Zwolle – ProRail verdubbelt het spoor tussen Zwolle en Herfte. Tijdens Pasen, werken ze ook door en dan rijden op sommige trajecten vanuit Zwolle bussen in plaats van treinen. Door de coronacrisis kan de spoorbeheerder niet zoals gebruikelijk werken en daarom zijn de werkzaamheden met één dag verlengd. Het vervangend busvervoer wordt ook met één dag verlengd.
Tijdens de coronacrisis probeert ProRail zo goed mogelijk alle geplande werkzaamheden te laten doorgaan zodat er geen achterstand wordt opgebouwd. Eén van de geplande klussen is het bouwen aan de bovenleiding aan de oostzijde van het station. Tussen station Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte worden de sporen verdubbeld. Dit stuk is ongeveer 2,5 kilometer lang. Er liggen al twee sporen, straks zijn dat er dus vier. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
De klus zou normaal gesproken vandaag afgerond zijn. Dinsdag doorwerken is nodig omdat de aannemer veilig moet werken zodat de werknemers gezond blijven. Vanwege de coronacrisis nemen ze tijdens het werk speciale maatregelen in acht. Zo houden de spoormonteurs rekening met de richtlijnen van het RIVM om de kans op besmetting zo klein mogelijk te houden. Doordat er wat meer ziekmeldingen zijn dan normaal en een aantal buitenlandse werknemers op dit moment niet naar Nederland mogen reizen, moeten ze het werk met wat minder mensen doen. Door de werkzaamheden bij Zwolle met een dag te verlengen, redden ze het wel om alles af te krijgen.
De treinen rijden woensdag weer volgens de tijdelijke ‘corona’-dienstregeling.