Zwolle – Hulpverleners zijn woensdag urenlang bezig geweest met de redding van een zwanenkoppel op de spoorlijn nabij de Heinoseweg. Rond het middaguur kwam een zwaan met een vleugel vast te zitten in de bovenleiding. De andere zwaan belandde zwaargewond naast de spoorbaan.
Het was direct duidelijk dat de kans op overleven voor de zwaan in de bovenleiding niet groot was. Volgens een vrijwilliger van de Zwolse dierenambulance ziet het er somber uit voor een zwaan zodra er sprake is van breuken in de vleugel. En dat was het geval bij de onfortuinlijke vogel, een flink stuk bot stak uit het zwaargewonde dier. Buiten kijf stond dat dit zeer pijnlijk letsel is voor een vogel. Daarbij kwam nog de stress die de zwaan moest doorstaan van de voorbijrazende treinen. De vogel bewoog bij tijd en wijle zijn kop en trappelde met de poten.
Incidentenbestrijders van ProRail riepen de hulp in van de brandweer. Na overleg met de dierenambulance en technici van een spooraannemer werd besloten om met geïsoleerde stokken de zwaan van de bovenleiding te tillen. Nadat het treinverkeer tussen Zwolle en Meppel was stilgelegd ondernamen de incidentenbestrijders de eerste reddingspoging. Brandweerlieden stonden gereed met een vangzeil om de zwaan op te vangen. Na verwoede pogingen werd duidelijk dat de zwaan muurvast in de bovenleiding zat. De reddingspoging werd dan ook gestaakt.
Een nieuw en rigoreuzer plan werd gesmeed. Een brandweerman zou vanuit een hoogwerker de zwaan uit de benarde positie bevrijden. Een reddingsoperatie met heel wat voeten in aarde. Het treinverkeer zou voor langere tijd volledig stil moeten worden gelegd. De spanning moest van de bovenleidingen worden gehaald en de hoogwerker van de brandweer diende zo dicht mogelijk bij het spoor worden opgesteld. Nadat de laatste treinen, die nog op het baanvak reden, waren aangekomen op een station werd de spanning van de bovenleiding gehaald. Na de nodige veiligheidscontroles kon de Zwolse brandweer in actie komen.
Voor de brandweer een uitdagende klus. De hoogwerker stond op tientallen meters afstand van de zwaan. Ook moesten de steunpoten van de brandweerwagen in ongelijk en onverhard terrein worden geplaats. Een berekening maakte duidelijk dat de machine het beste kon worden ingezet met één brandweerman in de werkkorf. Veel natuurkunde hoefden de brandweerlieden er niet op los te laten. De geavanceerde brandweerwagen beschikt over software die razendsnel de formule ‘moment is kracht maal arm’ loslaat op de actuele situatie.
Het lukte een brandweerman uiteindelijk om dicht genoeg bij de gewonde zwaan te komen. Iets later werd opnieuw duidelijk dat de tweede reddingspoging tot mislukken gedoemd was. Het dier zat zo vast dat het met geen mogelijkheid los te krijgen was. De bevelvoerder van de brandweer besloot om alles uit de hoogwerker te persen wat mogelijk was. Met twee brandweerlieden in de korf werd opnieuw een reddingspoging ondernomen. Nadat de zwaan voorzichtig een keer rondom de bovenleiding werd gedraaid lukte het om de vogel te bevrijden.
Rond vier uur ’s middags werd de zwaargewonde zwaan levend aan de dierenambulance overgedragen door een incidentenbestrijder van ProRail. In de dierenambulance werd duidelijk dat het dier er niet best aan toe was. De zwaan liet de kop zakken en bleef roerloos liggen. Samen met twee incidentenbestrijders reed de dierenambulance naar de tweede zwaan. Deze lag ongeveer honderd meter verderop langs de spoorbaan. Ook deze zwaan bleek ernstig gewond. Beide dieren zijn door de dierenambulance overgebracht naar de dienstdoende dierenarts. Hoogstwaarschijnlijk worden beide vogels uit hun lijden verlost.