Het Wmo-loket ‘de Zwolse Wegwijzer’ is vanaf januari hét aanspreekpunt voor iedereen die vragen heeft over wonen, welzijn, zorg en inkomen. In Zwolle is daarvoor een nieuw loket opgestart. Het Wmo-loket is het centrale informatie- en adviespunt voor burgers over de Wmo.
Mensen die vragen hebben over bijvoorbeeld het aanpassen van de woning of maaltijdservice, kunnen hiervoor terecht bij de baliemedewerk(st)ers van het Wmo-loket ‘de Zwolse Wegwijzer’. Daarnaast is het loket ook digitaal te bereiken via www.dezwolsewegwijzer.nl of per telefoon (038) 498 22 00. Ook kunnen mensen een email sturen naar wmo@zwolle.nl. Het Wmo-loket is gevestigd in het gemeentelijk Informatiecentrum, in de hal van het Stadhuis, aan het Grote Kerkplein 15 in Zwolle.
Wmo-loket
Met de komst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) per 1 januari 2007 krijgt de gemeente Zwolle nieuwe verantwoordelijkheden en mogelijkheden om de ondersteuning van haar burgers vorm te geven. Zwolle heeft er onder meer voor gekozen een centraal loket te openen, zodat burgers weten waar ze terecht kunnen met hun vragen .
De medewerk(st)ers van het Wmo-loket zijn er met name voor informatie en advies. Zij kunnen mensen bijvoorbeeld adviseren contact op te nemen met een bepaalde instelling en maken – indien nodig – graag voor u een afspraak met die instelling. De medewerk(st)ers kunnen géén zorg toezeggen en niet doorverwijzen naar een specialist.
Samenwerking
De gemeente Zwolle kan vanuit het Wmo-loket doorverwijzen naar verschillende instellingen voor zorg en welzijn zoals Stichting Welzijn Ouderen Zwolle (SWOZ) en MEE IJsseloevers (organisatie die mensen met een beperking ondersteunt), Maatschappelijk werk ‘De Kern’.
Openingstijden van het Wmo-loket
Maandag: van 13.00 uur – 17.00 uur
Dinsdag t/m vrijdag: van 10.00 – 17.00 uur
Zaterdag: 10.00 – 16.00 uur.
Officiële opening Wmo-loket
Wethouder Zorg en Welzijn Erik Dannenberg opent op 18 januari om 15.30 uur officieel het Wmo-loket.
Vervoersvoorzieningen aanvragen
Wanneer antwoord je ons?