Zwolle – Doen!, dat is wat jongeren willen en terecht! Maar voordat ze daar aan toekomen worden ze vaak overspoeld met allerlei regels en regeltjes waar ze aan moeten voldoen. En soms raken ze – net als veel volwassenen – daarbij de draad kwijt. “Hoe tof zou het zijn,” hoor je ze dan denken, “als we wat hulp zouden kunnen krijgen van mensen die de regels al kennen en ons richting kunnen geven.” En dat is precies wanneer Toffe PR voor de jeugd in beeld komt.
Bij de notaris ging de handtekening onder de oprichtingsakte van Stichting Toffe PR. Zoals gezegd legt deze stichting zich toe op het helpen van jeugdigen en jongvolwassenen bij het realiseren van hun plannen. Maar denk niet dat de ‘toffe peren’ van Stichting Toffe PR met dat helpen bedoelen dat ze handjes gaan vast houden of zelf aan het organiseren slaan. “We zien het als onze taak om de jongeren juist te stimuleren om zoveel mogelijk zelf te doen. We zijn meer een soort van richtingwijzer. Alleen als ze er zelf niet uitkomen of mogelijk op een ander spoor gezet moeten worden, springen we graag bij.” aldus John Beumer. De nadruk bij de ondersteuning ligt dus meer op het leren zelf doen dan op het vormgeven en uitvoeren van projecten vóór de jeugd.
Podium voor jongeren
Met het ondertekenen van de akte krijgt een jarenlange samenwerking tussen Laurien Stam en John Beumer een officiële status als stichting. Met toetreding van Martin van der Hooft als derde bestuurslid heeft Stichting Toffe PR een bestuur dat zich inzet om de jeugd een podium te geven.
Laurien Stam en John Beumer geven al enige jaren gehoor aan ‘toffe’ verzoeken. Meestal komen deze uit de muziek- en de natuurhoek.
Het gaat om de jongeren zelf
Beumer: “Veel van de in het begin door Toffe PR geholpen jongeren zijn inmiddels zelfstandig in wat ze doen. En daar komen nieuwe initiatieven uit voort, van de jongeren zelf. En dat ze dan ons weer weten te vinden ervaar ik als een groot compliment.” Laurien Stam: “Mooi dat we blijkbaar iets voor ze kunnen doen waar ze echt iets aan hebben.”
Martin van der Hooft vult aan: “De jongeren vormen de groep waar het allemaal om moet gaan. Wij geven de wereld aan hen over. Zij zijn degenen die de wereld straks beheren en weer mooier gaan maken. Dat ze dat op hun eigen manier willen doen is logisch. Hoog tijd dus voor hun eigen platform. En daar kan en wil Toffe PR ze – op de door henzelf gekozen manier – mee helpen.”
Muziekprojecten
Toffe PR helpt jonge talentvolle muzikanten door ze bijeen te brengen, te ondersteunen in het vormen van een band of meerdere bands, het verkrijgen van optredens en bekendheid opbouwen in de muziekwereld. Een goed voorbeeld hiervan is The Craic. Ooit begonnen als groep jonge kinderen die folkmuziek speelden is dit nu een muzikantencollectief dat in verschillende samenstellingen en muziekstijlen repeteert en optreedt. Binnen deze groep worden door de jongelui, naast muziek maken, verschillende taken uitgevoerd zoals management, financiën, geluidstechniek, logistiek, PR en communicatie. Dit doen ze inmiddels helemaal zelf maar op de achtergrond kijken ervaren volwassenen mee en zijn staan ze klaar om te helpen wanneer de jongelui aangeven dat daar behoefte aan is.
Natuurprojecten
Toffe PR ondersteunt jongerengroepen die geïnteresseerd zijn in natuur en milieu. Bijvoorbeeld de jeugdleden Groen Holtenbroek en Natuureducatie DRIL die hun enthousiasme middels groene activiteiten willen overbrengen op jongere kinderen. Daarnaast hebben zij een milieubesef dat zij met anderen willen delen. De jongeren voelen namelijk, gezien wat er speelt in de wereld om hun heen, de urgentie om samen (met) groen aan de slag te gaan. Door gezamenlijk op te trekken willen ze hun stem laten horen en meepraten en meebeslissen over plannen en projecten die impact hebben op het groen van hun toekomst. Bij hoe je met jonge kinderen werkt en hoe je een ingang krijgt bij (natuur)organisaties kunnen ze -zeker in het begin- wel wat hulp gebruiken. Dat de jeugd hier zelf verder vorm aan geeft is natuurlijk een geweldig mooie ontwikkeling.
Nu en in de toekomst
In de gesprekken die gevoerd worden met de jongeren gaat het meestal al snel over ‘hun drive’ en waarop ze keuzes baseren voor wat ze in het heden doen en in de toekomst willen. Zo ontdekken jongeren hun intrinsieke motivatie en worden ze geholpen bij het verwezenlijken van hun toekomstplannen. Op weg geholpen is het voor hun daarna vooral nog een kwestie van DOEN! En dát willen ze maar al te graag.