Fietsverlichtingscontroles

Zwolle–Bij een fietsverlichtingscontrole op de Diezerpoortenplas werden op woensdagavond 4 november 10 fietsers staande gehouden die de verlichting niet in orde hadden.

 politie_logo_4.jpg

Ook op de Zwartewaterallee werd de fietsverlichting gecontroleerd. Hier hadden zeven fietsers de verlichting niet in orde. Tegen allen werd proces-verbaal opgemaakt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

27 gedachten over “Fietsverlichtingscontroles”

  1. gratis fietsvelichting
    De mensen waarvan de verlichting het nog niet goed doet zijn zaterdag 7 november tussen 14.00 en 17.00 uur op de Grote Markt van harte welkom. Zie ook onderstaand bericht wat op weblog Zwolle stond op https://www.weblogzwolle.nl/content/view/14010/55/

    Fietsersbond houdt fietsverlichtingsactie in Zwolle
    maandag 26 oktober 2009
    Zwolle – De Fietsersbond houdt een fietsverlichtingsactie in samenwerking met de gemeente Zwolle, die de vergunning en kramen sponsort, gekwalificeerde monteurs van zowel rijwielhandel Scholten alswel Nowak, en ook staat de AFAC er met hun graveerteam .

    De medewerkers van Rijwielhandel Scholten en Nowak controleren gratis de fietsverlichting van fietsers en repareren die zonodig ook gratis. Alleen nieuwe onderdelen worden in rekening gebracht. Leden van de Fietsersbond geven daarbij voorlichting over verschillende soorten verlichting en handige reparatietips. De fietsverlichtingsactie vindt plaats op donderdag 29 oktober van 14.00 uur tot 17.00 uur en zaterdag 7 november tussen 14.00 en 17.00 uur op de Grote Markt in Zwolle. Vorig jaren was deze actie ook een groot succes, met honderden gerepareerde fietsen. Op dinsdagavond en woensdagavond staat de Fietsersbond in reflecterende hesjes waardebonnen uit te delen, en ook setjes verlichting zijn op die avonden verkrijgbaar voor een aantrekkelijke prijs.
    De Fietsersbond weet als geen ander dat er veel slechte verlichting op de markt is en dat verlichting snel stuk gaat. De bond deed vorig jaar een uitgebreide test van alle soorten koplampen, achterlichten en dynamo’s. De koplampen en achterlichten die als beste uit de test kwamen zijn te vinden op de website van de Fietsersbond (www.fietsersbond.nl/verlichting). Tijdens de fietsverlichtingsactie krijgen fietsers een folder van de Fietsersbond met handige reparatietips. Tip nummer één is: monteer batterijverlichting als achterlicht. Het grote voordeel daarvan is dat er dan geen draadjes lopen van het achterlicht naar de dynamo. Want iedere fietser weet dat juist die draadjes altijd kapot gaan. LED-verlichting (die op batterijen werkt) wordt daarom steeds populairder.

    Bovendien krijgen bezoekers van de verlichtingsactie antwoord op al hun vragen en praktische hulp bij het repareren van eventuele defecten. De Fietsersbond loopt hiermee vooruit op de aangekondigde handhavingsacties van de politie. “Wij weten dat fietsverlichting belangrijk is, maar weten uit ervaring ook dat het vaak knap lastig is om je licht brandend te houden. Met deze actie willen we fietsers daarbij helpen. Met reparatie en reparatietips, maar ook met voorlichting over bijvoorbeeld batterijverlichting, die veel minder snel kapot gaat”, aldus Paulus den Boer van de Zwolse afdeling van de Fietsersbond.

    De Fietsersbond is de grootste belangenvereniging van fietsers in Nederland met 32.000 leden. De afdeling Zwolle overlegt regelmatig met de gemeente over het verbeteren van fietsroutes en fietsvoorzieningen in en naar Zwolle.

    Mensen die bij de verlichtingsactie lid worden van de Fietsersbond, krijgen een gratis verlichtings-setje van de Fietsersbond.

  2. Ah, het jaarlijkse hoogtepunt van de Zwolse dienders komt er weer aan.
    Door Zwolleeder, op 5 november 2009 om 15:11

    Het is dieptriest dat mensen zelf hun verantwoordelijkheid niet nemen om zich een beetje zichtbaar te maken op straat! Het gaat om je eigen veiligheid! Een lampje kan echt wel een keer stuk gaan, maar velen rijden gewoon stelselmatig zonder licht.
    Dus vind ik het dieptriest, dat de politie hierop toe moet zien en dat mensen niet even zélf nadenken en hier wat aandacht aan besteden.

    En áls de politie er dan maar weer werk van maakt is het ook niet goed. Dan moeten ze “boeven gaan vangen”. Of is het gez*ik van de bovenste plank dat ze geen bekeuring maar een waarschuwing moeten geven!
    Vaak valt me dan ook op, dat mensen die bij misdrijven hier hard roepen dat de straffen belachelijk zijn en dat moordenaars, overvallers en verkrachters knuffelstraffen krijgen dezelfde mensen zijn die beginnen te piepen als ze een bekeuring hebben gekregen. Nee, dan vindt men ineens dat de politie boeven moet gaan vangen en een waarschuwing had moeten geven.

  3. goedemorgen plantje jij was er ook weer vroeg bij, ik vind dat je helemaal gelijk hebt, ik schrik met ook steeds helemaal de t*ring als ik weer zo’n fietser die geen verlichting heeft ergens vandaan voor mijn auto schiet, gebeurde me gisteravond nog, en ik scheld zelden of noiit in de auto maar dan wel.

    Ze mogen van mij nog veel vaker controle’s houden.

  4. Bij meer controles, staat controle op alcohol in het verkeer bij mij met stip op één. Zoals het laatst (toen ik bij Haerst) aangehouden werd, onderdeel was van een grote controle…prima!

    Ze waren hier laatst ook aan het bekeuren op brede wegen waar je niet mocht fietsen…Beetje overdreven, die schoolkinderen zo bekeuren door bijna letterlijk achter een boom vandaan te springen.

    Verlichtingcontrole: goed maar niet overdrijven.

  5. Ik ben het ook helemaal met Plantje eens.En dat gezever dat de politie hier een jaarlijks hoogtepunt van maakt is kolder van de bovenste plank.Maar owee als die azijnzeikers zelf wat krijgt/overkomt zijn dat juist de piepers die het hardst om hulp gillen.
    Iedereen moet zijn eigen verantwoording kennen en weten ,het gaat hier namelijk wel over de veiligheid voor jezelf en ook van een ander.Wat de schooljeugd betreft ligt de verantwoording ook bij de ouders om regelmatig de verlichting van hun kroost na te kijken als die dagelijks met hun fiets moeten.
    Ook ik werd gisteren gecontroleerd en mijn verlichting knipperde wat.dezelfde diender knutselde wat en mijn licht was weer goed.Kreeg geen print alleen advies dat ik mijn dynamo ff moest laten nakijken.Dus zo kan het ook en tevredenheid voor 2 partijen.

  6. oh dick ben het met je eens controle op drank is ook erg belangrijk,
    maar ik moet er echt niet aan denken om opeens een fietser zonder verlichting onder mijn wielen te hebben liggen.
    Bij zo’n alcohol controle word veel meer inzet van de politie gevraagd, het aantal mensen bij en fietsverlichtings controle op de drukkere fietsroutes is wat mij betreft niet over dreven.

    Geld ook voor mijn kinderen, heb altijd verlichtingssetjes in huis, en ik wijs ze er zoveel mogelijk op om ze mee te nemen.
    Als de kinderen bij mij in de auto zitten, wijs ik ze er ook regelmatig op,wanneer ik weer zo’n onbenul zonder verlichting zie rijden of zij hem ook zagen. Zo ervaren ze zelf ook hoe vervelend het is voor een ander wanneer je zonder verlichting fietst.

  7. O! Ingrid; Doel meer op ervaringen die we allemaal wel eens hebben gehad. Als bekeuren terwijl het net (op school bijvoorbeeld) kapot is getrokken. Gelukkig gebeurd dat nu minder. Men zag het als een smoes en bekeurde, volgens mij is het beter om binnen 24 uur een deugdelijke verlichting op het bureau te laten zien. Of desnoods bij de wijkpost. Daar kunnen ze ook wel constateren of verlichting het doet of niet. Nog educatief ook.

    Kost haast geen tijd en iedereen tevreden. Kwa veiligheid is er nog veel meer te doen: door rood fietsen; oversteken waar het niet mag; met meer als 2 naast elkaar fietsen etc etc.

    Volgens mij ontkennen weinigen hier dat fietsen zonder licht in het donker gevaarlijk is en dat fietsers eerder bij je zijn als je denkt. De politietaak is zo oneindig veel groter. Ze hebben al moeite met valse beeldvorming. Denk dat het niet meevalt om alle onderdelen van de belangrijke taak evenveel aandacht te geven.

  8. Ik denk dat het wel erg duur wordt als iedereen zijn lampjes op het bureau moet gaan laten zien. Bovendien: hoe doe je dat met de mensen die dan niet op komen dagen? Dan moet je de bekeuring alsnog gaan versturen. Daar zit ook weer een hoop administratief werk bij.
    Ik denk dat je hier ook een beetje op het gezonde verstand van de agenten in kwestie moet kunnen vertrouwen. Vaak is het wel duidelijk of het een geval “peertje stuk”, “op school losgetrokken” oid betreft. Veel fietsen hebben bijvoorbeeld niet eens een kabel van dynamo naar lamp lopen. En als je ziet hoe sommige lampjes erbij hangen is overduidelijk dat deze de afgelopen maanden nooit gewerkt hebben.

    met meer als 2 naast elkaar fietsen etc etc.

    Dat is een mooi voorbeeld dat je aanhaalt! Velen vergeten vaak, dat met zijn 2’en naast elkaar fietsen ook enkel mag als je daarbij ander verkeer niet hindert.

    En voor de azijnz*ikers: bij mijn weten voeren enkele ondernemers of de fietsersbond ook regelmatig preventieve acties uit. Dan krijg je een waarschuwing dat je licht niet werkt en ter plekke de mogelijkheid om het te repareren. (Uiteraard wel tegen de passende betaling!)

  9. De wijkposten zijn altijd bemand en het is in 10 seconden te zien. Niet zo moeilijk een bekeuring uitschrijven…24 uur later automatisch rapel…nog nixxx gehoord opsturen. Of bekeuring eerst uitschrijven en verscheuren als eea in orde is.

    Maar misschien wat voor de toekomst Plantje: kinderen?

    Wat ik al schreef:

    Gelukkig gebeurd dat nu minder.

    Toch heb ik de fiets van mijn dochter laatst van deugdelijke verlichting laten voorzien, op de ouderwetse manier.

    Jij rijdt dus altijd met licht op en ook zeer regelmatig te hard? Lastig veiligheidsvraagstuk……zoals de politie dagelijks met enorm veel veiligheidsvraagstukken te maken krijgt.

  10. @dick en plantje, we hebben allemaal onze eigen ergenissen over het gedrag van anderen, daar betrap ik mezelf ook vaak op. Waarover ik soms behoorlijk pissig over kan worden doet een ander af als lekker belangrijk. en andersom gebeurt regelmatig. Over dat met tig naast elkaar fietsen zonder rekening te houden met andere weggebruikers kan mijn ega helamaal over de rooie gaan, terwijk ik zoiets heb van beetje geduld kan geen kwaad.

    Wat zijn de ergenissen van andere webloggers waar die helemaal vanuit zijn dak kan gaan.

  11. De wijkposten zijn altijd bemand en het is in 10 seconden te zien. Niet zo moeilijk een bekeuring uitschrijven…24 uur later automatisch rapel…nog nixxx gehoord opsturen. Of bekeuring eerst uitschrijven en verscheuren als eea in orde is.

    Ik snap je wel en je hebt ook wel een punt. Alleen ik denk dat er bij het verscheuren van een bekeuring iets meer komt kijken dan dat we nu zouden verwachten. En agenten hebben toch al een administratieve rompslomp te verwerken!

    Maar misschien wat voor de toekomst Plantje: kinderen?

    Inderdaad…wellicht wat voor de toekomst.

    Wat ik al schreef: Gelukkig gebeurd dat nu minder.

    Haha! Nu schrijf je het twee keer fout door jezelf te quoten 😉

    Jij rijdt dus altijd met licht op en ook zeer regelmatig te hard? Lastig veiligheidsvraagstuk……zoals de politie dagelijks met enorm veel veiligheidsvraagstukken te maken krijgt.

    In de auto zonder meer altijd licht. Op de fiets wanneer dat nodig is. Ik heb ook wel eens licht gehad dat niet goed werkte. (Wil niet zeggen, dat ik roomser dan de paus ben!) Maar: ik was op dat soort momenten EXTREEM voorzichtig en nam aan, dat geen enkele andere weggebruiker me zag. Dat is bij velen nu wel anders. EN: als ik daar een bekeuring voor gekregen had was dat volledig terecht geweest en was ik er niet over gaan piepen!
    Ik rijd inderdaad regelmatig te snel. Dat heeft er vooral mee te maken, dat ik er zelf minder veiligheidsrisico in zie. Ik weet dat dit heel dubbel lijkt, maar het valt volgens mij wel mee. Een fietser zonder licht vertrouwt erop dat ík hem/haar wel zie en legt daarmee zijn/haar lot in mijn handen. Uiteraard hou ik er rekening mee, dat er fietsers zijn die zonder licht rijden (je mag nooit aannemen, dat dat niet gebeurt) maar ik kan niet alles zien. Daarentegen: als ik ’s avonds met 70 km/uur voorbij Satink rijd (ik ben de naam van de weg even kwijt) denk ik niet dat dat een vergelijkbaar veiligheidsrisico is.

    Daarom ben ik ook zo’n voorstander van de onopvallende politiewagens. Wanneer je enkele kilometers per uur te snel rijd zullen ze je niet van de weg plukken. Je vormt immers een relatief laag veiligheidsrisico en het is heel menselijk net wat sneller te rijden. (Ook politie zonder signalen doet dit vaak.) Mensen die echt idioot rijgedrag vertonen (waaronder ook valt vele kilometers per uur te snel) vormen een veel groter veiligheidsrisico. En het is goed dat deze van de weg geplukt worden.

    Ik heb ook niet het gevoel vastgeluld te zijn. Als ik binnen de bebouwde kom 100 km/uur zou rijden (wat ik zeker niet doe!) en ik word gepakt vind ik het volledig terecht dat een agent zegt:”Weet je wel waar je mee bezig bent?!? Je brengt mensenlevens in gevaar!”
    Als ik op de snelweg met 140 km/uur (op de teller) aan de kant gezet zou worden en ik zou dezelfde lezing krijgen zou ik in mezelf toch een beetje moeten lachen.

  12. Het hangt soms ook van de situatie af Ingrid.

    Afgelopen zondag liep ik met mijn vriendinnetje in Groningen. We liepen over een zebrapad de weg over (dat was een busbaan). Het fietspad/parallelweg ernaast had geen zebrapad. We liepen gewoon door terwijl een scooter dat pad opdraaide rakelings voor ons langs! Tot overmaat van ramp riep de scooteropzittende ook nog eens dat er geen zebrapad was! (En we dus geen voorrang zouden hebben) En dat terwijl WIJ rechtdoor op dezelfde weg gingen! Je zou ze toch wat!

    Maar goed… geduld bewaren was prettiger… Ik heb me ingehouden en we hebben nog een lekkere zondag in Groningen gehad. Was ik er tegenin gegaan, dan was het ongetwijfeld heel anders afgelopen!

  13. Hoe bedoel je: Nu schrijf je het twee keer fout door jezelf te quoten?
    Door dick, op 6 november 2009 om 10:28

    “Gelukkig gebeurT dat nu veel minder” Dick 🙂

    Geinig dat je het echt niet door hebt. Dat siert je dan weer 😉

  14. Vastgeluld door de pliesie? Je eigen waarneming

    Ik rijd inderdaad regelmatig te snel. Dat heeft er vooral mee te maken, dat ik er zelf minder veiligheidsrisico in zie.

    Leg je altijd in je eigen voordeel uit. Vraag maar eens wat veel zonder lichtrijders het gevaar ervan vinden. In Mokum fietsen ze allemaal door rood, ook zonder gevaar volgens de doorroodfietsers. Omdat ze de situatie immers heel scherp inschatten.

    Moet eerlijk zeggen dat ik zelf zéker niet verschoond ben al alle genoemde overtredingen :'( Ben ter hoogte van de Hessenpoort overigens eens aangehouden. De pliesie dacht dat ik mobiel belde. Maar ik schoor mobiel 😉 Na een preek mocht ik verder rijden, denk dat hij er nixxx aan kon doen. Heb het scheerijzer maar wel mooi thuisgelaten sindsdien.

  15. Mijn ergernis is Jan-Overkill-Mulder wekelijks in DWDD met zijn ergernissen….ga dan écht wat anders kijken.

    Nog een ergernis is: mensen uitsluiten van de maatschappij. Misschien een apart Topic Ingrid? Bovendien vroeg je om andere webloggers :'(

    On-topic:
    Fiets is een geweldig vervoermiddel!
    Verlichting is essentieel in het donker….en ik ken nog wel meer dingen die verlichting geven.
    Controle is goed….maar met mate. Niet om dat “politiestaat”-geroeptoeter.

  16. Vastgeluld door de pliesie?

    Nee, ik zie me niet als vastgeluld door jou. 🙂

    Tuurlijk leg ik het feit, dat IK het als een kleiner veiligheidsrisico zie in mijn eigen voordeel uit.
    Maaaaar…wat ik ook aan probeer te geven: zonder licht rijden daar hebben vooral anderen last van of mee te maken. Het gaat er niet om, dat je wat voor je ziet het gaat erom, dat je gezien wordt.
    Op bepaalde plaatsen sneller rijden dan maximum toegestaan is soms zelfs veiliger….aangezien iedereen dat doet.
    Bovendien (en nog veel belangrijker) is dat plaatselijk. Ik kan op een stuk waar het heel rustig is en ik niemand tot last ben wat sneller dan toegestaan. Een stukje verderop waar het drukker is en ik de maximum snelheid (hoe arrogant het ook mag klinken) gepast vind kan ik me aan de snelheid houden.

    Een fietser zonder licht kan inderdaad geen veiligheidsrisico zijn wanneer hij op goed verlichte wegen of lege wegen fietst. Maar zijn licht gaat niet plotseling branden als het wél gevaarlijk is om zonder licht te fietsen!

    Overigens is tegen scheren in de auto wel wat in te brengen. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee en moet je vooral doen wat je niet laten kunt. Maar tijdens het autorijden mag je (volgens mij bij wet bepaald) geen zaken doen die je kunnen afleiden van het autorijden.

  17. Plantje, was teveel met de inhoud van je behoorlijke hoeveelheid tekst bezig. Bedankt voor het “sieren”.
    Door dick, op 6 november 2009 om 10:43

    Ach ik l*l ook maar een eind weg! 🙂 Which reminds me: ik moet eens aan het werk!

  18. Mijn ergernis is Jan-Overkill-Mulder wekelijks in DWDD met zijn ergernissen….ga dan écht wat anders kijken.

    Vind die Mulder ook een ramp, snap niet dat ze voor dan ook nog vragen, en Dick jij hoort ook nog steeds bij de andere webloggers hoor.

  19. en plantje ga inderdaad eens aan het werk:), vroeg me net af of je weekend al was begonnen, anders zie ik me toch genoodzaakt om ook ff te chatten met je werkgever.

  20. Dank je ingrid. Vond Mu eerder wel aardig. Sta nog eens met hem en Ronald de Boer op een foto toen we met het voetbalteam bij B&vD waren. Maar tjonge wat een nep-acteur. Heb het hem ook regelmatig op VK-opinie laten weten, waar hij zijn vooringenomen stukjes dumpte….nu gelukkig niet meer 😉

    Ook op het DWDD-forum vinden velen hem verjaard. Maar hij zal wel een vriend van het programma zijn.

Reacties zijn gesloten.