Het plastic fietspad langs de Deventerstraatweg is zondag gaan drijven na een wolkbreuk boven Assendorp. Het is niet de eerste keer dat er problemen ontstonden met het vernieuwende concept. Eerder dit jaar in maart werd het plastic broertje van het fietspad in Giethoorn na een verzakking deels vervangen door stenen.
Het fietspad in Zwolle was in 2018 een wereldprimeur. De zogeheten PlasticRoad zou bestand zijn tegen zware belasting, moest een oplossing voor waterproblematiek bij hevige regenval bieden en het zou zich goed houden onder alle omstandigheden. Dat waren destijds de woorden van Anne Koudstaal en Marcel Jager van het PlasticRoad-team.
Volgens de gemeente Zwolle heeft het fietspad zondag gedaan wat het moest doen, water afvoeren. Dat zegt Sam Rademaker, woordvoerder van de gemeente Zwolle. Wel erkent hij dat het zeker niet de bedoeling is dat het fietspad zou gaan drijven. “Het is een pilot en dan kan en mag dit gebeuren.” Rademaker vertelt dat technici van PlasticRoad, dat sinds april CirculinQ heet, maandag het fietspad hebben gerepareerd.
Directeur Jeroen Oudshoorn van CirculinQ bevestigt dat zijn medewerkers maandag de kunststof panelen van het fietspad opnieuw hebben vastgezet waardoor het weer opengesteld kon worden voor fietsers. Hij kan echter niet garanderen dat het fietspad voortaan op zijn plek blijft liggen bij extreme neerslag. Hij zegt dat de capaciteit van het 30 meter lange plastic fietspad te klein is om al het water af te voeren. Zodra de putten en de riolering in de directe omgeving van het fietspad het water niet meer kunnen afvoeren loopt het systeem vast.
Dat was zondag in Zwolle dan ook het geval. Volgens de omwonenden stroomde het water van de hoger liggende rijbaan naar het fietspad en de naastgelegen parallelweg. De parallelweg kwam eerst geheel blank te staan en het klassieke fietspad van asfalt veranderde in een rivier. Daarna kwamen de elementen van het plastic fietspad omhoog.
Oudshoorn heeft wel een oplossing en dat is een groter deel van de omgeving, zoals de parkeerplaatsen en de parallelweg, vervangen door de elementen gemaakt van gerecycled kunststof.