Wederom files op wegen rond Zwolle

Door Redactie

Zwolle – Voor de tweede dag op rij is het flink mis in en om Zwolle met het verkeer.

Zowel vanuit de richting van Amersfoort als vanuit Groningen staat het vast door ongevallen. Ook de andere toegangswegen lopen daardoor vast.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

52 gedachten over “Wederom files op wegen rond Zwolle”

  1. Het is gewoon diep droevig Realist. Die files kosten handen vol met geld, helaas treft dit de tegenstanders van verbeterde mobiliteit niet direct in de portemonnee. Er waren dan al lang verbeteringen door gevoerd.

  2. Overigens word ik wel in mijn portemonnee geraakt, want ik draag even veel bij aan de aanleg van asfalt als ieder ander, terwijl ik er nauwelijks gebruik van maak.

  3. Bernard en Riet, ik rijd 55.000 kilometer per jaar, voornamelijk zakelijk (+/-80%), met mijn auto. En ja, ik heb ook nog een boel vliegkilometers (voornamelijk Europa en Azië).
    De vraag was, waarom leg jij evenveel bij aan de aanleg van asfalt als ieder ander?

  4. Blijft staan als er dan toch steeds file is en iederéén gaat in Zwolle lekker een kippie eten dit goed is (wordt) voor de Zwolse portemonnee!
    Cruijff tekst elk nadeel heeft z’n voordeel!

  5. Absoluut. Als er in mijn ‘vorige leven’ problemen met de treinen waren zocht ik eerst maar eens een Chinees op. Meestal reden de treinen daarna wel weer. Het lastige hier is dat het ochtend is. Dan moet je als loonslaaf op tijd op je werk zijn.

  6. Wanneer het een uiterst smaakvolle kip is, komt men ook wel langs en willen mensen ook nog wel een beetje omrijden. Files zijn onnozel en onnodig. Helaas zijn we in Zwolle niet instaat om de middelen in Den Haag los te weken zodat het opgelost kan worden.

  7. Ik snap niet waar je die nijd toch van hebt, Riet? Ik insinueer niets en heb je niets gedaan, maar ik constateer dat er tegenstanders zijn. Weet dat een stilstaande of filerijdende auto meer vervuild als op continue snelheid rijdende auto….

  8. Nijd? Ik stel alleen maar vast dat je uit je nek kletst. Die tegenstander van verbeterde mobiliteit, dat ben je zelf. Als jij je zin krijgt, staan we steeds vaker vast in steeds meer files.

  9. En ik ga op mijn fiets naar mijn werk. Doe ik al sinds mijn afstuderen. Zou je ook moeten doen, dat scheelt een hoop files. En vervuiling. En geluidsoverlast.

  10. Zou niet weten hoe je van die zes banen acht kunt maken. Bovendien moet je dat niet willen. De concentraties fijnstof rond de A28 boven Zwolle zitten al op het randje.

  11. Ik ben blij dat je op je fiets naar je werk kunt. Er zijn ook mensen die het werk buiten Zwolle hebben en niet met de fiets naar het werk kunnen. Jij bent niet de standaard, net als ik niet de standaard ben. Infrastructuur die ontworpen is op een verwachte bezettingsgraad, kun je niet altijd zo onaangetast houden. Er komen dan problemen, het autobezit is niet hetzelfde als in 1960. Gezien aandeel belasting die ik betaal op mobiliteit (BTW/BPM/accijns/MRB/enz) zou je toch redelijker wijs mogen verwachten dat deze inkomsten worden her-geïnvesteerd ten behoeve van de opbrengende partij?

  12. Niet kunt, gáát. Mijn eigen keuze. Jij noemt jezelf toch liberaal? Niemand zou in de andere helft van het land hoeven werken. Zouden ze het ook niet doen als het land niet vol lag met asfalt.

    P.S. Die belasting betaal ik óók. En nee, het is niet redelijk dat belasting ten behoeve komt aan de betalende partij. Dat is de bedoeling helemaal niet van belastingen.

  13. Ik pleit op dit forum altijd voor verbeterde verbindingen met Zwolle. Wegen, spoor, vliegverbindingen, glasvezel. Alles wat bij kan dragen, ben ik doorgaans voor omdat ik realiseer dat Zwolle er voor meer dan 30% afhankelijk van is. Ik ben dat betreft een open boek! Een goed begrip van afstand helpt ook mee in de discussie. 40 Km met een normale fiets, zonder accu en aandrijving, is een behoorlijke onderneming. Een auto heeft de wereld kleiner gemaakt.
    Waarom zou je niet moeten investeren in een wegennet dat ontwikkeld is in 1960? Had men toen het besef dat er nu in Nederland 8 ,1 Mln auto’s rond zouden rijden? In de stukken die ik kon vinden had men deze verwachting niet. De huidige problematiek is eigenlijk het zelfde als wonen een niet aangepast huis(gebouwd in 1960) en je zelf heden ten dage afvragen waarom de stookkosten toch zo hoog zijn en zo tocht in huis? Logisch, geen dubbel glas, geen spouwmuur, geen dak isolatie, geen vloer isolatie, enz.
    Ik begrijp dat je het belang van een verbeterde verbinding moeilijk kan voorstellen, maar kom dan met steekhoudende punten hoe het anders zou kunnen met een zelfde resultaat.

  14. Nee Klaas Jan, jij pleit helemaal niet voor verbeterde verbindingen. Jij pleit voor meer beton, staal en asfalt. Dat zie en hoor ik al veertig jaar.

    In mijn leven heb ik het openbaar vervoer alleen maar slechter zien worden, de hoeveelheid asfalt ongeveer zien verdubbelen, de maximumsnelheid zien verhogen, en de bereikbaarheid van onze steden en dorpen is er helemaal niets mee opgeschoten. We staan nog steeds massaal in de file. Wél zijn de rust en de luchtkwaliteit er gierend op achteruit gegaan. Dankzij aanvullende maatregelen heeft de verkeersveiligheid er gelukkig niet onder gelden, maar het ziet ernaar uit dat ook daar de limiet bereikt is.

    Je mantra méér-méér-méér werkt gewoon niet meer, Klaas Jan. Het is tijd voor rationelere keuzes.

  15. Verkeersveiligheid zit nog lang niet aan zijn grenzen, Riet. Straks krijg je zelfrijdende auto’s en wellicht wordt het dan verboden om zelf te rijden. Ik denk dat het dan een stuk veiliger wordt en verkeersinfarcten als vanmorgen en gistermorgen tot het verleden behoren. Wordt Klaas Jan ook weer blijer van.

  16. Het wereldje wordt dan toch wel erg klein, Riet. Ik heb er idd bewust voor gekozen om internationaal aan de slag te gaan. Ja, daar hoort reizen bij. Mijn gezin is gebonden aan Zwolle en daarom wonen we in Zwolle.
    In Zwolle hebben we veel bedrijven die met export geld verdienen. Die bedrijven zijn ook gebaat bij goede en efficiënte verbindingen. Het vervelende is dat deze bedrijven direct getroffen worden, ook met werkgelegenheid.
    Overigens heb je het verkeerd dat belastingen niet ten gunste komen van de betalende partij. MRB bijvoorbeeld wordt 100% geïnvesteerd in het wegennet, (onderhoud/uitbereiding). Accijnzen, BPM en BTW komen helaas ten goede aan de algemene middelen. Slechts een marginaal deel wordt weer in wegen gestoken.
    Riet, we staan er anders in en we gaan hier niet uit komen.

  17. Klaas Jan,

    Als je vuilnisbak te snel volloopt, kun je twee dingen doen: een grotere vuilnisbak kopen, of minder vuil produceren. Jij kiest voor het eerste, ik voor het tweede. Het resultaat is hetzelfde, behalve dat mijn keuze schoner, duurzamer en goedkoper is.

    Waarom we hier niet uit gaan komen, is me een raadsel.

  18. Riet, de wegen zijn nauwelijks uitgebreid. Ik weet niet zo goed waar je deze info vandaan haalt? Aan de A28 is echt vrij weinig gedaan, op het plaatsen van een spitsstrook na op het traject Zwolle-Meppel? Deze oplevering was eind jaren 90?

  19. Maak van Nederland een 24-uur economie en bijna alle (verkeers-) problemen zijn opgelost.
    Kosten voor bedrijven gaan aanzienlijk omlaag en mensen/bedrijven kunnen 24 uur per dag kopen. Werkeloosheid zo goed als voorbij! Véél minder geld kwijt aan wegennet e.d., de Staatskas wordt voller en er gaat een verschuiving in geld plaatsvinden.
    Openbaar vervoer 24 uur, zorg 24 uur, ambtelijk apparaat 24 uur etc. etc. Een klok is er voor buitenlandse bedrijven niet meer om hier geld heen te brengen.
    Om 23.00 uur naar de kapper, op dinsdagavond een auto kopen, de makelaar op zondag open, voetbal op donderdagmiddag, de vuilnisman maandagnacht, t.v. géén zomer en winterpauze, de raadsvergaderingen op andere tijden, stad-/gemeentehuis elke dag 24 uur bezet.

    Avond en nachtwerkers moeten hiervoor flink extra betaald krijgen.

    Onmogelijk denken (vooral in Zwolle) moet mogelijk denken gaan worden!

  20. Bernard, wanneer het verkeer stil blijft staan….. kom je wel aan het randje. Wanneer het verkeer gewoon door kan rijden, gaat alles prima. Zwolle is hier overigens ook zonder grote investeringen zelf wat aan doen, maar geen van de politieke partijen heeft ooit iets ondernomen. Bekijk de volgende link maar eens: https://www.groeneruimte.nl/dossiers/groen_en_luchtkwaliteit/home.html Groen als middel om de lucht te verbeteren. In Zwolle kapt men enkel en klaagt dan vervolgens over overlast…?

  21. Mooi voorbeeld maar niet realistisch, Riet. Waar je met de vuilnisbak geen rekening mee houdt is met de gezinssamenstelling. Moet ik met een gezin van 5 personen, de kleine bak van een 1 persoonshuishouding hebben? Wat nu als mijn gezin van 5 personen, uit 3 kleine, niet zindelijke kinderen bestaat? Het gaat erom dat je infrastructuur moet beoordelen op de belasting waar het op is ontworpen. Is een weg ontworpen op 100 auto’s of op 1000 auto’s? Bernard brengt een goed punt in, door hedendaagse technieken wordt het mogelijk om op de bezettingsgraad te verhogen. Dat is mooi, maar zover is het nu nog niet.

  22. Mwah, ik kan me toch nog herinneren dat als je het noorden inging dwars door Staphorst moest hobbelen. Ook naar Apeldoorn via die dodenweg was een crime. Alleen het stuk richting Harderwijk ligt er al langer. Maar ook voor die tijd moest je over de Zuiderzeeweg. Dus er is wel degelijk veel gebeurd.

  23. Bernard, de A28 is niet veel veranderd sinds 1970. De A50 is pas in in 1977 opgesteld (vertraging vanwege A15), terwijl het een plan is uit 1968…

  24. Toch, als je ergens heen wilt, kwa werk. doe ’t buiten de spits. Ik zal uitleggen hoe ik ’t doe. Vroeg opstaan, Mailtjes en agenda overzien en regelen (zes tot zeven). Tegen tien uur in de ochtend op pad naar waar je moet zijn. Ontwijk alles wat je in de weg zit, vooral files op de snelweg. Check de fileberichten, ga not op weg bij slechte verkeersberichten .

    D’r zijn nog veel achterlijke werkgevers vrees ik die niet door hebben hoe deze wereld verder gaat. ’t goede nieuws is, de meest achterlijke werkgevers krijgen de mensen gewoon niet meer.

    Gewoon doen mensen, eis ’t recht op.

  25. Riet, zojuist eens wat uitgezocht. Sinds 1983 tot aan 2017 is er 500 km snelweg toegevoegd!? https://www.wegenwiki.nl/Nederland Tegelijkertijd nam het het aantal auto’s toe van 4,7 mln tot 8,1 mln. Een van de redenen is de bevolkingstoename. In 1983 woonden er 14,2 mln, nu 17,2 mln. Ook de gezinssamenstelling is anders, er zijn nu meer 1 gezinshuishoudens. Al decennia wordt er niet meer geïnvesteerd! Dus, niets asfalt, staal en beton. Groene quatsch, die dus al jaren de vooruitgang en de economische stabiliteit tegenhoud. Plant bomen en struiken, dat heeft pas nut.

  26. Denk weemoedig terug aan onze basisschool-musical “Snelweg met die snelweg”.

    Overigens met Herman van Assen (Vreugdehoebe) in de hoofdrol.

  27. Hoe werkt dat nu dan Bernard met/bij mensen die al in de ploegendienst werken?
    Géén files wachttijden etc. etc. gaat de klok bij véél mensen waarschijnlijk erg goed doen.
    Uiteraard alles gefaseerd ‘gaan doen’.
    Je kunt zelf ook wel honderden dingen bedenken wat beter is of beter kan zijn.
    In Zwolle gaat iemand dood maar cremeren kan maar tot 17.00 uur? Waarom niet op zaterdagavond?
    ‘s-Nachts bijna géén openbaar vervoer waarom niet?
    Vrachtwagens staan ‘s-nachts bijna altijd stil maar met minder wagens en meer rijden gaan de kosten en de files omlaag.
    Met een 24-uur economie gaat ook de misdaad/criminaliteit drastisch omlaag (méér ogen op alle tijden).
    Leuke spreuk: waarom zitten er sloten op de deur van een bedrijf die 24-uur open is?

    Ach kan nog wel even doorgaan maar wat dat betreft zijn we hier toch helaas allemaal wel een beetje autistisch.

Reacties zijn gesloten.