Zwolle – De Busbrug Zwolle heeft bij de Betonprijs 2019 een eervolle vermelding gekregen vanwege de maatschappelijke relevantie in de ontsluiting van het station en de complexiteit van de uitvoering. Verder prees de jury de doortastende combinatie van beton en staal.
De 245 meter lange Schuttebusbrug over het spoor bij station Zwolle is een unicum. Niet alleen dankzij haar S-vorm en hoogwaardige uitstraling, maar ook de verregaande samenwerking tussen beton en staal en de uitvoeringstechnische complexiteit maken dit project bijzonder.
Regiodirecteur Dorothé Wennekendonk van ProRail: ‘De technische uitdaging voor de realisatie van deze brug was groot. De brug gaat over een bundel druk bereden sporen en aan weerszijde hiervan staan gebouwen. Aan de ene kant moest de brug aansluiten op onze perrontunnel, aan de andere kant op een kruispunt met een spoorwegovergang. Door dit complexe inpassingsvraagstuk, is er een unieke vorm en bouwmethode tot stand gekomen. We zijn erg blij met het resultaat en trots dat de brug deze prestigieuze vermelding heeft gekregen.’
Ook de Zwolse wethouder Ed Anker is verheugd: “Wat een geweldige prestatie. Extra bijzonder vind ik dat veel Zwollenaren mee hebben gedacht over het ontwerp van deze unieke brug én de bouw aandachtig hebben gevolgd. De opening is met de hele stad gevierd: duizenden mensen liepen voor één keer over de nieuwe brug. Ik ben dan ook dubbel zo trots op het prachtige resultaat, de Schuttebusbrug is echt van de Zwollenaren!”
Henk Post, directeur van BAM Infra Regionaal: “Voor BAM is de Busbrug hét bewijs dat door het gebruik van de digitale technologie van morgen, veel meer mogelijk is in het samenspel tussen vakmensen en materialen. BAM is zeer trots om invulling gegeven te hebben aan het slanke ontwerp van ipv Delft met grote betrokkenheid van alle Zwollenaren.”
Met haar gelaagdheid, vloeiende lijn en warme uitstraling is de brug beeldbepalend voor de gehele spoorzone. Dankzij de uitgekiende combinatie van beton en staal heeft de brug lange overspanningen. De uitvoering was een logistieke uitdaging, onder meer door de beperkte ruimte en de beoogde minimale hinder voor het (trein)verkeer. De brug is naast het spoor tussen bestaande bebouwing voorgebouwd en daarna over de sporen heen op zijn plek gereden.
BAM Infra realiseerde de brug in opdracht van ProRail en de gemeente Zwolle. Het ontwerp komt van ipv Delft in samenwerking met het Duitse Setzpfandt en BAM Infraconsult.
De brug is gebouwd om de drukke noordzijde van het station te ontlasten en verbindt het centrum en het noorden van de stad met het nieuwe busstation. De bouw duurde anderhalf jaar. Momenteel rijdt er dagelijks ongeveer 1200 keer een bus over de brug.
Met de Betonprijs bekroont de betonvereniging elke twee jaar toonaangevende projecten waarbij beton een belangrijke rol speelt.