Fietsen parkeren bij Winkelcentrum Zwolle Zuid

Bij de reacties op Weblog Zwolle komt met regelmaat het onderwerp ‘het parkeren van fietsen bij Winkelcentrum Zwolle Zuid’ ter sprake. Een bezoeker maakte de volgende foto met de titel "hoeveel analfabeten zouden er in Zwolle Zuid wonen?":

fietsen.jpg
Foto: Willem Kruysmulder

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

46 gedachten over “Fietsen parkeren bij Winkelcentrum Zwolle Zuid”

  1. Dit is helaas het dagelijkse beeld en het wordt er steeds voller. Omdat ik op loopafstand van het winkelcentrum woon, ben ik altijd lopend naar de supermarkt. In de straten mag je ook niet fietsen (voetgangerszone, staat overal duidelijk aangegeven) en er wordt de hele dag door gewoon gefietst, gesnord en gebromd. Niet dat ik een ‘klager’ neem of wil zijn, maar wanner ik nietsvermoedend op het midden van de weg loop, al dan niet in gesprek van iemand, en de fietsers achter me niet hoor aankomen, word ik soms geraakt en/of krijg daarna verwijten naar m’n hoofd geslingerd: “Hey je kunt ook aan de kant gaan!!”.
    Ik denk niet dat er ooit iets aan gaat veranderen, aangezien er geen mensen zijn om te handhaven: geen stadswacht en geen politie. Ik denk dat dit de nieuwe mentaliteit is…

  2. Ik zelf heb er ook een hekel aan aan die fietsers daar door de straat, ga dan ook gewoon op het laatste moment voor ze lopen in de hoop dat ze me aanrijden… 😉

  3. Enorme gele borden aan het begin en eind. En nu ook nog bij AH.
    Er staat ook A.U.B. op, lekker soft en meteen duidelijk hoe het beleid in elkaar steekt.

    Daarnaast zijn er vorig jaar nieuwe -normale- borden geplaatst.
    De wijkagent aanschrijven gaf een tegenstrijdige reactie: We handhaven daar niet er rijden ook aannemersvoertuigen.
    Wat doen die nieuwe + extra borden daar dan? Haal die dan weg!
    Uiteraard geen reactie meer gehad..

    Ik loop ook breed voor die fietsers, scooters en zelfs motorfietsen, dan kan je inderdaad commentaar krijgen.

    Regeltjes verzinnen, borden plaatsen en toegegeven niet handhaven omdat al die verschillende zaken weer via ander instanties komen die met de kop in het zand hun “werk” doen.

    Het is belachelijk!

  4. Ken de situatie daar niet uit ervaring, maar het lijkt me een aardig wild-west verhaal zo te lezen. Kennelijk zit de situatie daar ook logistik niet goed in elkaar. Je moet op een normale manier met de fiets bij een supermarkt kunnen komen.

  5. Bericht door blabla, op 15 januari 2010 om 01:23
    Ik zelf heb er ook een hekel aan aan die fietsers daar door de straat, ga dan ook gewoon op het laatste moment voor ze lopen in de hoop dat ze me aanrijden…

    Haha! Same here 😀
    Dan krijgen ze de wind goed van voren!

    Met betrekking tot het parkeren van fietsen: het laat maar weer eens zien hoezeer Nederlanders vinden dat hun “vrijheid” zo belangrijk is. Dat wordt steeds vaker schaamteloos misbruikt om regels als optioneel te zien en gewoon aan hun laars te lappen!

    In dat licht is het ook wel grappig om science fiction programma’s eens goed te bekijken. Als je bijvoorbeeld naar iets als Star Trek kijkt…wat mist er dan eigenlijk? Het valt pas op als je er echt een beetje over na gaat denken… Maar wat mist is tientallen bordjes, aanduidingen, stickers enz enz waarin gewaarschuwd wordt voor gevaar, verboden wordt het één te doen, geboden wordt het ander te doen enz enz…
    Als je dat met de huidige realiteit vergelijkt zie je, dat we het helaas nog steeds nodig hebben om alles tot in detail uitgespeld te krijgen! En dan alsnog komt de boodschap maar bij de helft van de mensen aan!

    Hoeveel analfabeten er wel niet in Zwolle wonen? Haha! Dat is weer een hele andere discussie waar we nog wel een algemeen logje over vol kunnen krijgen 😀

  6. Hoe het er in Zuid aan toe gaat, weet ik niet uit ervaring dus zal ik op verhalen van anderen af moeten gaan.

    Hier in Stadshagen wordt ook gefietst in de winkelstraat (ook voetgangersgebied). Soms worden fietsers door de beveiliger, die rondloopt, van de fiets gemaand. Maar hij kan niet overal tegelijk zijn.
    Ik doe niet wat ik hierboven lees: er expres (op het laatste moment) voor gaan lopen o.i.d. Zolang ik er geen last van heb, vind ik het best.
    Maar dat is wel een ‘leuk’ verschil met Zuid: hier geven ze geen grote bek als je ‘in de weg loopt’ (wat dus gewoon niet kan als iedereen zich aan de regels houdt).

    Maar wat betreft analfabeten. Die zullen er genoeg zijn. Maar zo zijn er ook genoeg mensen die seniel zijn of Altzheimer hebben of en andere ernstige aandoening die nare dingen met het geheugen doet. Want regels die geleerd worden voor het behalen van het roze papiertje, zijn velen ook ineens vergeten. Je ziet het overal: niet aan de regels houden.

    Maar Plantman is dus een Trekkie? 😀
    WFVN ook

  7. Hier in Stadshagen wordt ook gefietst in de winkelstraat (ook voetgangersgebied). Soms worden fietsers door de beveiliger, die rondloopt, van de fiets gemaand. Maar hij kan niet overal tegelijk zijn.
    Ik doe niet wat ik hierboven lees: er expres (op het laatste moment) voor gaan lopen o.i.d. Zolang ik er geen last van heb, vind ik het best.
    Maar dat is wel een ‘leuk’ verschil met Zuid: hier geven ze geen grote bek als je ‘in de weg loopt’ (wat dus gewoon niet kan als iedereen zich aan de regels houdt).

    In Stadshagen is ook iets meer ruimte. Nog geen excuus voor die luie varkens om maar te fietsen! Als ik aan de andere kant van het winkelcentrum moet zijn stap ik af en loop ik dat stukje even met de fiets aan de hand. Heeft niets met moraalridder zijn te maken (voordat ik dat weer naar mijn hoofd krijg), maar gewoon met een beetje nadenken en respect voor elkaar hebben. Jazeker! Sommige mensen willen daar wel gewoon rustig lopen. En in Zuid word je inderdaad zo ongeveer van de sokken gereden!

    Maar wat betreft analfabeten. Die zullen er genoeg zijn. Maar zo zijn er ook genoeg mensen die seniel zijn of Altzheimer hebben of en andere ernstige aandoening die nare dingen met het geheugen doet. Want regels die geleerd worden voor het behalen van het roze papiertje, zijn velen ook ineens vergeten. Je ziet het overal: niet aan de regels houden.

    Ik heb het geloof ik al eens verteld… Ik had eens een meiske in de auto…zij had net 3 maanden haar rijbewijs en toen ze zag dat ik bij het inhalen op de snelweg sprak ze “Kijk jij nog steeds over je schouder?!?” Ik was met stomheid geslagen! Eens te meer, omdat ze zelf een paar weken ervoor een omaatje op de fiets had aangereden! Gelukkig niemand zwaar gewond geraakt, maar ze had dat omaatje wel aangeren, omdat ze bepaalde regels direct overboord gegooid had!

    Maar Plantman is dus een Trekkie?
    WFVN ook

    Onlangs de hele Voyager serie nog eens gekeken….Ben nu weer eens bezig met TNG. Zit nu in seizoen 5.
    Hierna nog even Enterprise. Met de oude Star Trek (Kirk en consorten) heb ik niet zoveel.

  8. Ik denk dat het probleem in zuid twee oorzaken heeft. Zo lang het oude centrum er staat heeft er altijd een fietspad door gelopen, de bewoners zijn dus gewoon om door het centrum heen te fietsen. Ik moet er ook erg aan wennen dat dat niet meer kan.
    Daarnaast is de AH echt niet anders bereikbaar met de fiets. Er zijn veel mensen wat slechter te been die nog wel goed kunnen fietsen. Voor hun is het belastend dat ze met een wagentje half het wc door moeten lopen om de boodschappen in de tassen te kunnen overladen en dan het karretje weer terug in de hoop dat je boodschappen er dan nog zijn. Maar het valt mij ook op dat het vaak fietsen zonder fietstas zijn die bij het bord staan, dus daar gaat dit probleem niet voor op.

  9. Ik had het nog niet gelezen voor zover ik kan herinneren:

    bij het inhalen op de snelweg sprak ze “Kijk jij nog steeds over je schouder?!?”

    >:( O.M.F.G. >:(
    Papiertje afnemen en opnieuw laten lessen en afrijden >:(

    Daarnaast is de AH echt niet anders bereikbaar met de fiets. Er zijn veel mensen wat slechter te been die nog wel goed kunnen fietsen. Voor hun is het belastend dat ze met een wagentje half het wc door moeten lopen om de boodschappen in de tassen te kunnen overladen en dan het karretje weer terug in de hoop dat je boodschappen er dan nog zijn.

    Kunnen jullie de winkelwagentjes niet kwijt op de parkeerplaats/bij de fietsenrekken? In Stadshagen staan ze op de parkeerplaats (voor oudjes met de fiets nog een probleem trouwens want dat is ook 2x 30 meter ofzo lopen).

    Ik plaats m’n fiets (als ik met de fiets ga that is) ook altijd in de (bredere) winkelstraat van Stadshagen. Maar dan wel zo dat hij niet pal voor de opening van een winkel staat, niet in het looppad van de winkelstraat. Er zijn echter heel wat mensen die hun fiets voor de ruit van de winkel zetten. Geen probleem totdat de fiets voor de ruit van de schuifdeur staat >:( Er zijn hier genoeg ‘lampjes’ die hun fiets praktisch ín de C1000 zetten. Als de schuifdeuren open staan, staan ze soms daadwerkelijk pal voor de opening.

  10. De fietsen- en winkelwagen stalling is tegenover de uitgang van de supermarkt. Men kan dus de boodschappen in de fietstassen pakken en, zonder de fiets uit het oog te verliezen, het winkelwagentje een paar meter verder op in de stalling plaatsen. In tegenstelling tot de situatie op de hier getoonde foto, waarbij men het wagentje weer naar binnen moet brengen en de fiets m?t boodschappen onbeheerd moet achter laten.

    Het is een mentaliteitsprobleem.

  11. Vind dat we hier soms net doen alsof we roomser dan de paus zijn, ik weet van mezelf echt wel dat ook ik dingen doe waarvan ongetwijfeld anderen denken moet dat?
    Fietsen in het WC Zuid vind ik ook asociaal, maar dat gedoe met die fietsen, ook ik zet hem daar neer, de plek er tegen over (bij het wijkcentrum) is me een gedoe van jewelste tis er vaak erg druk dus geen fietsrekken meer over.Je kunt je boodschappen doordat het er overvol is bijna niet in de tassen krijgen.Dus ik zet hem gewoon bij de AH neer. En de fietsen mogen er niet staan, maar wel een bloemkraam daar hebben we geen last van, als je aan 1 kant rekken had neer gezet was het ook niet zo’n wildgroei van fietsen, maar ze hadden deze plek vast aan de bloemenkraam beloofd, en dat leverd natuurlijk direct geld op.

  12. Dit soort “fietsenhotspots” kennen we wel meer, o.a. bij superdeboer in assendorp: er is met verkeers- en tekstborden aangegeven wat NIET de bedoeling is, nl. hier GEEN fietsen plaatsen. Logisch, want iedereen (slecht ter been, met rollator, kinderwagen etc.) moet dan van de stoep. En 15 meter verder kun je gewoon je fiets in het rek zetten. Handhaving door gemeente en aanpalende instanties gebeurt niet. Dus lijkt me hier een schone taak voor de moraalridders van de fietsenbond (die van fietspaden eerst) om een herkenbaar hesje aan te trekken; zich met flyers etc. te posteren op deze hotspots, en overtreders aan te spreken; doet dit gedurende een aantal weken. Mocht de situatie dan verbeterd zijn, gaan we weer praten over Zwolle-fietsstad.

  13. @ingrid,

    de bloemenstal heeft een vergunning van vele duizenden euro’s betaald om hier te kunnen staan.

    Wij hebben in Nederland nog steeds een wet waar iedereen zich aan hoord te houden,(ja dan kunnen we inderdaad een discussie over overvallers etc. houden die zich er niet aan houden) maar dit telt niet voor de doorsnee zwollenaar.

    Ik werk zelf in de sportzaak in zuid en wij hebben duidelijk op de ramen staan verboden voor de ramen te parkeren(is toch een stuk reclame) maar ook dit word TE vaak genegeerd.

    Als ik het zie en loop na buiten om de mensen er op aan te spreken kan je een grote bek verwachten.

    Zet in zuid 2 weken 2 agenten een uur neer en beboet iedereen die het doet en je bent van het hele probleem af,Niet eerst een waarschuwing geven dat je er niet mag parkeren want dat bord staat er al, Als je op een weg waar je 50 mag rijden 70 rijd krijg je ook niet eerst een waarschuwing maar meteen een prent!

    dus als er een bord staat van niet parkeren en je doet het toch moet
    er ook worden opgetreden.

    Lijkt mij dat het probleem dan is opgelost,Er gaat meteen rond in het hele winkelcentrum dat er word gecontroleerd en beboet dus dan laat iedereen het wel om te fietsten en hem daar te parkeren.

    M.

  14. @Theo:
    Goed plan! Ik ga de Fietsersbond op de hoogte stellen. Welke automobilist gaat datzelfde doen bij de ANWB in verband met foutparkeerders etc.?

  15. M, zal inderdaad zo zijn dat ze dit betaald hebben, maar je kunt je afvragen is het terecht geweest dat deze vergunning is afgegeven.

    Heb jij naast jou winkel wel eens gekeken wat een puinhoop het daar soms is met het neerzetten van fietsen?
    Als ik in het WC kom om voor iets anders dan boodschappen halen bij de AH probeer ik mijn fiets aan het begin neer te zetten, vind dat laveren met mijn fiets aan de hand al niets.Maar aan de kant van de chinees kun je je fiets nog niet kwijt. Ik kom van die kant dus neem ik toch mijn fiets maar mee. En zoals ik al zij het is meestal een puinhoop naast jou winkel met feitsen (zeker op woensdag en zaterdag).
    En als ge gemeente de vergunning niet had afgegeven aan de bloemenstal, had daar keurig fietsenrekken kunnen staan, maar ja geld geeft weer de doorslag, en dan maar weer zeuren tegen de mensen die er voor moeten zorgen dat de winkels iets kunnen verdien.

    Dus er had gewoon beter gekeken moeten worden toen de plannen voor het WC gemaakt werden, niet alleen waar laten we de auto’s maar ook waar laten we de fietsen van de mensen die boodschappen komen doen bij bijv. de AH. En nu zeg jij gewoon bekeuren die hap daar leren ze van, je hebt het wel ook over jou klanten.
    Misschien moet je meer argeren tegen de projectontwikkelaar en tegen de gemeente die weer zo dom is om een vergunning af te geven die waarschijnlijk veel geld opleverd, maar een boel gezeur had gescheeld.

    Maar ga jij er maar voor om te kiezen voor de gemeente, en de projectontwikkelaar, en niet voor die “verveldende”klant die wil winkelen in het WC Zuid.

  16. @M.

    Leuk dat er op een gevel wordt geplaatst dat je er geen fietsen mag parkeren. Maar helaas….. behalve over je gevel heb je níets te zeggen. Fietsen mogen dus niet tegen de gevel parkeren maar w?l ervoor, tenminste, jullie bordje heeft daar niets over te zeggen.

    In de plaatselijke verordening van Zwolle staat:

    Artikel 2.4.11 Neerzetten van fietsen e.d.
    Het is verboden op of aan de weg een fiets of een bromfiets te plaatsen of te laten staan tegen een
    raam, een raamkozijn, een deur, de gevel van een gebouw dan wel in de ingang van een portiek,
    indien:
    a. dit in strijd is met de uitdrukkelijk verklaarde wil van de gebruiker van dat gebouw of dat portiek;
    b. daardoor die ingang versperd wordt.

    Ik zit trouwens wel even raar te kijken naar punt a. Daar wordt volgens mij bedoeld dat je bijvoorbeeld je fiets niet tegen de gevel mag plaatsen indien de gebruiker/eigenaar van dat gebouw.
    Alleen staat er ‘in strijd met’…. ik meen letterlijk te lezen dat je níet je fiets tegen de gevel mag zetten tenzij de eigenaar van het gebouw daar bezwaar tegen heeft 😕

    Hoe dan ook: vóór een gevel plaatsen mag dus w?l zolang het dus de doorgang maar niet belemmert.

    Ik heb alleen de indruk dat de gemeente nog wel eens goed mag kijken naar de formulering. (Mocht je het lezen: Plantje, hoe lees jij dit?)

  17. Het is met de fiets gewoon niet te doen,….om je boodschappen te halen !! of je moet met je karretje een paar honderd meter lopen naar je fiets !! slecht geregeld daar in “Het Nieuwe Centrum” aan fietsers is GEEN aandacht besteed.
    Met de auto ga je het parkeerdek op, en als je geluk hebt , dan is er een plekkie !! De weg ernaar toe is ook een drama…..steeds maar weer van rotonde naar rotonde….en eruit ook weer verplicht rechtaf…weet niet wie dit allemaal bedacht heeft, maar het is niet logisch….>:(>:(

  18. @ ingrid,

    die bloemenstal staat er jaren je kunt er niet om heen om dan maar te zeggen helaas voor jullie geen plek meer.

    je hebt gelijk in de omloop bij de winkel (steeg tussen etos en sportzaak) is het een puinhoop!
    Het zou een boel schelen als de mensen de fietsten in de rekken zetten die daar ook staan.

    Ondanks dat het mijn klanten zijn ben ik ook inwoner van zuid, Ik doe ook boodschappen en loop ook als gewone burger in het wkc dus dat heeft er niet mee te maken dat het mijn klanten zijn.

    Ik blijf erbij dat iedereen zich aan die regels te houden heeft.
    Er had voor de bouw ook zeker meer rekening met de fietster gehouden moeten worden,Helaas zijn ze hier te laat achter gekomen en moeten ze een oplossing vinden.

    Maar ben je het niet met mij eens dat zoals mensen hun fiets ‘droppen’ voor de AH absuluut niet kan?, Mensen met kinderwagens en rolators kunnen er amper door heen.

    M..

  19. @ Rene dat gedoe met de auto vind ik nog niet zo,n probleem ik denk dat anders de situatie rond de ingang van de parkeerplaats veels te veel gevaarlijke situatie’s had opgeleverd, met als gevolg file op de hellingbaan enz.dat is ht nadeel als je een in/uitgang direkt maakt aan een drukke weg.

  20. @ M een andere plek had wel gekund.En ik denk dat er ook in dit geval door niemand,tijdens het maken van de plannen, rekening is gehouden met deze bloemenstal. Net zo als met de warenmarkt, ben benieuwd hoelang het nog duurt voordat deze op houd te bestaan, en deze markt is er ook al jaren. En volgens mij staan de meeste fietsen in de rekken maar er is gewoon te weinig plaats.De 1 haalt de fiets weg terwijl de ander hem door plaatsgebrek er al achter heeft gezet, dus daardoor word het een chaos, ga maar eens wat langer staan kijken op een drukke woensdagmorgen, het begint redelijk netjes, als het nog niet zo druk is.
    Maar veranderd zodra het drukker word in een puinhoop, en dat jij de fietsen niet voor je winkel wil hebben kan ik me goed voorstellen.

  21. Bericht door Linda, op 15 januari 2010 om 08:12
    Ik denk dat het probleem in zuid twee oorzaken heeft. Zo lang het oude centrum er staat heeft er altijd een fietspad door gelopen, de bewoners zijn dus gewoon om door het centrum heen te fietsen. Ik moet er ook erg aan wennen dat dat niet meer kan.

    Door gelopen? Ik ben dat echt even kwijt… was dat niet altijd al voetgangersgebied? Nu straalt het er wel duidelijk van af.

    Daarnaast is de AH echt niet anders bereikbaar met de fiets. Er zijn veel mensen wat slechter te been die nog wel goed kunnen fietsen. Voor hun is het belastend dat ze met een wagentje half het wc door moeten lopen om de boodschappen in de tassen te kunnen overladen en dan het karretje weer terug in de hoop dat je boodschappen er dan nog zijn. Maar het valt mij ook op dat het vaak fietsen zonder fietstas zijn die bij het bord staan, dus daar gaat dit probleem niet voor op.

    Gelukkig relativeer je het zelf al een beetje. Ik denk dat iemand die slechter ter been is juist niet zou moeten fietsen in voetgangersgebied! Als ze dan per ongeluk tegen iets of iemand aan fietsen vallen ze…met alle gevolgen van dien!
    Beter zou zijn, dat we regelen dat we de boodschappen vóór die mensen halen! En dat ze lekker op de fietspaden die er voor gemaakt zijn kunnen fietsen om nog wat in beweging te blijven.

  22. Lijkt mij dat het probleem dan is opgelost,Er gaat meteen rond in het hele winkelcentrum dat er word gecontroleerd en beboet dus dan laat iedereen het wel om te fietsten en hem daar te parkeren.

    Dat gaat zeker werken! Kom maar aan het geld en mensen leren het wel…

  23. Een supermarkt waar je met de fiets niet kan komen is sowieso niet goed doordacht… Net zoals automobilisten hun auto liever niet honderden meters verderop zetten, willen fietsers dit ook niet.

  24. Mag ik met een grote glimlach om de lippen verwijzen naar Youp & Bob op de achterkant van de VARA-gids. Ze hadden een mooie serie foto en tekst over deze verschrikkelijke overtreding>:(;)
    Heb mijn fiets vanmorgen ook nog ergens neergezet waar het eigenlijk niet mocht. 😮 Voor een betuttelend Zwolle…. Overigens ook nog een bekende bekeurende agent gesproken in de Voorstraat. Hij wees mij op het feit dat dat hangslot van mij nog wel eens problemen kon veroorzaken (is ie gejat?). In elk geval een stuk goedkoper dan er een nieuw slot op laten zetten. Gister alleen al 7,50 voor het doorslijpen van het slot van dochterlief.

    Maar uh…het blijven boefjes in Zuid:P

  25. Lees ook de reacties op het meldpunt van de Fietsersbond http://www.fietsersbond.nl/link_meldpunt.asp?id=19409

    Verder gaat het natuurlijk om het totaalbeeld
    – Contrast tussen de goede voorzieningen voor auto’s en de selchte voor fietsers
    – Zwolle promoot zich als fietsstad en dan is dit natuurlijk een vreemde situatie
    – De aanrijroute naar het wkc voor auto’s is heel goed geregeld. Fietsers moeten over gevaarlijke kruisingen, parkeerterreinen etc. fietsen
    – Automobilisten worden met de looppbanden naar de winkels gebracht. Fietsers mogen met hun winkelwagentje best wel een aardige afstand lopen.
    – Klemmen voor de fietsen zijn niet allemaal voorzien van een keurmerk, maar de meeste zijn van het soort waar je een slag in het wiel krijgt. Vooral als je de boodschappen in de tassen propt

    En dan heb ik het nog niet gehad over de vreemde brieven die je krijgt ondertekend door Provast, de winkeliersvereniging en de gemeente als je melding maakt over deze vreemde situatie.

  26. Nou ik sluit me helemaal aan bij Stan!

    Ik vind het belachelijk dat winkelcentrum Zuid zo is ingericht dat je makkelijker met de auto bij de supermarkt komt dan met de fiets!

    Overigens zou er prima een rij fietsen onder de onderkapping kunnen staan (waarmee ik niet wil zeggen dat ze overal moeten staan), maar de rekken zijn nu weggehaald…

    Gisteren m’n fiets ad voorzijde vh station geparkeerd. Daar word je ook niet blij van.

    -> Hoezo is Zwolle een fietsstad?

  27. Hoi hoi

    Hier ook een inwoner van Zuid…die borden: ik negeer ze. Ik wil gewoon men mn fiets dichtbij de winkel komen. Anders ben ik net zo lang aan het lopen als aan het fietsen.

    Parkeren in het steegje naast de Bieb is geen optie, ik kom vanaf de richting Nw. Deventerweg en fiets niet achter de plus langs via een rommelige parkeerplaats.

    Ok, die fietsen lijken rommeling. Maar is dat de reden dat er gele borden zijn geplaatst? Of was het verkeersveiligheid? Omdat de borden alleen bij populaire parkeerplekken staan, gaat het om een estetisch probleem, Rommeligheid. Een terecht punt, maar dat kan anders worden opgelost dan met borden.

    De fietsenrekken bij de Plus zijn al een stap in de groede richting. Mensen hebben een alternatief. het aantrekkelijker / weer ‘legaal’ maken van parkeren bij de AH leidt er toe dat iedereen z’n fiets daar neerzet, en niet alleen ‘mensen die niet ver kunnen lopen/zware boodschappen hebben’.

    Ja: er is een ontwerpfout gemaakt. maar een eenvoudig antwoord is d’r nu niet op, anders had de gemeente dat zelf ook al bedacht. Handhaven lijkt me de beste optie en de Plus zal goede zaken gaan doen;)

  28. Of het nu logisch ingevuld is of niet, het is en blijft een voetgangerszone.
    Dat staat vreselijk duidelijk aangegeven.
    Als je te belazerd bent om een stukje te lopen (vanaf de Pol tot AH) is het wel heel erg met je gesteld!
    Het is zeer hindelijk al dat gefiets en vooral erg jammer dat er (nog) niet bekeurd wordt.
    Als er een stadswacht loopt dan gaan al die lafaards meteen wel lopen.. Stoer hoor!!
    Ik ga geen stap op zij en wie mij raakt krijgt een klein beetje spijt…

  29. Stoeah Hans2 en de andere rechtertjes alhier.
    Ik vind het daar ook een rare situatie. Je gaat niet eerst met het karretje naar je fiets, om hem aldaar vol te pakken en vervolgens onbeheerd achterlaten om het karretje weer weg te brengen.
    En helaas voor de ferme jongens en stoere knapen: en zijn ook een hoop mensen (w.o. vrouwen) met zware tassen die niet makkelijk kunnen tillen. Het is dan een beetje vreemd dat er eigenlijk geen andere mogelijkheid is om met de auto boodschappen te doen (wat volgens mij daarom ook meer gebeurd).
    Misschien dan maar tijd om een fietskeldertje te maken op de plek waar nu de fietsen “illegaal” staan.
    Voor de Plus is het idd een Plus: daar kan je heel dichtbij parkeren met zowel fiets als auto 🙂

  30. Ok, die fietsen lijken rommeling. Maar is dat de reden dat er gele borden zijn geplaatst?

    Staan de fietsen in het gangpad of voor een deur o.i.d.? Ik weet het niet, ik heb het zelf niet gezien. Als je het wel gezien hebt, wellicht dat je een antwoord kan vinden in de plaatselijke verordening:

    Afdeling 1 Parkeerexcessen
    Artikel 5.1.11 Overlast van fiets of bromfiets
    1. Het college kan op de weg gelegen plaatsen aanwijzen waar het in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast, dan wel ter voorkoming van schade aan de openbare gezondheid, verboden is fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan.

    Maar dan ben ik ook benieuwd. Hoeveel stallingsplaatsen zijn er ?berhaupt? Als dat er niet zo gek veel zijn (lees: te weinig), dan is dit stukje uit de plaatselijke verordening wel interessant:

    Artikel 5.1.11 Overlast van fiets of bromfiets
    In de praktijk wordt regelmatig overlast ondervonden van fietsen en bromfietsen die her en der buiten de daartoe bestemde fietsenstallingen worden geplaatst. Het gaat hierbij om plaatsen, waar zich grote concentraties van gestalde (brom)fietsen voordoen (station, binnenstad). Voorop staat dan wel dat er voldoende stallingsmogelijkheden ter plekke zijn. Ter regulering van overlast van foutief geplaatste (brom)fietsen is in het eerste lid van dit artikel aan het college de bevoegdheid gegeven om plaatsen aan te wijzen waar het verboden is (brom)fietsen neer te zetten buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen. Na aanwijzing van een plaats waar het verbod zal gelden en het realiseren van voldoende alternatieve stallingsruimte, kan tegen een foutief geplaatste (brom)fiets worden opgetreden. Door middel van borden moet worden aangegeven dat foutief geplaatste (brom)fietsen zullen worden verwijderd.

    Wat betreft het negeren, daar zou je misschien toch wel eens fout kunnen zitten. Maar goed, de term AUB betekent letterlijk ??als het u blieft??. En als je geen zin hebt om een enorm eind te lopen, dan ??behaagt/blieft?? het je dus niet.

    😉

  31. @ME
    Je AH karretje kan je vlak bij de fiets stallen, dat is er speciaal voor aangelegd.
    Dus waar heb je het over??

    @WFvN
    Er worden toenemend stallingsplaatsen aangelegd.
    60 meter vanaf AH zijn er mogelijkheden en ook om daar ter plaatse de winkelwagen kwijt te raken.
    Dat er A.u.b. op die borden staat is wel heel erg soft en dat maakt ook deze borden weer meteen belachelijk.
    A.u.b. werkt niet meer, bekeuren wel.

    Verder snap ik meer dingen uit de verordeningen niet.
    Hoe stal je een scooter in de binnenstad in de “daarvoor bestemde rekken”?
    Dat kan, past en gaat helemaal niet, mag men dan ook optreden?
    Lekker helder allemaal..

  32. Bericht door Me., op 15 januari 2010 om 22:29
    Stoeah Hans2 en de andere rechtertjes alhier.
    Ik vind het daar ook een rare situatie. Je gaat niet eerst met het karretje naar je fiets, om hem aldaar vol te pakken en vervolgens onbeheerd achterlaten om het karretje weer weg te brengen.
    En helaas voor de ferme jongens en stoere knapen: en zijn ook een hoop mensen (w.o. vrouwen) met zware tassen die niet makkelijk kunnen tillen. Het is dan een beetje vreemd dat er eigenlijk geen andere mogelijkheid is om met de auto boodschappen te doen (wat volgens mij daarom ook meer gebeurd).
    Misschien dan maar tijd om een fietskeldertje te maken op de plek waar nu de fietsen “illegaal” staan.
    Voor de Plus is het idd een Plus: daar kan je heel dichtbij parkeren met zowel fiets als auto

    Het gaat hier eigenlijk om 2 dingen:
    -Fietsen parkeren bij AH
    -Fietsen in de voetgangerszone

    Op zich kan ik me er wel in vinden, dat het handiger was geweest fietsenrekken te hebben bij de AH. Dan kun je gewoon met je karretje naar de fiets en wellicht zelfs buiten in een rek je karretje weer stallen.

    Maar heeft er iemand wel eens bij stilgestaan, dat de rekken er niet zijn gemaakt om probleem 2 aan te pakken? Als er fietsrekken bij de AH zijn gaan namelijk nog meer mensen fietsend naar de AH! En DAAR kan ik me niet in vinden!
    Het is gewoon lomp om door die voetgangerszone te fietsen!

    En zelfs al zouden ze fietsenrekken maken bij de AH, dan is het nog te doen om met de fiets aan de hand de voetgangerszone uit te lopen en dan pas te gaan fietsen.
    Toen ik nog in Maastricht woonde deed ik mijn wekelijkse boodschappen ook met mijn postfiets. Twee fietstassen tot de nok toe vol, kratje bier erop (tja…ik was student ;)) en op het rek voor nog een zak aardappelen en misschien het wc papier. Dat ging ook prima. En waar ik moest lopen liep ik dan ook gewoon!

  33. Er is inderdaad bij de Pol een plek gekomen waar je je karretje kwijt kan! Ik heb even gekeken.

    De Plus is een betere optie, beter aan te fietsen van de Deventerweg en veel ruimte voor de fietsen.

    Maar er heeft echt waar! altijd een fietspad door het WC gelopen tot het begin van de bebouwing.

    En om het wc heen fietsen is nu heel onslachtig geworden. Het kan allemaal wel, en ik doe het ook, maar het geheel is veel auto- dan fietsersvriendelijk geworden.

  34. Ik heb de oplossing 😀

    Alle fietsende ZZ’ers verkassen naar Stadshagen en alle autominnende Stadshagenezen vertrekken naar ZZ.

    Daar geen gezeur over fietsen, hier geen gezeur over auto’s 😀

    😉

  35. Ha: de reactie van M. (die blijkbaar in de sportzaak werkt) die is echt onthullend. Daar blijkt namelijk pas echt waarom de fietsen niet meer in de onderdoorgang bij de Albert Heijn mogen staan.

    De gemeente zegt net als de voorzitter van de winkeliersvereniging (“toevallig” de chef van M.) dat het is omdat fietsen de doorgang zouden belemmeren voor bejaarden en invaliden en hulpdiensten. Maar nu komt de aap uit de mouw. Die fietsen moesten dus gewoon plaats maken voor de bloemenkraam. Daar verdient de gemeente namelijk duizenden euro’s stageld aan, en aan geparkeerde fietsen niks. Dat die bloemenkraam met al zijn zooi eromheen minstens twee keer zoveel plaats inneemt als de fietsen die er eerst stonden, doet er dan ineens niet meer toe. Wat een huichelachtig gedoe zeg!

    Ik heb mijn conclusies al lang getrokken. Ik koop niks meer bij winkels waar ik mijn fiets niet gewoon voor de deur mag zetten. Om te beginnen niet meer bij de sportzaak van de chef van M. maar gewoon in de stad bij Intersport. Die heeft sowieso een bredere collectie en betere spullen, en ook nog eens vriendelijk en deskundig personeel. Niet meer bij de Albert Heijn maar bij de super van Schonewille. Niet meer bij de vlaaienwinkel maar bij Choice, naast de Schonewille. Hun bonbons smaakten me toch al een stuk lekkerder.

    Zo hoeven ze in Zuid geen last meer te hebben van mijn fiets en hoef ik me niet meer te ergeren aan klantonvriendelijke middenstanders. Als ze bijna failliet en dus weer blij zijn met klanten hoor ik het vanzelf!

  36. Een winkelcentrum zo inrichten dat je niet al fietsend bij de supermarkt kan komen en je fiets evenmin bij de supermarkt mag stallen en je dan profileren als fietsstad.
    ‘Bijzonder’…

  37. Je gaat in het overdekte WC van AA-landen toch ook niet tot de ingang van AH fietsen??
    Dat heeft allemaal niets met al dan niet een fietsstad zijnde te maken.
    En vroeger mocht men fietsen door WC ZZ, maar nu niet meer.
    Als men een vliegveld opdoekt en de boel verbouwt ga je daar toch ook niet meer landen?

    Dat parkeren van fietsen bij AH belemmert overigens niemand met een rolstoel of kinderwagen omdat je paralel binnendoor kunt en dan kom je op dezelfde plek terecht.

    Dat de geleerden niet goed nadenken bij het ontwikkelen van WC ZZ ben ik het mee eens.
    Dus, als je niet wilt lopen ga je toch elders winkelen.
    Dat gefiets is een ergernis, daarbij rijden er ook scooters en soms motorfietsen!

    Een ander voorbeeld wat ook optimaal dom bedacht is:
    Invalide parkeerplaatsen aanleggen vlak bij de roltrap bij AH.
    Als iemand dan een rollator of rolstoel nodig heeft kan die persoon niet via de roltrap (=zelfmoord).
    Die moet dan 100 meter verder (= niet aangegeven!) naar een lift toe zien te komen.
    Helaas is de dranger van de deur zo sterk dat de deur vanuit een rolstoel niet te openen is.

  38. @ Hans 2:
    Als men een vliegveld opdoekt en de boel verbouwt ga je daar toch ook niet meer landen?
    -> Nee natuurlijk niet, want dan is het geen vliegveld meer… Maar WC Zuid is niet opgedoekt, maar nog
    steeds een WC!
    Voor de duidelijkheid: ik vind niet dat je door de winkelstraat moet kunnen fietsen, maar wel dat je bij een supermarkt – de plek waar je de meeste en zwaarste boodschappen haalt – makkelijk met de fiets moet kunnen komen.
    Waarom is de AH nou net op die plek gebouwd die je het minst goed met de fiets kan bereiken?
    De supermarkt had ook ad rand vh WC gebouwd kunnen worden ipv het midden. Of men had een opening kunnen laten tussen de rij winkels ad noordkant/’centrumkant’ zodat je met de fiets ook vanaf die kant het WC in had kunnen rijden (de kant waar de auto’s de parkeergarage inrijden).
    Ik vind het huidige ontwerp niet perse ‘fietsvriendelijk’ en dat vind ik raar voor een ‘fietsstad’.

    Verder is het ook de vraag hoe prettig het is voor voetgangers dat nu vele mensen met fietsen en winkelwagentjes het voetgangersgebied (moeten) doorkruisen.

    Erg dat het WC zo slecht is aangepast aan minder validen! Ook veel winkels hebben zware klapdeuren die voor minder validen moeilijk te openen zijn.
    En, zoals ik al eerder op weblog aangegeven heb, het is voor minder validen ook moeilijk de Patriottenlaan in de huidige toestand over te steken.

  39. Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een CENTENKWESTIE (zoals zoveel dingen op de wereld).
    Als men naast de AH, geen winkel had gebouwd, maar een doorgang voor fietsen had gemaakt met een pleintje om de fietsen te stallen dan had dat geen geld opgeleverd, maar geld gekost.
    Ws. hebben de ondernemers enkel een goede toegang en parkeerruimte voor de automobilisten bedongen omdat men met de auto nou eenmaal makkelijker naar een andere winkel/ander winkelcentrum uitwijkt dan met de fiets.
    De fietser komt toch wel dus daar hoef je niet in te investeren. 🙁

Reacties zijn gesloten.