Het blad Hansz, dat ieder kwartaal huisaanhuis in Zwolle communiceert alle inwoners over thema’s als werk, inkomen en inburgering, is in de prijzen gevallen. Door Logeion, de landelijke vereniging voor communicatie is Hansz uitgeroepen tot het beste blad in de categorie Externe bladen. Daarnaast sleepte dit blad ook de publieksprijs in de wacht. Hansz is bekroond met de porseleinen inktpot.
De gemeente Zwolle en de makers van Hansz hebben volgens de jury alles uit de kast gehaald om een blad te maken dat aan de hoge eisen van deze tijd kan voldoen. Wat de jury zeer heeft aangesproken is de manier waarop de lezer serieus wordt genomen en wordt betrokken. “Daarnaast is het blad uitstekend verzorgd, heeft het persoonlijkheid en is het professioneel gemaakt zonder dat het afstand creëert tot de lezer”, aldus de jury. Zowel wethouder Martin Knol als de makers van het blad zijn verguld met de prijzen.
Zij zien dit als een regelrechte erkenning en waardering voor de doelgroep van Hansz. “Vaak wordt alleen maar over deze mensen geschreven, maar in deze formule wordt ook met hen geschreven. Dat is wat dit blad zo uniek maakt. Daarnaast zie ik dit als een erkenning voor de doelgroep”, aldus Martin Knol.
Hansz wordt in Zwolle heel goed gelezen. Dat blijkt uit de mailbox Hansz@zwolle.nl die vaak vol zit met reacties. Hansz zet aan tot actie. Een Thais restaurant in Zwolle nodigde via Hansz veertig mensen in de bijstand uit voor een gratis, feestelijke kerstmaaltijd. Hansz hielp mensen de weg vinden naar de potjes met bijstand en inkomensondersteuning van de gemeente Zwolle. Het gaat om een paar tientjes per maand, maar daar zijn de mensen heel blij mee. Minstens zo belangrijk is dat Zwollenaren met een minimuminkomen nu zien dat zij niet de enige zijn die moeilijk rond kunnen komen. En dat ze zich nergens voor hoeven te schamen.