Zwolle – Dinsdagmiddag vulden de gemeenteraadsleden Anneke Nusselder en Michiel van Harten met koud asfalt enkele gaten in de fietsstrook voor een bank aan de Harm Smeengekade. Ze probeerden daarmee de aandacht voor gehavende fietspaden in Zwolle te vestigen.
In Zwolle wordt er per jaar ongeveer 3 ½ miljoen euro aan wegenonderhoud besteed. Binnen dat bedrag wil GroenLinks/DeGroenen prioriteiten aanbrengen voor fietsers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers. Er zijn plekken in de stad waar een fietser om niet ten val te raken omzichtig de gaten in het wegdek moet omzeilen. Daarbij moet hij er voor waken niet tegen andere verkeersdeelnemers op te botsen. Dit is naar de mening van GroenLinks/DeGroenen een gevaarlijke en ongewenste situatie. De winter staat weer voor de deur en zoals elk jaar zullen weer nieuwe gaten bij in het wegdek vallen. Uit ervaring weet de groene fractie dat het heel lang kan duren voordat deze weer gedicht worden. GroenLinks/DeGroenen zal bij de gemeentebegroting met een motie komen om de gaten op fietsstroken bij voorrang te dichten.
van een geul naar een bult. Handig hoor ;);)
Goede axie! Fietsen heeft de toekomst in een dichtslibbend Zwolle!
Grote kans dat het nu nog hobbeliger is dan het was, dit is enkel een minuscuul toplaagje. In plaats van dit soort dingen moeten ze zich eens met echte problemen bezig houden. Nergens is het fietsen zo goed geregeld als in Nederland, zelfs met af en toe een slechter stuk fietspad.
@Chris Natuurlijk is het fietsen in Nederland goed geregeld, maar dat komt ook omdat het in tegenstelling tot in veel andere landen één van de belangrijkste vervoersmiddelen is. Het is tevens een van de schoonste en gezondste middelen van vervoer. Des te belangrijker is het dat we de kwaliteit van onze fietspaden goed op peil houden. Dit laat in Zwolle kennelijk nog wel wat te wensen over en met deze sympathieke actie vragen de raadsleden aandacht voor het probleem.
Gemeenteraadsleden hebben de taak om dit soort dingen te constateren en daar aandacht voor te vragen. Als je wilt dat ze ook ergens anders aandacht voor vragen of over zouden moeten praten, dan kun je ze vast mailen. Kijk maar eens op http://www.zwolle.nl
de situatie is er niet op verbeterd. binnen no-time is deze bult weer een scheur en ligt het koude asfalt her en der over de kade verspreidt.
desalniettemin, hoop ik dat deze actie zijn vruchten afwerpt.
Meestal veroorzaken ze gaten (in de begroting;D)
Zwaar overtrokken dit zeg!!!
typisch zo’n groen niks actie.
Bocht gombertstraat wanningstraat ook zo”n hobbel.
mmmmmm, maar beter zo dan het stellen van zinloze vragen aan de raad, zoals evidente partijen plachten te doen.
@Ludwin Kun je met concrete voorbeelden komen. De plannen van de groene fractie zitten over het algemeen zeer solide in elkaar. Hou ze bijv. maar eens in de gaten tijdens de komende begrotingsbehandeling
@Yoz Fijn dat jij er geen last van hebt. Andere mensen wel en daar doet de fractie dit dan ook voor.
@Zusenzo & Yoz: Kijk weer een voorbeeld.
@verdieping Wat zijn zinloze vragen? Wat voor de een misschien als zinloos geldt is voor de ander misschien heel belangrijk.
@Patrick Misschien kun je gelijk de pletterstraat egaliseren want mn leenbuggy loopt steeds vast daar tussen de hoge keien …. 😛
verantwoordelijk?
Het is een manier om ergens aandacht voor te vragen. Toen ik er vanmorgen langs reed (auto) vroeg ik me af wie verantwoordelijk is als deze plek een ongeluk veroorzaakt (er lag bijv. zand). Niet de gemeente lijkt me. Aan een dergelijke actie zitten risico’s, en dat lijkt me minder de bedoeling.
@Yoz De pletterstraat is inderdaad een gevaarlijk pad. Zeker als het nat is. Bedankt voor je bijdrage.
@John van Boven Dan zal ook eerst uitgezocht moeten worden welke situatie gevaarlijker is. Een gat in de weg of wat zand? Ik ben tevens benieuwd hoeveel ongelukken het nu al heeft voorkomen. De gemeente is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het wegdek van de fietspaden. Als het zover komt dat burgers zelf maar het wegdek gaan opknappen dan lijkt het mij op zijn minst een reden als gemeente om jezelf eens achter de oren te krabben en je af te vragen hoe het zover heeft kunnen komen.
Ik vind het een actie van niks, wanneer bewoners van bepaalde straten vinden dat er te hard gereden word en ze gaan dan zelf maatregelen nemen omdat ze vinden dat de gemeente niets of te weinig doen zijn volgens mij de rapen gaar. En de groenen vinden dat ze wel zelf wat aan de wegen in zwolle mogen doen. Verbazend.
Verantwoordelijk
@ oa John: De actie is gevoerd onder deskundig toezicht van een ambtenaar, die ook de nabehandeling met zand heeft verzorgd, en wat heeft nagestampt ;). Op zich mooi dat de gemeente wilde meewerken om deze actie inderdaad geen gevaar te laten opleveren.
verantwoordelijkheid
Welke actie gevaarlijker is, is geen vraag die past bij toewijzen van verantwoordelijkheid. Mensen, die niet verantwoordelijk zijn voor het openbare wegennetwerk hebben een ingreep gedaan. Daarmee is de oude situatie vervangen door een nieuwe.
Voor de duidelijkheid: ik zoek een antwoord op verantwoordelijkheid. De actie op zich vind ik aardig.
Hmm het fiets nog verrotter dan eerst. Ik ging er eerst overdwars overheen, dan merkte je er niets van. Das nu wel anders 😀