Zwolle – De werkzaamheden aan de Rembrandtlaan lopen twee weken uit. Vanaf 5 juli aanstaande is de Rembrandtlaan vanaf de Zamenhofrotonde tot en met de nieuwe rotonde bij Gait Rigter weer toegankelijk voor verkeer.
Op het stuk Monteverdilaan (vanaf de nieuwe rotonde bij Gait Rigter tot aan de Zwartewaterallee) is de gemeente dan nog aan het werk. Dit betekent dat dit deel van de straat nog afgesloten blijft voor verkeer. Als alles volgens planning verloopt is dit stuk op 19 juli klaar. Dan is de hele weg tussen de Zwartewaterallee en de Zamenhofrotonde weer toegankelijk.
In maart startten de werkzaamheden aan de Rembrandtlaan. Deze straat wordt nu ingericht als fietsstraat met een meer klimaatbestendige inrichting. De Rembrandtlaan heeft vanaf de rotonde aan de Burgemeester Drijbersingel tot aan de kruising met de Minervalaan het fietsstraatprofiel met rood asfalt.
De kruising van de Minervalaan met de Rembrandtlaan is nu een rotonde. Deze rotonde is op een unieke klimaatadaptieve manier uitgevoerd. In plaats van de standaard situatie, waarbij het midden van de rotonde het hoogste punt is, is bij deze rotonde het midden juist het laagste punt. Het groen in het midden van de rotonde heeft daarmee de functie van een wadi. Omdat de kruising met de Minervalaan het laagste punt is in de straat, is dit de plek waar bij stortbuien normaal waterlast ontstaat. Door de rotonde als waterberging in te zetten kan gemeente Zwolle een bijdrage leveren aan het klimaatbestendig maken van dit deel van de stad.
De Rembrandtlaan heeft zowel aan de zijkanten als in het midden zwarte stroken met klinkerprint. De strook in het midden zorgt ervoor dat deze fietsstraat er anders uitziet dan sommige andere fietsstraten in Zwolle. Dat komt omdat er in de Rembrandtlaan een bus rijdt. De weginrichting van de Rembrandtlaan is daarom vergelijkbaar met die van de Tesselschadestraat.
Na de zomervakantie vindt de officiële opening van de straat plaats. Dan start ook de algemene fietsstratencampagne. Dit is een bewustwordingscampagne waarbij de fietsstraten in het algemeen meer in de schijnwerpers komen te staan. Ook is het doel om de weggebruikers, met name automobilisten, te wijzen op de regels die in de fietsstraat gelden: de auto is te gast en voor gemotoriseerd verkeer geldt de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
De fietsstratencampagne bestaat uit een algemeen deel, met name via social media en een specifiek deel waarbij in de straten Kamperweg, Tesselschadestraat, van Karnebeekstraat, Wilhelminasingel en de nieuwe Rembrandtlaan gericht aandacht is voor de campagne.