Zwolle – “Ik merk dat mensen soms iets geïrriteerder zijn, dan tijdens de eerste corona golf. Maar gelukkig valt het in Zwolle heel erg mee als het gaat om agressie”, zegt beveiliger Gijs van Ham. “Als het mis gaat, blijft het bij verbale agressie. Fysiek komt eigenlijk alleen voor als patiënten verward zijn.”
Ook tijdens de eerste golf werkte Gijs in Isala. “Het ziekenhuis was toen echt uitgestorven. Dat vond ik raar om mee te maken. Het is nu wel iets rustiger dan in de zomermaanden, maar gelukkig gaan de meeste poliafspraken gewoon door. Een ander verschil zijn de mondkapjes. Als medewerker draag ik er natuurlijk een. Maar ik zie ook bijna alle bezoekers een mondmasker dragen. Het is mooi om te zien hoe mensen het advies opvolgen. Omdat het een advies is, spreken wij mensen niet aan als ze er niet een dragen. Mocht het een verplichting worden, dan zullen wij dat waarschijnlijk wel doen.”
Uniform
Gijs merkt dat mensen het meeste moeite hebben met de maatregel dat er maar één persoon tegelijk op bezoek mag. “Dat gaat wel eens mis. Als bezoek niet meer luistert naar de verpleegkundigen, worden wij er bij gevraagd. Soms werkt dat meteen heel goed, dit uniform. Bij de ander wekt het juist agressie op. Dat weet je niet vooraf en dat maakt het wel eens lastig. Wij gaan dan in gesprek met mensen en zoeken een oplossing. Wat wij ook wel doen is bij de balie gaan zitten van een afdeling, dat weerhoudt mensen er van om terug te komen voor ziekenbezoek.”
Corona-bus
Wanneer er een patiënt met corona met de ambulance wordt binnengebracht, wachten Gijs en zijn collega’s deze op bij de ambulance ingang. “Vooral ambulancemedewerkers uit andere regio’s waarderen dat zeer. Zij kennen de weg hier niet en wij kunnen ze dan naar de juiste afdeling brengen. Een tijdje geleden kwam hier de ‘corona-bus’. Eigenlijk een ambulance met plek voor meerdere patiënten. Deze konden wij niet ontvangen bij de gewone ambulance ingang. De bus is toen naar goederenontvangst gegaan en daar hebben wij de patiënten en de begeleiders opgevangen en begeleid naar de juiste afdeling.”
Verhaal doen
Agressie waar collega’s in het westen mee te maken krijgen, kennen Gijs en zijn collega’s wel. “Maar gelukkig niet zo veel. Wij hoeven bijvoorbeeld geen extra mensen in te zetten. Alleen bij de screeningtent buiten staat een extra collega. Dat is om de patiënten- en bezoekersstroom in de gaten te houden en mensen te verwijzen naar de ingang bij V4. Als iemand heel boos reageert, laat ik diegene zijn verhaal doen. Vaak lost dat al veel op. En kalmeert hij of zij. Uiteindelijk komen wij er altijd uit.”
Bron: Isala Klinieken