Zwolle – Kringloop Zwolle en Noggus&Noggus hebben de mogelijkheid tot private shopping via social media bekendgemaakt. De eerste dagen van deze week waren meteen al helemaal volgeboekt.
Tientallen klanten maakten via de websites een afspraak om maximaal een uurtje te komen winkelen. “We blijken hiermee te kunnen voldoen aan een grote vraag”, constateert directeur Wilma Voortman van de twee zusterbedrijven. “Terwijl de veiligheid van onze medewerkers en klanten voorop kan blijven staan.”
Het is normaal gesproken al druk bij de twee vestigingen van Kringloop Zwolle en de vier vestigingen van Noggus&Noggus in Staphorst, Ommen, Dalfsen en Hasselt. Maar in het weekend na de sluiting van de scholen liep het ondanks de coronamaatregelen zo storm, dat Wilma besloot alle vestigingen tot nader order te sluiten. “De medewerkers konden de enorme toeloop van klanten niet meer verwerken en we konden hun veiligheid en die van de bezoekers niet meer garanderen, waardoor we op 21 maart hebben besloten om dicht te gaan”, vertelt Wilma.
De in totaal 75 medewerkers van Kringloop Zwolle en Noggus&Noggus werken achter de schermen gewoon door. “Goederen moeten gesorteerd worden en we bieden bepaalde artikelen online aan, via onze webshop De Schatkamer en via Marktplaats. Projecten zoals het inzamelen van dekbedden gaan ook door. We zochten echter naar een manier om onze klanten toch te kunnen ontvangen, zonder dat de gezondheid in gevaar zou komen. Daarom hebben we afgelopen donderdag de mogelijkheid tot private shopping geïntroduceerd.”
Belangstellenden kunnen via de websites een afspraak maken bij de vestiging van hun keuze. “Desgewenst kunnen ze met z’n tweeën komen”, legt Wilma uit. “Afhankelijk van de vestiging ontvangen we nu gemiddeld zo’n zes klanten per uur. We houden ons aan de regels van het RIVM en hebben de winkels zo ingericht, dat de mensen en de medewerkers eenvoudig de anderhalve meter afstand kunnen bewaren.”
Private shopping bij de kringloopwinkel blijkt een gat in de markt. Wilma is er zelf ook verbaasd over. “De afspraken stromen binnen vanaf het moment dat we het op social media bekend hebben gemaakt. De klant is van harte welkom, maar voorlopig alleen op afspraak!”