worden aangeboden namens al het Zwols NS personeel en de collega’s van Prorail. Mat. 64 heeft vanaf de begin jaren op Zwolle gereden. Hij liep vanaf hier eigenlijk alle kanten op vooral veel als stoptrein van Zwolle naar Utrecht. Het materieel was vooral bekend om zijn betrouwbaarheid.
Wat is het verschil met de hondekoptrein?
hondekop is de bijnaam van Mat.54. Uiterlijk enigszins lijkend op Mat.64, maar veel zwaarder en vooral ingezet als sneltrein.
Ik moet aan de gijzeling denken bij Wijster. Als ik de Apekop zie.
@ Jan Smid.
De gijzeling betrof een Hondekop, geen Apekop.
En terzijde: Een Hondekop was een stayer, de Apekop een sprinter.
Mat ’64!
Ga zeker ff kijken! Bijna 53 jaar rijdend zonder slag of stoot.
Toen ze hier wat jaartjes terug uitgerangeerd voor de sloop stonden heb ik nog een setje toeters er uit weten te schroeven. Manman, wat een werk!
@Zuidskl.1 JA het zal jammer zijn dat ze niet meer rijden. Deze foto’s vond ik online. Mooie foto’s van nostalgie!
https://www.flickr.com/photos/jeroenkneijber/5076625388/in/album-72157624811573660/
https://www.flickr.com/photos/jeroenkneijber/5076037767/in/album-72157624811573660/
dit model is eerder ook wel hondenkop genoemd volgens mij
@Matthijs.
Je hebt er totaal geen verstand van.
Hondekop=MAT54 heeft ook de neus iets langer.en treinstellen waren groen
@ Morel
Hondekoppen waren langer geel dan groen. En de eerste Apekoppen reden in het groene Treinstel Toekomst-livrei.
Technisch zijn de beide types totaal verschillend, o.a qua aanzetvermogen. Daarom konden ze ook niet gekoppeld rijden. Reden waarom de automatische koppelingen op verschillende hoogtes zitten.
In 1964 heette de Apekop nog TT (Treinstel Toekomst). Er stond toen in de krant een cartoon van twee mensen in de optrekkende trein. De een zei tegen de ander: “Wat T-Trekt ie snel op!”
deze treinen werden hondekoppen genoemd
de mad 64 was de opvolger en daarom noemde misschien een enkeling
hem apekop ?
in de volksmond werden ze BEIDE hondekop genoemd 😉
punt .
Criticus heeft een ego probleem.
Stelletje ape(n)koppen, wees toch eens lief voor elkaar…:)