De A28 tussen knooppunt Hattemerbroek en de aansluiting Zwolle Zuid (18) enerzijds en de aansluiting Ommen (21) en knooppunt Lankhorst anderzijds wordt in beide richtingen verbreed met één rijstrook. Deze capaciteitsuitbreiding wordt hoofdzakelijk in de middenberm gerealiseerd.Daarnaast worden op diverse plaatsen geluidsschermen geplaatst. Met de wegverbreding verbetert, naast de doorstroming van het verkeer, ook de verkeersveiligheid. De A28 Zwolle – Meppel is een van de 30 hardnekkige knelpunten die in het kader van het programma Spoedaanpak versneld wordt aangepakt om de doorstroming te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken.
Rijkswaterstaat en bouwonderneming BAM doen er alles aan om de hinder tijdens de werkzaamheden voor de weggebruikers en de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Hinder voor zowel weggebruikers als omgeving is echter niet uit te sluiten. In overleg met verschillende regionale partners wordt hieraan vormgegeven.
Het contract wordt uitgevoerd in de vorm van een zogenoemd design & construct-contract. Dit biedt bouwonderneming BAM de mogelijkheid in de ontwerp- en uitvoeringsfase met (innovatieve) oplossingen te komen voor de realisatie van het project.
Hiermee krijgt de bouwonderneming meer uitvoeringsruimte. Rijkswaterstaat houdt de regie en blijft eindverantwoordelijk. Dit past in het ‘de markt tenzij’-uitgangspunt waarmee Rijkswaterstaat invulling geeft aan zijn taken.
Kan hij zomaar afdalen naar Zwolle, zonder de ANWB om goedkeuring te vragen 😮 En spindokter Sjek, wat vind hij er van? 😮
Goed nieuws! Zo zie je maar dat de overheid ook snel kan beslissen… 😉
Nu snel verbreden die weg zodat we ervan kunnen profiteren.
Nou ja, snel…in 2005 is de eerste startnotitie verschenen van Rijkswaterstaat. Dus je praat toch wel over minimaal 5 jaar aanlooptijd.
Maar goed, fijn dat het eindelijk zover is want zo kan het ook niet langer.