Zwolle – Naar aanleiding van de Nacht van de nacht die op 24 en 25 oktober a.s. wordt gehouden heeft GroenLinks/De Groenen via haar raadslid Anneke Nusselder een zevental vragen aan het college van B&W voorgelegd. De vragen zijn gericht op deelname van de gemeente Zwolle aan de Nacht van de nacht 2009. De afgelopen twee jaar heeft de gemeente Zwolle actief meegedaan aan de Nacht van de nacht. Tot nu toe is over deelname aan de Nacht van de nacht van 2009 nog niets bekend.
De rapportage van vorige maand van het Planbureau voor de Leefomgeving gaf aan, dat het kabinet vrijwel geen van alle de milieudoelen voor 2020 zal halen. Voor Groenlinks/De Groenen een duidelijk signaal dat ook Zwolle harder aan milieu en energiebesparing moet gaan trekken. Zeker nu is gebleken, dat Zwolle op de Dag van de duurzaamheid niet tot de 125 best presterende gemeentes behoorde. Om een en ander te meten is de duurzaamheidsmeter een uitstekend middel. De lokale duurzaamheidsmeter is een instrument om te weten hoe het met de duurzaamheid van een gemeente is gesteld. Bij navraag is echter gebleken dat Zwolle de duurzaamheidsmeter voor dit jaar niet heeft ingevuld. GroenLinks/De Groenen vindt het van groot belang dat de gemeente structureel aandacht geeft aan de Nacht van de nacht, door bijvoorbeeld het doven van de gemeentelijke verlichting.
Ook buiten de Nacht van de nacht, vindt Groenlinks/De Groenen dat duurzaamheid en energiebesparing aandacht behoeven. Gemeentelijke verlichting bijvoorbeeld kan op veel meer momenten gedoofd worden. Alle kantoorverlichting kan ’s nachts uit, maar ook de verlichting van monumentale gebouwen en reclameverlichting kan na een bepaald moment heel goed uitgezet worden, aldus de fractie. De stad Eindhoven wordt daarbij als een goed voorbeeld opgevoerd. Hier gaat alle verlichting van monumentale objecten na 23.00 uur uit en krijgen bedrijven pas een vergunning voor reclameverlichting, als het licht hiervan ’s nacht uit gaat. Deze maatregelen kunnen volgens GroenLinks/De Groenen ook prima in Zwolle werken. De fractie van GroenLinks/De Groenen ziet nog veel mogelijkheden om als gemeente energie te besparen.
Yes! Die discussie weer!
Komt u maar! 😀
Wat mij betreft:
Gebouwen alleen verlichten als het om specifieke monumentale gebouwen zoals de Peperbus en Sassenpoort gaat. Je ziet nu steeds vaker scholen en kantoorpanden verlicht worden.
Het idee van Eindhoven dat reclameborden na 11 uur ’s avonds uit moeten, vind ik een prima idee. Nergens voor nodig dat de hele nacht te laten branden. Er is al genoeg lichtvervuiling.
Monumentale gebouwen willen ze ook op zwart laten gaan. Ik vind het wel mooi om dat soort dingen te zien.
Straatverlichting kan enorm aan veiligheid bijdragen. Toen ik nog regelmatig van Maastricht naar Utrecht en terug reed viel me altijd op, dat je na Eindhoven echt een donker gat in reed…. Hartstikke leuk, maar wel een stuk vermoeiender tijdens het rijden!
Dit valt me ook vaak op op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn. Het enige wat je ziet zijn die stomme rode kruizen boven de weg! Dat ze die dan ook gewoon uit doen als je er toch niet mag rijden! Gewoon alleen allemaal groene pijlen als je er wel mag rijden en anders uit. (Maar dat is een iets andere discussie.)
Met licht heb ik niet zo’n problemen.
Aan de ene kant is het goed dat er wat tegen lichtvervuiling gedaan word. Maar als alle straatverlichting uitgaat, gaat het een stuk onveiliger worden op straat.
Overbodige verlichting mag van mij uit. Bijvoorbeeld in de ABN toren, daar brand altijd licht…
Misschien zijn er dan wel mensen aan het werk Hans…
De Nieuwe Snaar bezong het zo:
Op zondagochtend om half drie? 😉
Ja hoor…
Bij GasTerra is een bepaald station ook dag en nacht bemand. Vraag me niet wat ze precies doen… (Geen beveiliging in ieder geval.)