Zwolle – Vanaf zaterdag een drie-in-een tentoonstelling in Museum de Fundatie. Directeur Ralph Keuning en zijn team zijn er weer in geslaagd verrassend voor de dag te komen met drie tot de verbeelding sprekende kunstenaars, waaronder Zwollenaar Junte Uiterwijk, beter bekend als Sticks.
Op zich lijken de tentoonstellingen los van elkaar te staan, maar alle drie de kunstenaars vertalen persoonlijke ervaringen , ieder op zijn eigen manier, in hun kunstwerken.
De Nederlandse portretfotograaf Pieter Henket is werkzaam in New York en Hollywood en heeft foto’s gemaakt van topsterren als Lady Gaga, Eddie Redmayne en Mary J. Blige. Voor de tentoonstelling Congo Tales is hij met een team “spierwitte mensen” naar het onmetelijke tropische regenwoud in de Congobekken gereisd en heeft met lokale dorpsbewoners een prachtige fotoserie gemaakt. De foto’s vertellen verhalen uit het dagelijks leven van deze Afrikanen. Pieter Henket baseert zich op de tradities, mythen en sprookjes van de geportretteerden en heeft samen met hen de surrealistische beelden gecomponeerd. Deze mensen waren niet gewend te worden gefotografeerd, terwijl de topsterren die Pieter normaliter portretteert precies weten hoe ze in beeld willen komen.
De internationaal bekende Nederlandse filmacteur Jeroen Krabbé heeft als kunstschilder weer een tentoonstelling in de Fundatie. Deze keer een serie schilderijen geïnspireerd op zijn televisiedocumentaire ‘Krabbé zoekt Gauguin’ onder de naam Gedroomde Paradijzen. Jeroen Krabbé bezocht de eilanden waar Paul Gaugain had gewoond, waaronder Tahiti en Martinique en is daarna gaan schilderen. Twaalf grote schilderijen in de Fundatie, die Ralph Keuning beschrijft als “zinderende landschappen, zeegezichten, die soms vederlicht zijn en vaak ook diep, zwaar en zuigend, alsof de oceaan tot aan de rand is gevuld met monsters.” Als toeschouwers er onrustig van worden, kunnen ze in de Fundatie de trap naar beneden nemen om daar de tentoonstelling Onrust van Sticks te ervaren.
Volgens Junte Uiterwijk beleven we nieuwe muziek als gevolg van Spotify en andere streamingsdienst steeds vluchtiger en oppervlakkiger. “Dat is jammer, gelet op de tijd en inzet van muzikanten om iets moois te maken. Vroeger was het uitkomen van een nieuwe plaat een grote gebeurtenis, waar je naar uitkeek. Die emotie kennen we niet meer.” Daarom heeft hij, “als kind van de stad”, voor de Fundatie een audiovisuele installatie ontworpen en daarin met beelden, geluiden en teksten een unieke expo gemaakt, die eenmalig is en gebaseerd op de onrust die hij in deze maatschappij en in zijn persoonlijk leven ervaart. Zijn presentatie roept soms een beklemmend gevoel op. Bezoekers die de tijd nemen deze indringende prikkels op zich te laten inwerken, zullen deze tentoonstelling van Sticks niet als vluchtig of oppervlakkig ervaren. Het is één van de eerste keren dat een Zwolse kunstenaar een podium krijgt in de Fundatie en ook dat is verrassend voor een museum dat zich niet alleen nationaal wil presenteren, maar ook buitenlandse bezoekers trekt.