Zwolle – Korfbalvereniging Sparta Zwolle presenteert vandaag haar nieuwe logo. De spelers die later dit jaar hun opwachting maken in de landelijke korfbaltop doen dat met een Zwols schild op de borst. Dit symboliseert de ambitie van Sparta om een sterkere verbinding met de regio aan te gaan zich te presenteren als een open toegankelijke club waar korfbal centraal staat en iedereen meedoet.
De ambitie voor een nieuw logo en de daarmee gepaard gaande rebranding was al langer aanwezig binnen de Zwolse korfbalvereniging. “We hebben de afgelopen maanden de tijd genomen om met leden in gesprek te gaan over hoe zij dit proces voor zich zien en hoe dat naar het logo vertaald moest worden”, aldus Dennis Compayen, bestuurslid van Sparta Zwolle. “Uiteindelijk heeft dat geleid tot een breed gedragen ontwerp waarmee we ons nu, en in de toekomst, sterker kunnen presenteren als onderdeel van sportregio Zwolle.”
Door het Zwolse schild als uitgangspunt te nemen sluit het logo aan bij andere clubs in de regionale topsportbranche, zoals PEC Zwolle en de basketballers van Landstede Hammers. De identiteit van Sparta Zwolle als korfbalclub komt daarbinnen echter wel duidelijk naar voren volgens Compayen: “De naam Sparta staat centraal en de symbolische weergave van een korf spreekt ook direct tot de verbeelding. Wij zijn en blijven Sparta, maar we zijn trots op onze stad en dankbaar om onderdeel te mogen zijn van zo’n sterk regionaal netwerk. Dit logo straalt dat naar onze mening perfect uit.”
Het uiteindelijke ontwerp voor het nieuwe logo komt ook volledig van binnen de club. Een afvaardiging van de PR-commissie heeft het proces begeleid en het definitieve ontwerp is gemaakt door Jorn Steenbergen, eveneens lid van Sparta Zwolle. “Dat maakt mij als bestuurslid extra trots en laat ook zien waar wij als vereniging toe in staat zijn als we er samen de schouders onder zetten.”
Met de borst vooruit zal Sparta Zwolle op 23 november voor het eerst aantreden in de hoofdklasse, het op een na hoogste niveau van Nederland.