Zwolle – Dinsdag was het precies vijf jaar geleden dat IKEA Zwolle werd geopend. De winkelketen wil dit feit niet zomaar voorbij laten gaan en viert deze week feest.
Dinsdag waren er de hele dag activiteiten in de winkel. De vele bezoekers konden onder andere op de foto met Björn de Beer, zich laten schminken, een LACK tafeltje laten bespuiten met graffiti en proeven van Zweedse gerechten tijdens de live cooking experience. Wat maakt IKEA zo eigen en wat gebeurt er allemaal achter de schermen? Weblog Zwolle nam een kijkje behind the scenes bij IKEA om hier achter te komen.
De vestiging heeft 29.569 vierkante meter winkeloppervlak en 324 medewerkers. Ieder jaar worden er 1050 vrachtwagens vol met producten in het magazijn van Zwolle verwerkt. Floormanager Evelyn kijkt terug op de eerste vijf jaar van IKEA Zwolle: “Ik ben supertrots op wat onze vestiging de afgelopen jaren heeft bereikt.”
Ook komende jaren is IKEA Zwolle van plan het succes uit te breiden. De visie van het bedrijf is om een beter bestaan voor mensen te creëren. Zij willen een goede buur zijn door betrokken te zijn. Ze organiseerden bijvoorbeeld een kerstdiner voor eenzame Zwolse ouderen en gaven voorlichting over duurzaamheid op scholen in onze stad.
IKEA Zwolle kreeg als eerste van de 433 IKEA-winkels zonnepanelen op het dak. De 5500 zonnepanelen zorgen voor een energie-opwekking van 9000 kilowatt per uur en de winkel maakt gebruik van een geïntegreerd warmtesysteem in het restaurant. Hiermee zijn ze bijna zelfvoorzienend.
Alle lampen in de winkel hebben al LED-verlichting. Ook wordt het afval op alle afdelingen gescheiden. Nu reeds heeft de Zwolse vestiging 50 procent minder voedselverspilling ten opzichte van twee jaar geleden. Hier hoopt de IKEA Zwolle de komende jaren nóg meer in te verbeteren.
In 2030 wil IKEA wereldwijd geheel zelfvoorzienend te zijn. Met energie verkregen uit verbranding van oude artikelen hopen zij nieuwe artikelen te produceren.