Fietsster gewond bij aanrijding

Zwolle – Een 20-jarige inwoonster van Zwolle is op donderdagochtend 4 februari gewond geraakt bij een aanrijding op de kruising Bremenstraat/Lunenstraat.

De vrouw verleende geen voorrang aan de van rechts naderende personenauto, bestuurd door een 63-jarige plaatsgenote. Deze kon de fietsster niet meer ontwijken, waarna de aanrijding ontstond. De fietsster werd met hoofdletsel, per ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

16 gedachten over “Fietsster gewond bij aanrijding”

  1. Waarschijnlijk omdat ze niet eens wist dat de auto voorrang had.

    Pas toen ik mijn rijbewijs haalde heb ik de regels weer wat opgehaald, en voor de verkeersregels zou best wat meer aandacht mogen zijn. Niet belerend, maar omdat het verkeer – en het rijgedrag van sommige automobilisten – gewoon te gevaarlijk is om zowaar wat aan te klooien.

  2. Ik heb een beetje de indruk dat je denkt dat de 63-jarige vrouw in de auto de schuldige is. Maar zoals het er staat, is het de 20-jarige dame op de fiets die de regels niet zo nauw nam.

    Maar zo af en toe wat opfrissen kan geen kwaad. Eergisteren kwam m’n vrouw woest thuis. Een wandelende kerel had een klap op de auto gegeven omdat m’n vrouw hem geen voorrang had verleend toen ze een minirotonde op wilde rijden en de man (te voet) over wilde steken (geen zebrapad oid. aanwezig)

    En dan automobilisten die gewoon dwars op een fietspad blijven staan als ze de rijbaan op willen rijden maar nog niet kunnen. Zie je ook op kruisingen waar ze de boel gewoon blokkeren als het druk is. Ja, groen is doorrijden toch? Moet je wel de kruising ook vrij kunnen maken.

    Fietsers die de rotonde opstuiven zonder voorrang te verlenen aan andere fietsers

    Oude van dagen die op mij schelden omdat ik (rechtdoorgaand verkeer) geen voorrang aan ze verleen terwijl zij voor m’n neus af willen slaan (ze komen van recht voor me).

    Nu weet ik wel, wie vrij is van zonde, werpe de eerste steen. Ook ik doe dingen die niet horen. Rood licht negeer ik wel vaker op 3 bepaalde plekken (voor de rest houd ik me er wel aan en op die 3 plekken ook als ik andere mensen zou hinderen) en de dichte slagboom bij de Twistvlietbrug negeer ik ook gewoon. Dat zijn bewuste acties waarbij ik een ander niet probeer te hinderen. Maar lastiger wordt het als mensen niet eens weten wat de regels zijn.

  3. “Waarschijnlijk omdat ze niet eens wist dat de auto voorrang had. ”

    Ze is in dit geval de fietser, als de automobilist dat dacht was er niets gebeurd, toch? 🙂

  4. Sorry

    WFvN moet beter lezen[/red]

    Maar wel héél onbenullig als je zelfs niet weet dat bestuurders van rechts voorrang hebben (uitgaande van een gelijkwaardige kruising). Dat je bepaalde nieuwe regels niet helemaal kent is nog tot daar aan toe maar dit? Kan ik me eigenlijk slecht voorstellen.

  5. De fietser heeft inderdaad geen voorrang verleend aan de auto, maar iedereen die daar dagelijks fietst weet dat dit een héél gevaarlijk punt is voor fietsers. Je komt daar net het bruggetje af en hebt behoorlijk wat vaart. Plus het feit dat het een fietspad is, wat ineens onderbroken is door een stukje ‘normale’ weg, maakt het erg gevaarlijk. En dan heb je ook nog het aspect van het slechte zicht, want je ziet een auto van rechts pas op het laatste moment, net zoals een automobilist de fietser ook pas op het laatst ziet. De bestuurder van de auto heeft het meisje echt niet gezien. Dat heeft ze me zelf verteld…

  6. Fietsers zijn zwakkere verkeersdeelnemers en dus krijgen die minimaal 50% voordeel van de twijfel bij een ongeval.
    Een auto die een fietser aanrijdt is altijd deels fout.

    In Zwolle gedragen de fietsers zich dan ook meestal daarnaar.
    Handje uitsteken (prima!) en dan gaan zonder te kijken (Auuww!).

    Het valt echt op dat vele fietsers maar wat doen op basis van een te hoog gesteld zelfbeeld als fietser.
    Of gewoon erg onnadenkend handelen..?

    Dan krijg je als fietser je gelijk, maar je ligt ondertussen wel in het ziekenhuis…

  7. Ben je op zoek naar een specifieke regel?

    Volgens mij staat gewoon alles in de RVV genoemd.

    Tenminste, alle verkeersregels staan daarin. Zaken als reglement voertuigen zijn natuurlijk wel van belang voor het verkeer maar zijn geen verkeersregels en staan er niet in.

  8. Ik denk dat ik al zie wat de aanleiding is voor je vraag….. dat zal de reactie van ikkkkuh zijn.

    “Voorrang verlenen is een gunst,nergens in de wet staat dat het verplicht is.Tenzij anders is aangegeven…”

    Waar haalt ikkkuh die onzin vandaan?

    In de RVV staat weldegelijk dat voorrang verlenen moet. Voorrang krijgen is in zekere zin een ‘gunst’ maar nog altijd dat die ander het dan moet doen.

    Even een voorbeeld:

    Artikel 15
    1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.

  9. Fleur heeft gelijk dat het daar erg onoverzichtelijk is.
    Ik fiets daar ook iedere dag langs.Als je dan door de Bremenstraat fietst,
    moet je eerst door de voetgangersmenigte (studenten),die van dat brugje afkomen.
    En ze stoppen echt niet voor je.Naast dat voetgangerspad op dat brugje is het fietspad.
    Als je dan door die menigte bent moet je echt heel erg uitkijken,want dan komen de fietsers ook van dat brugje af.
    In mijn gedachten doe ik dan mijn hand voor de ogen en als ik dan voorbij ben dan denk ik…pppfffff…. weer gelukt.

  10. De reactie van ikkkkuh is inderdaad dikke vette onzin!

    Maar daar ging het me niet om. Toevallig had ik het met mijn vriendin dit weekend nog over het verlaten van een rotonde en hoe sommige voetgangers dan voorrang NEMEN. De meningen daarover verschillen nogal (wij hebben hier ook wel eens over gediscussieerd) en ik kwam tot de conclusie dat het ook te lastig is dit “even” op te zoeken op internet. Dat moet VEEL gemakkelijker!

  11. Ik kan doorgaans aardig goed m’n weg vinden als het gaat om verkeersregels. Maar in het geval van voorrang van voetgangers bij rotondes kan ik niets vinden. Niet in de RVV, niet op Wetten.nl

    Ik moet dus uitgaan van wat ik geleerd heb:
    voetgangers hebben géén voorrang op bestuurders die de rotonde op willen rijden (tenzij anders geregeld zoals met een zebrapad)
    voetgangers hebben w?l voorrang op bestuurders die de rotonde willen verlaten

    Ik heb m’n vraag elders gesteld om erachter te komen waar we het kunnen vinden.

  12. voetgangers hebben w?l voorrang op bestuurders die de rotonde willen verlaten

    Ja, hier blijf ik dus moeite mee hebben. Juist omdat de voetpaden vaak wat verder van de rotonde af liggen en dus overduidelijk de weg kruisen. Dat in tegenstelling tot een fietspad wat vaak vast ligt aan de rotonde.

    Soms loopt het fietspad ook duidelijk OM de rotonde heen en ligt een stukje van de rotonde af. Dan hebben ze met haaientanden op het fietspad aangegeven, dat het verkeer dat van de rotonde komt voorrang heeft. Of met haaientanden vóór het fietspad (gezien vanuit de rotonde afrijdend) aangegeven dat je moet stoppen voor fietsers. Maar dan nog steeds: als het nodig is de haaientanden er te plaatsen kun je dus niet zomaar aannemen, dat een voetganger die er oversteekt rechtdoor gaat op dezelfde weg als die waar jij van afslaat (namelijk de rotonde).

    Maar WFvN: jij hebt de vraag nu nog ergens neergelegd?

    Bottom line blijft: het is TE lastig om dit soort dingen even ondubbelzinnig duidelijk te krijgen!

Reacties zijn gesloten.