Zwolle – De modderstromen in de normaal zo zonnige Costas staan op ons netvlies en ook in Nederland haalt de dramaserie ‘Als de dijken breken’ hoge kijkcijfers. Maar hoe gaat het nu echt bij een overstroming in Nederland en sterker nog, wat gebeurt er in jouw eigen achtertuin? Met de lesmethode ‘Hoogwater op het schoolplein’ lanceerden de waterschappen Vallei en Veluwe en Drents Overijsselse Delta tijdens een nascholingsbijeenkomst voor aardrijkskunde docenten dit lespakket voor leerlingen van 3 HAVO en 3 VWO.
Leerlingen op het voortgezet onderwijs weten dat er een kans is dat we geen droge voeten houden, maar betrekken dat niet op zichzelf. Als het gebeurt, dan gebeurt dat ergens anders. Zelfs leerlingen die meters onder onze zeespiegel wonen of dichtbij de grote rivieren verwachten niet dat het in de eigen omgeving kan gebeuren. De lesmethode ‘Hoogwater op het schoolplein’ is op maat gemaakt voor het eigen werkgebied van de beide waterschappen en is zo afgestemd op de eigen leefomgeving van de leerlingen. De docenten gingen er tijdens de nascholing direct mee aan de slag en leerden hoe ze dit kunnen inzetten om zo het waterbewustzijn onder jongeren te vergroten.
Het geringe risicobesef is één van de zorgpunten uit het OESO-rapport (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). Sinds de Deltawerken er zijn voelen Nederlanders zich veilig en beschermd. Met deze lesmethode die op maat is gemaakt, herkennen jongeren de eigen dijk waar ze bijvoorbeeld iedere dag langs fietsen op weg naar school.
Centraal staat een webapplicatie waarmee leerlingen kunnen verkennen wat er gebeurt als dijken doorbreken in de eigen omgeving: de overstromingsrisicoatlas. (http://www.overstromingsrisicoatlas.nl/lesmateriaal/index-inhoud.html) Waterschap Vallei en Veluwe heeft speciaal voor deze lesmethode vodcasts ontwikkeld. Zo sluiten ze aan op de actuele onderwijs ontwikkeling Flipping the classroom. Door de instructie thuis te geven via filmpjes heeft de docent meer tijd om tijdens de les aan de slag te gaan met het oplossen van vraagstukken op het gebied van waterveiligheid. De KNAg (Koninklijk Nederlands Aardrijkskunde genootschap) heeft de lesmodule ‘Hoog water op het schoolplein’ speciaal ontwikkeld voor het rivierengebied en daarmee afgestemd op de eigen leefomgeving van leerlingen
‘het waterbewustzijn onder jongeren’ vergroten, dat heeft vast te
maken met dat de waterschappen zich beseffen dat ze goed aan
de weg moeten timmeren, en ik vind dit een slinkse manier.
Een heel erg slinkse manier.
m’n bezwaren bij ‘waterschappen’ heb ik al eens uiteengezet.
Toelichten nog eens ?
En nu hebben ze geld over blijkbaar om ‘hoogwater op het schoolplein’
te gaan doen.
Breng in godsnaam de noodzakelijke activiteiten van de waterschappen onder bij de Rova, de provincie, of waar dan ook.
Ik zit echt niet te wachten op verkiezingen voor de waterschappen.
Of is het misschien toch politiek, hoe de voeten droog te houden?
Ik denk van niet, als ik me vergis, laat weten!
Je vergist je
Ach ja, waarom niet..? Ga tekeer. 8)