Zwolle – Uit handen van Margreet Algera hoofd Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van GGD IJsselland kregen Drissja Vinke uit Zwolle, Liselotte Netjes uit Kampen donderdagmiddag niet alleen de complimenten, maar ook een prijs voor het feit dat ze vorig jaar alle drie de prikken hebben gehaald tegen baarmoederhalskanker.
Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst bij de GGD in Zwolle. GGD IJsselland vond en vindt het belangrijk dat meisjes meedoen aan de HPV vaccinatiecampagne, die vorig jaar plaatsvond en dit jaar een vervolg krijgt. Om deelname extra te stimuleren, werd een soort van prijsvraag bedacht, waarbij de meisjes bij de eerste prik een pakje met drie tissues kregen met daarin een kaartje, waarop drie stickers – elke prik kreeg het meisje er één – geplakt moesten worden.
Door middel van opsturen maakten tien meisjes kans op een prijs. GGD IJsselland kreeg vervolgens bijna 900 inzendingen binnen. Zeven meisjes kregen eerder een kleinigheidje opgestuurd, de drie hoofdprijswinnaars werden donderdag uitgenodigd. Twee ervan, Drissja Vinke en Liselotte Netjes ontvingen naast een tijdschriftenabonnement naar keuze, ook allerlei GGD IJsselland gadgets. Rosalie Mellema uit Tuk kon niet aanwezig zijn en ontvangt haar prijs later.
Tegelijkertijd keek GGD IJsselland ook vooruit naar de komende HPV. In maart en april gaan de inentingen weer van start. GGD IJsselland hoopt op een zo’n hoog mogelijke opkomst – in 2009 lag deze net iets onder het landelijk gemiddelde van 50 procent – en heeft daarom besloten om in alle twaalf gemeenten te gaan vaccineren. Vorig jaar gebeurde dat op acht locaties. Er is dan voor de 13-16 jarigen alsnog een mogelijkheid de prik te halen, terwijl de 12-jarigen voor het eerst opgeroepen worden.
Een prijs omdat je je vaccinatie bent komen halen, het moet toch niet gekker worden… Wat is het doel van die actie? Meisjes aantrekken om zich toch te laten vaccineren? Met een prijsje? Belachelijk!
Afgezien van het feit dat ik ook zat wordt van een paar hysterische moeders die zonder enige wetenschappelijke achtergrond alleen maar spookverhalen de wereld inbrengen, is dit weer zo’n beetje het andere uiterste.
Je biedt het aan, maar de keus is aan de ‘klant’. Willen ze het wel, prima. Willen ze het niet, even goede vrienden. Maar waarom dan prijsjes en spookverhalen?