Zwolle – Verkeerswethouder Janco Cnossen presenteerde donderdagmiddag in het stadhuis een aantal aansprekende projecten die dit jaar en de komende jaren fietsers in Zwolle en de regio ten goede zullen komen.
Zwolle wil samen met de provincie in 2010 volop investeren in projecten om fietsen in de stad en de regio (nog) aantrekkelijker te maken. Burgemeester en wethouders van Zwolle hebben een groot aantal concrete plannen uitgekozen om dit jaar samen met de provincie aan te pakken. Zo moet er een goede aansluiting van fietsvervoer en openbaar vervoer komen en wil het college een proef houden om het gebruik van elektrische fietsen door forensen te stimuleren. Zwolle voert al jaren een succesvol fietsbeleid: het aantal rijwielgebruikers in de stad is bijzonder hoog. Ook de provincie heeft oog voor fietsprojecten in Overijssel. Onder de noemer ‘Investeren in Overijssel’ stelt de provincie in 2010 geld beschikbaar voor aansprekende projecten die fietsgebruik in de regio stimuleren onder werknemers en scholieren. Provincie en gemeente ondersteunen wat Zwolle betreft voor meer dan een miljoen euro in een groot aantal projecten. Verkeerswethouder Janco Cnossen: “Om onze sterke positie als fietsstad vast te houden moeten we blijven investeren. Daarbij zie ik ook goede kansen om mensen uit de regio te betrekken bij ons fietsbeleid.”
Dit jaar gaat Zwolle op bedrijventerrein Oosterenk een proef houden om de fiets zo goed mogelijk aan te laten sluiten op bus- of autogebruik. Bij bushaltes en parkeerterreinen worden daarvoor kwalitatief hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen aangelegd, waar ook fietsen geleend kunnen worden. De gemeente ziet ook kansen voor dergelijke initiatieven op andere bedrijventerreinen in de stad.
Om forensen te stimuleren die normaliter met de auto naar hun werk gaan de fiets te laten pakken, gaat de gemeente dit jaar een proef organiseren. Mensen die op 6 tot 15 kilometer van hun werk wonen kunnen dan een elektrische fiets uitproberen.
Burgemeester en wethouders willen in 2010 ook investeren in fietsvriendelijke initiatieven als betere routes op de Werkerlaan en de Pletterstraat. Verder wordt gekeken of overlast door foutgeparkeerde fietsen teruggedrongen kan worden met het uitbouwen van de Algemene Fiets Afhandel Centrale (AFAC) en met onder meer mobiele fietsenstallingen. Bovendien moet er een actuele fietskaart en -routeplanner komen, en wordt alvast werk gemaakt van nieuwe fietsstraten in Zwolle en van een hoogwaardige fietsroute langs de Hanzelijn, van en naar de Noord-Veluwe.
Dan mag er eerst wel eens werk gemaakt worden van de fietsenstalling bij het station (tegenover de Nieuwe Buitensociëteit). Als je de fietsen ziet die daar gestald zijn, dan laat je het wel uit je hoofd om in Zwolle te gaan fietsen, laat staan je fiets (tijdelijk) te stallen…. >:(
Maar…. het initiatief is goed, nu de resultaten afwachten…. 🙂
ik zie o.a. kansrijk staan richting Hasselt. grappig dtail is dat de een of andere ambtenaar nog slechts een paar weken terug allerlei begroeiing langs deze route heeft laten weghalen vanwege een volgens hem/haar noodzakelijke aansluiting op het polderlandschap. dat fietsers hierdoor weer onprettiger fietsen (wind enz) was echt geen punt hoor!
ben dus erg benieuwd of dit -op zich prachtig initiatief- wel de gwenste kwaliteit oplevert of door allerlei afstemmingsproblemen gewoon een volgende ballon is. Maar het blijft een goed streven.
Fantastisch dat Zwolle een goed fietsbeleid heeft, jammergenoeg blijft de uitvoering en het onderhoud ver achter bij die ongetwijfeld fantastische visie. Kijk maar eens hoe slecht in de winter belangrijke fietsroutes, fietspaden langs rotondes en bushaltes worden vrijgemaakt van sneeuw. Ook het onderhoud buiten de winter is vaak knudde (kuilen, plassen, boomwortels, slechte verlichting, etc.).
@ Tevens: nou achter mijn huis ligt een fietspad (een helemaal vrij liggend fietspad, zonder dat er een weg voor auto’s naast ligt) en dat wordt keurig gestrooid!
———————————————-
Die goede aansluiting op het OV vind ik inderdaad ver te zoeken. Probeer je fiets maar ’s dichtbij het station kwijt te raken (nou ja letterlijk KWIJT raken is geen probleem…) als je haast hebt om de trein te halen.
En ik vind het ook errug raar dat je je fiets niet (meer) voor de AH in Zuid mag/kan parkeren. Lekker stimulerend om op de fiets je boodschappen te doen…
Tenslotte denk ik dat de recente berichten over overvallen en mishandeling ’s avonds en ’s nachts mensen weerhouden om ook in het donker op de fiets te stappen.