Zwolle – Het afgelopen jaar brachten ruim 1,5 miljoen mensen een toeristisch bezoek aan Zwolle. Daarmee bezocht één op de acht volwassen Nederlanders de Hanzestad om naar een museum, attractie of evenement te gaan, te winkelen of een avondje uit te gaan naar het theater, de bioscoop of een concert.
Dat blijkt uit het onderzoek toeristisch bezoek aan steden 2017 van NBTC NIPO Research. De cijfers laten zich niet vergelijken met die uit eerdere jaren, omdat het onderzoek sinds vorig jaar een andere opzet kent. Door de nieuwe systematiek scoort Zwolle nu een tiende plek in de ranglijst van aantallen bezoekers, waar ze in 2016 nog een zevende plek haalde. Van de steden in Oost-Nederland is Zwolle nog steeds de grootste trekker, de stad trok vorig jaar iets meer bezoekers dan de nummers 2 en 3 (Deventer en Zutphen) samen.
Daarnaast werd vandaag het Toeristisch Imago Onderzoek 2018 van LAgroup en NBTC-NIPO bekend gemaakt. Daarin is Den Bosch door de Nederlandse consument als toeristisch meest aantrekkelijke stad van de middelgrote steden beoordeeld, gevolgd door Nijmegen, Leiden, Haarlem en Groningen. Deze steden hebben volgens de (mogelijke) bezoekers een gezellige sfeer, gecombineerd met een historische binnenstad, een sterk winkel- en horeca-aanbod en een sterk cultureel aanbod of cultuurhistorie.
Het Toeristisch Imago Onderzoek geeft het beeld dat Nederlanders hebben van de sfeer en de aantrekkelijkheid van een stad voor toeristen. Zwolle komt in dit onderzoek als 9e aantrekkelijke stad uit de bus. Ten opzichte van 2014 heeft Zwolle veel meer het imago van een moderne stad gekregen: meer te doen, bruisender, ruimdenkender en aantrekkelijker. De belangrijkste reden om Zwolle te bezoeken is nog steeds het winkelen, maar het museumbezoek stijgt aanzienlijk als ‘reason to travel’ naar Zwolle. Verklaring hiervoor is de landelijke aantrekkingskracht van Museum de Fundatie.
“Zwolle zit dus nog steeds in de lift, maar aan ons toeristische imago kunnen we nog werken”, vat wethouder René de Heer samen. “Daar zijn we ook volop mee bezig, we zijn aan de slag met een nieuwe horecavisie en werken samen met ondernemers en andere partners aan de uitvoering van onze strategische agenda voor de binnenstad.
Claudi Groot Koerkamp, Brandmanager Zwolle Marketing: “Samen met de gemeente en toeristische partners werken we aan een integrale citymarketingvisie, waarmee we de stad naar the next level willen trekken als toeristische bestemming. De Global Travel Trade Show, een congres in oktober waarbij we 100 internationale touroperators uit 9 landen hosten, is daarbij een belangrijk middel. Inzet is meer (inter)nationale bezoekers naar de stad te trekken, die langer verblijven en meer besteden. De uitkomsten van het onderzoek helpen ons om daarbij de juiste keuzes te maken.”