Uitbreiding parkeerregulering buurt Het Noorden

Zwolle – In de buurt Het Noorden (Dieze) wordt de parkeerregulering vanaf 2 november uitgebreid. Het gaat om een aantal straten, waar door bewoners is aangegeven dat er parkeeroverlast wordt veroorzaakt door automobilisten die niet in dit deel van de buurt wonen.

Automobilisten kunnen voortaan in deze straten alleen nog parkeren met een kaartje uit de parkeerautomaat, met een parkeervergunning of met een bezoekerskaart. Van maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 en 22.00 uur en op koopzondagen tussen 13.00 en 17.00 uur moet er op de openbare parkeerplaatsen worden betaald. Het bedrag is 0,20 euro per 11 minuten, ofwel 1,09 euro per uur. Tot 16.00 uur kan er met een kaartje uit de parkeerautomaat maximaal twee uur worden geparkeerd, daarna maximaal een uur.

De parkeerregulering wordt per 2 november ingevoerd in de volgende straten of delen van straten:

–          Albert Cuypstraat, vanaf huisnummer 60 en vanaf huisnummer 19

–          Minervalaan

–          Hobbemastraat, vanaf huisnummers 4 en 13

–          Ferdinand Bolstraat, vanaf huisnummer 2 en vanaf huisnummer 21

De gemeente past de eindtijd voor het betaald parkeren voor heel Dieze per 1 januari 2010 aan tot 20.00 uur. Vanaf 1 januari gaat op alle tijden van de dag de maximale parkeerduur van twee uur gelden.

In het deel van Het Noorden waar de parkeerregulering binnenkort ook gaat gelden, is na een aantal klachten over overlast door toenemende parkeerdruk eind 2008 een enquête uitgezet. Uit de enquêteresultaten is gebleken dat er voldoende draagvlak in de buurt is om tot uitbreiding van parkeerregulering over te gaan. Ook de werkgroep Parkeren Dieze is ermee akkoord gegaan dat in deze buurt conform het bestaande beleid de parkeerregulering in de wijk Dieze wordt uitgebreid.

In april 2009 is de parkeerdruk op de vrije parkeerplaatsen in Dieze en dit deel van Het Noorden gemeten. Deze is erg hoog: op de donderdagochtend en donderdagmiddag en zaterdagmiddag tussen de 90 en 100 procent en op donderdagavond op 70 procent. Deze parkeerdruk bewijst ook dat het invoeren van parkeerregulering hier gewenst is. De parkeerdruk op de reeds gereguleerde parkeerplaatsen (betaalde parkeerplaatsen) is gemiddeld tussen de 40 en 50 procent. Er is dus een behoorlijk verschil tussen de bezetting op de vrije parkeerplaatsen en op de betaalde parkeerplaatsen. Door het invoeren van parkeerregulering zal de parkeerdruk op alle parkeerplaatsen op ongeveer 60-70 procent uitkomen.

Bewoners zijn schriftelijk op de hoogte gesteld van de enquêteresultaten en het besluit van de gemeente Zwolle om tot betaald parkeren over te gaan per 2 november 2009. Tijdens een inloopbijeenkomst op 7 september 2009 hebben belangstellenden zich nader kunnen laten informeren over de komende veranderingen op het gebied van parkeren in hun straat.

Ook ondernemers in de directe omgeving van dit deel van Het Noorden zijn op de hoogte gesteld van de uitbreiding van het gebied waar betaald parkeren geldt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

21 gedachten over “Uitbreiding parkeerregulering buurt Het Noorden”

  1. Geen bezwaar tegen het parkeren voor vergunningshouders, echter wel tegen het betaald parkeren tot 22:00 uur. (gemeente onderzoekt nog of dit op termijn 20:00 kan worden).

    De bewoners in de wijk ondervinden soms inderdaad hinder van de “vreemde parkeerders”, maar dat is alleen van 08:00 – 18:00, koopavonden en koopzondagen. Waarom dan niet alleen voor die tijden betaald parkeren? Naar de burger veel eerlijker.

    Maar goed, de gemeente wil natuurlijk ook geld verdienen op de parkeerregulering. Daar is het om te doen.

  2. @zwolle int huus, als er straks een nieuwe grotere Hedon in de wijk komt voor 1200 bezoekers, en je mag na 20.00 vrij parkeren in de wijk, waar gaan al die honderden Hedon bezoekers hun auto gratis neerzetten dan?…. juist… in Het Noorden (Dieze-West), daar zit de wijk niet op te wachten

  3. Enqueteresultaten
    Ook grappig:
    ca. 20% van de bewoners heeft gereageerd op het onderzoek. Ca. 60% daarvan gaf aan behoefte te hebben aan parkeerregulering.

    Oftewel 12% van de wijk heeft duidelijk aangegeven voor te zijn. 8% duidelijk aangegeven tegen te zijn. Hoe de rest van de wijk erover denkt heeft men niet willen onderzoeken.

    Voldoende draagvlak in de wijk…………………….

  4. maar t blijft geldklopperij, denk je dat die vergunningen niets kosten ?
    geef dan de bewoners zo n kaart dat is wel eerlijker ze betalen toch ook motorrijtuigen belasting

  5. Ja? En? Ik betaal ook motorrijtuigen belasting…dan wil ik ook zo’n kaart! Of mijn geld terug… Mijn auto staat hier voor het huis altijd op onze eigen grond. Was het maar zo gemakkelijk!

  6. plantje ik heb t wel over de flatbewoners zonder eigen grond en welk geld je terug wilt is me onduidelijk dus is wat zei heel reeel .
    jij zult wel geen vergunning hebben en is t dus makkelijk lullen.
    mijn zoon woont in de minervallan en ik weet dus wel waar ik t over heb

  7. Jij begint te piepen, dat mensen motorrijtuigenbelasting betalen en dus een kaart voor niets kunnen hebben.
    Als dát is waar motorrijtuigenbelasting aan besteed moet worden volgens jou wil ik geen motorrijtuigenbelasting betalen, want ik heb geen kaart nodig.

    Ik heb nu geen vergunning nee. Toen ik in Maastricht in de binnenstad woonde huurde ik wel een vaste parkeerplaats. En toen woonde ik ook in een appartement. Dat is het nadeel van in de stad wonen. Dus ik heb inderdaad gemakkelijk lullen, maar ik weet dondersgoed waar ik het over heb!

    Beetje jammer als mensen lekker in de stad willen wonen en wel de lusten willen en niet de lasten.

  8. Ik ben niet anti parkeerregulering, maar wel de manier waarop men het aangepakt heeft. Noem het een referendum: alleen geldig bij minimale reactie van ca. 50%?

    Voor een groot deel van de wijk was de parkeerregulering echt nodig, dat geloof ik ook wel. Maar de tijden die erbij horen vind ik buitensporig. Maar goed, strijden tegen de gemeente is wat dat betreft een verloren zaak. Ze staan er absoluut niet voor open. Jammer.

  9. Ik woon in het stuk dat nu ook vergunniingen krijgt en ben blij toe. De hele wereld zet zijn auto bij ons voor de deur en als je er iets van zegt krijg je nog een grote mond ook. Mensen die : werken in de stad,wonen in de stad, winkelen in de stad, en dan ook nog de mensen van de kantoren aan de rand van onze wijk. Dus laat mij lekker ?? 52,50 betalen dan ben ik daar vanaf en kan ik de auto weer gewoon kwijt.

  10. @Marion: vind jij het niet raar dat straks je visite op verjaardagen tot 10 uur moet betalen om bij jou op bezoek te komen? Dat is hetgene dat mij steekt. Tot 18:00 betaald parkeren vind ik prima.

  11. EN: dat er tussen 16:00 en 22:00 uur maximaal 1 uur geparkeerd mag worden. Houdt in dat 1 auto van de visite de bezoekerspas kan gebruiken en de rest elk uur naar buiten moet lopen om het parkeren te verlengen.

  12. Marion,

    ik begrijp je reactie best, toch denk ik er anders over. Vaak moet ik m’n auto tot 300 meter verderop parkeren om een plekkie te vinden. Das irritant, toch weet ik waar ik woon en snap ik dat dit bij die plek hoort. Klot.en natuurlijk, maar he, these boots are made for walking;)

  13. @Zwolle in huus, per 1 Januari past de gemeente de tijden aan en hoef je na 8 uur niks meer te betalen. Bij ons komt de visite meestal toch al na de koffie dus maakt het niet uit.

  14. In de brief die ik heb ontvangen staat dat de gemeente Zwolle de mogelijkheden zal onderzoeken om de tijden aan te passen. Geen enkele toezegging is nog gedaan……..

    Maar wat betreft de visite na de koffie, dat klopt, meestal zo rond 21 uur.

  15. Ben blij dat ik niet in de stad woon.Mijn verjaarsvisite kan rustig wel voor de koffie komen zoals het hoord.Koffie met gebakje van een echte bakker daar begint volgens traditie een verjaardag mee.:-)
    Hoewel we altijd gratis kunnen parkeren in de stad , op honderd meter afstand van de Diezerstraat doe ik mijn boodschappen in Nieuwleusen.Geen gezeur met al die verkeerlichten en daar kun je nog voor de deur van een winkel parkeren. Parkeermeters kennen ze daar ook niet .
    Het gaat de gemeente Zwolle vooral om de centen en echt niet om de verkeersoverlast voor de bewoners.Dat zal ze een zorg zijn.

  16. Maar daar krijgen we natuurlijk ook weer een goed gevoel als Zwollenaar voor terug. O nee, dat had ik al. Echter niet door het gemeentebeleid.

Reacties zijn gesloten.