De Nederlandse Spoorwegen willen de spoorlijn van Groningen naar Zwolle verbeteren. De NS weet echter niet of de noordelijke politiek, die er geld in moet steken, dat wel wil.
”Als het Noorden kortere reistijden wil, geven wij graag aan wat de mogelijkheden zijn”, zegt Marcel Ingenhoest, hoofd van de afdeling productontwikkeling bij NS. Ook Leeuwarden – Zwolle verdient een opknapbeurt. Hij wil oplossingen aandragen zonder meteen in politieke of financiële conflicten te belanden. Ingenhoest kan terugvallen op het NS-plan Noordlink dat specialisten van allerlei vakgebieden samenstelden. Het plan voorziet in het opknappen van de noordelijke sporen en de route Schiphol – Lelystad. Dat zijn de aan- en afvoerlijnen van de Hanzelijn (Zwolle – Lelystad) die NS eind 2012 in gebruik neemt. Alle Intercity’s uit Groningen en Assen rijden dan via die lijn naar Schiphol en Den Haag.
Hogerij rijsneldheid
Een van de plannen is het verhogen van de rijsnelheid van 140 tot 160 kilometer per uur. Het afsnijden van drie bochten bij Dedemsvaart, Meppel, Hoogeveen levert de meeste tijdwinst op, net als een afsnijding langs de A1 bij Weesp. Groningen – Schiphol kan zo 30 minuten korter.
Sneltreinen kunnen bij de afsnijdingen meteen vrachttreinen inhalen. Anders zijn daar aparte inhaalsporen voor nodig. Afsnijden heeft ook nadelen, beseft Ingenhoest. ”Nieuw spoor doorsnijdt het landschap, maar dat had de Zuiderzeelijn ook gedaan. Het is misschien ook mogelijk om nieuwe tracés om bijvoorbeeld het Reestdal heen te plannen.”
Bron: Dagblad van het Noorden
Bocht bij Dedemsvaart?? 🙂
De Dedemsvaart wordt waarschijnlijk bedoeld. Dat is het kanaal tussen Hasselt en Coevorden. Alhoewel die bocht noordelijker ligt, vlakbij Staphorst.
Dedemsvaartse Stoomtram
In 1809 werd in Hasselt de eerste spade in de grond gestoken vvor de aanleg van de Dedemsvaart.
Bij de opening van de Staatsspoorlijn Zwolle – Meppel in 1867 werd een station gebouwd bij de overgang van de Dedemsvaart, dicht bij de Lichtmis en met de naam ‘Dedemsvaart’.
Het station was voorzien van faciliteiten voor het verladen van zware ladingen, bijvoorbeeld turfstrooisel.
Uit: Zwols Historisch Tijdschrift 2007 nr.4.
Waarschijnlijk staat dit bij de NS nog steeds als zodanig te boek.
Tegenwoordig ook nog als (het ook al verdwenen) station Rouveen.