Zwolle – Honderden kinderen van Zwolse basisscholen deden mee aan een hackathon op het Deltion College. Wethouder Michiel van Willigen zag hoe de tieners leerden programmeren.
Deltion College, Regio Zwolle IT Platform, Hogeschool Windesheim, Stadskamer Zwolle en VodafoneZiggo organiseren zulke bijeenkomsten zodat kinderen hun digitale vaardigheden kunnen ontwikkelen. Dit jaarlijks terugkerende evenement is erop gericht om kinderen uit groep 7 en 8 onder te dompelen in de wereld van programmeren. Ruim 500 leerlingen leerden dinsdag en woensdag op een speelse en simpele manier zelf programmeren.
Om hun programmeervaardigheden te testen gingen ze aan de slag met duurzaamheidsvraagstukken, die allemaal vroegen om digitale oplossingen. De opdrachten stonden dit jaar alle in het teken van water.
“Het doel van dit evenement is om kinderen al zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met programmeren. Je ziet dat ze heel enthousiast zijn en vinden het superleuk. Ze pakken het snel op en gaan echt zelf met het programmeren aan de gang,” aldus Esther van Steenveldt, projectleider Promotie Techniek op het Deltion College.
“Om kinderen voor te bereiden op de digitale samenleving mogen programma’s gericht op digitale geletterdheid niet ontbreken op school,“ vindt wethouder Michiel van Willigen van Jeugd & Onderwijs, die aanwezig was bij de hackathon. “Vroeger konden we met pen en papier veel moeilijker iets ontwerpen of leren over bijvoorbeeld duurzaamheid. Nu kunnen we veel meer met de computer. Daarom is het ontzettend belangrijk dat alle Zwolse kinderen er bedreven in zijn.“
Tijdens de tweedaagse hackathon losten honderden kinderen duurzaamheidsvragen op door middel van programmeren. “Dit soort digitale vaardigheden zijn essentieel voor beroepen van nu en de toekomst,” aldus Laura van Gestel directeur Corporate Social Responsabilty VodafoneZiggo. “Daarom bieden we het gratis interactieve lesprogramma Online Masters aan op scholen om kinderen kennis te laten maken met technologie en hen te ondersteunen bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden.”