Bestuurder rijdt over voet van verkeersregelaar

Zwolle – Op vrijdag 5 februari werd een verkeersregelaar door een personenauto over haar voet gereden. Het slachtoffer, een 17 jarige inwoonster uit Ruinerwold, regelde het verkeer tijdens een open dag van de hogeschool Windesheim.

De bestuurder van de auto was kennelijk geïrriteerd omdat hij moest wachten voordat hij kon weg te rijden. Hij deed dit niet en reed daarbij over de voet van de verkeersregelaar. Het voorval is op camerabeelden vastgelegd en via deze beelden zal het kenteken worden uitgelezen. Tegen de bestuurder zal proces-verbaal worden opgemaakt.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

36 gedachten over “Bestuurder rijdt over voet van verkeersregelaar”

  1. voor het afleggen van het examen en krijgen van de landelijke aanstelling verkeersregelaar is de minimum leeftijd 18 jaar. Dit betekent dat het hier duidelijk niet ging om een beroepsmatig verkeersregelaar. Wanneer het slachtoffer dus op de openbare weg stond, had ze daar helemaal niets te zoeken en zal het slachtoffer degene moeten zijn die een boete krijgt (of eigenlijk haar opdrachtgever)

    Het feit dat er nog steeds amateurs het verkeer regelen zorgt ervoor dat er zoveel agressiviteit is tegen de regelaars. Mede daarom is er sinds maart vorig jaar een nieuwe wet aangenomen. Het examen voor verkeersregelaars is daarbij ook flink verzwaard. Op deze manier probeert iedereen te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Toch zie je ook hier weer dat er niet volgens de nieuwe regelgeving gewerkt wordt, met alle gevolgen van dien.

  2. Wat een onzin.

    Komt een beetje over als dat je zegt dat als iemand niet professioneel het verkeer regelt je hem in levensgevaar mag brengen.

    Je hoort je gewoon te gedragen in het verkeer. Altijd!

  3. Eens met Sig, verkeersregeling is niet iets dat door amateurs moet worden uitgevoerd. Zelfs agenten maken er soms een potje van, zoals ik onlangs zowel bij kruispunt Sassenpoort als bij kruispunt Middelweg constateerde.
    Overigens betekent dat natuurlijk niet dat ik het eens ben met onvoorzichtig of agressief gedrag tegen regelaars.

  4. Bericht door Zwollenaar is back, op 9 februari 2010 om 17:29
    Ja tuurlijk Sig, en dat geeft direct een vrijbrief om iemand voor zijn fl*kker te rijden? Jij spoort niet!

    Dat je het er niet mee eens bent dat blijkt wel. Maare hou de taal aub normaal en kom met argumenten ipv uitdrukkingen als jij spoort niet

    Maarja ik weet wie hier niet spoort mede door net even een ander comment van je te lezen.

  5. als je het goed leest zie je nergens staan dat ik agressiviteit tegen regelaars goedkeur. Ik probeer juist uit te leggen dat er al ontzettend veel tegen gedaan is.

  6. Nou ben ik al jaren niet meer bij Windesheim geweest maar ik meen te hebben begrepen dat de parkeerplaats daar tegenwoordig is afgeschermd met een slagboom.

    Het gebeuren is met camera vastgelegd. Ik krijg de indruk dat het gebeurd is op de parkeerplaats van Windesheim.

    Wie weet het? Is het op de parkeerplaats gebeurd of op de weg?
    Als het op de parkeerplaats gebeurd is, zitten er tegenwoordig inderdaad slagbomen?

    Zo ja dan:

    voor het afleggen van het examen en krijgen van de landelijke aanstelling verkeersregelaar is de minimum leeftijd 18 jaar. Dit betekent dat het hier duidelijk niet ging om een beroepsmatig verkeersregelaar. Wanneer het slachtoffer dus op de openbare weg stond, had ze daar helemaal niets te zoeken en zal het slachtoffer degene moeten zijn die een boete krijgt (of eigenlijk haar opdrachtgever)

    Zit je ernaast.

    Een afgezet terrein (met ketting, met hek, met slagboom) is géén openbare weg meer dus mag je zelfs je knulletje van 4 neerzetten om het verkeer te regelen. Maar goed, dan moet in gevalletje Windesheim het wel op een afgezette parkeerplaats gebeurd zijn.

  7. Helemaal vergeten…. Google Maps 😀
    Kijk nou, slagbomen

    Dit wil nog niet zeggen dat het meisje goed zat, ik weet niet of ze op de weg stnd, op een parkeerplaats zonder slagbomen of misschien dus wel op een parkeerplaats met slagbomen maar duidelijk is me wel dat sig absoluut niet per definitie goed zit, ik denk dat de kans vrij groot is dat hij ernaast zit.

  8. Verkeer regelen of parkeer beheer… in mijn ogen een groot verschil. U heeft gelijk door te zeggen dat er op eigen terrein andere/geen regels gelden.

    Ik denk toch dat onkunde vaak voor agressie zorgt. Of dat in deze zaak het geval was kan ik niet zeggen. In ieder geval leert een opgeleide verkeersregelaar nooit in een positie te verkeren dat een auto over de voet heen kan rijden.

  9. Helemaal mee eens. Maar ik reageerde dus op je stuk waarin je het hebt over foute praktijken waarbij boetes moeten worden uitgedeeld bij de gedupeerde of diens opdrachtgever. En dat is denk ik dus onterecht.

  10. Als je bewust op iemand inrijdt is dat volgens mij gewoon doodslag. Maakt niet uit hoe oud iemand is of wat hij doet.
    Zou het kunnen dat het slachtoffer stage liep vanuit het Deltion College?

  11. Als je bewust op iemand inrijdt is dat volgens mij gewoon doodslag.

    Bij doodslag moet er ook daadwerkelijk iemand overleden zijn. Oging tot doodslag had gekund, maar die aanklacht angt ook weer af van een aantal punten. De hoofdlijn om iemand poging tot doodslag op te leggen is ongeveer: ‘Heeft de dader bewust een situatie gecreëerd waarbinnen een redelijke kans aanwezig was dat iemand zou komen te overlijden?’

    Met lage snelheid over een voet rijden valt daar denk ik niet onder Zware mishandeling of een poging daartoe weer wel). Wanneer iemand met redelijk tot hoge snelheid inrijdt op iemand, dan wordt poging tot doodslag vaak verweten. Hoe dan ook, het blijft vaak erg subjectief.

  12. Als je bijv ziet bij grote drukte hoe verkeers regelaars bejegend worden…terwijl ze er staan voor de goede orde, iets wat je beslist niet aan autodebilisten kunt overlaten.

    Ik word er koud van, echt… dat het voor sommigen geen pretje is om met schoonmoe, lelijk wijf en dito kids dagje uit te moeten is één…maar om dat op anderen af te reageren;D

  13. Geef toe QM, die had je op het netvlies bij deze tekst

    dat het voor sommigen geen pretje is om met schoonmoe, lelijk wijf en dito kids dagje uit te moeten is één…maar om dat op anderen af te reageren

    :o:o:o

    Ontopic, kan er niet heel veel mee. Hoe per ongeluk ging het? Hoe stond de verkeersregelaar precies opgesteld? Reed de chauffeur asociaal? Dat lijkt er idd behoorlijk op (PV en rijgedrag: kennelijk geïrriteerd omdat hij moest wachten). Sneu blijft het voor de Ruinerwoldse. Hopen dat het snel hersteld!

    Misschien wel de spijker op z’n kop QM

    kennelijk geïrriteerd omdat hij moest wachten

    Lijkt zoooooooo Nederlands.

  14. Dat is ’t ‘m net…tegenwoordig lijkt elke automobilist wel geïrriteerd

    om niks. Zij zijn DE grote weggebruikers, en daar moet alles en iedereen voor wijken.Kost het je een voet, dan is het belangrijker dat de auto geen schade heeft ondergaan dóór die voet.Om maar aan te geven hoe ver heen de meesten al zijn.

  15. Een afgezet terrein (met ketting, met hek, met slagboom) is géén openbare weg meer dus mag je zelfs je knulletje van 4 neerzetten om het verkeer te regelen. Maar goed, dan moet in gevalletje Windesheim het wel op een afgezette parkeerplaats gebeurd zijn.

    Laatst nog bij wegmisbruikers… daar hadden ze Koos Spee nog. “Ook op eigen terrein mag je niet dronken een auto besturen.”

    Ik heb daar nog steeds mijn twijfels bij, maar goed…

    On topic: Of dat meiske nou wel of niet het verkeer had mogen regelen…je moet nooit zo aggressief worden omdat je even moet wachten!

  16. Of dat meiske nou wel of niet het verkeer had mogen regelen…

    Geef mij een reden, o plantje, waarom een meisje voor de kat z’n k..viool. het verkeer zou gaan regelen terwijl ze dit niet mag…..:P

  17. Ow…eerder in het verhaal werd aangegeven, dat een 17 jarig meisje nooit haar verkeersregelaar diploma had kunnen hebben, omdat je dat pas kunt halen vanaf je 18e en blablabla…

    Van mij mag ze dat ZEKER wel! Ik juich zelfs van harte toe dat ze de handjes uit de mouwen steekt!

    En mensen hier moeten niet zo gaan zitten mauwen dat wanneer een onervaren iemand het verkeer regelt het te begrijpen is dat dit irritatie opwekt bij weggebruikers.

  18. @Dick

    Bericht door dick, op 10 februari 2010 om 11:01
    @ Ghehehe, onderschat niet wat meisjes op die leeftijd allemaal wel niet doen…..wat niet mag

    Ervaring?
    😀

  19. Laatst nog bij wegmisbruikers… daar hadden ze Koos Spee nog. “Ook op eigen terrein mag je niet dronken een auto besturen.”

    Ik heb daar nog steeds mijn twijfels bij, maar goed…

    Koos Spee is een incompetente kneus als je het mij vraagt. Maa rmisschien mis ik in dit geval de context. Als ik m’n auto op de oprit heb staan en ik ga dronken achter het stuur zitten en dan 1 centimeter rijden, dan ben ik in overtreding. Simpelweg omdat ik géén hek oid heb tussen de weg en m’n oprit. Dus is m’n oprit ‘openbare weg’ en dus heeft kneus Koos gelijk. Zodra ik echter bijvoorbeeld op m’n eigen weiland (heb ik niet maar bij wijze van), afgezet met hekken e.d. en dus niet gewoon toegankelijk is, ga rijden met m’n dronken kop of m’n dochtertje van 2,5 achter het stuur zet, dan heeft de politie daar geen fluit mee te maken en kneus Koos ook niet. Hoogstens kunnen ze zeggen dat ze het niet verstandig vinden.

    Maar iets soortegelijks zou dus heel goed kunnen gelden voor de 17-jarige jongedame uit het verhaal. Maar goed, dat heb ik al eerder uitgelegd.

  20. Koos Spee is een incompetente kneus als je het mij vraagt

    True…daar ben ik het mee eens! Ben dan ook blij dat ie weg is! 😀

    Maar zijn punt was dat inderdaad:

    Zodra ik echter bijvoorbeeld op m’n eigen weiland (heb ik niet maar bij wijze van), afgezet met hekken e.d. en dus niet gewoon toegankelijk is, ga rijden met m’n dronken kop of m’n dochtertje van 2,5 achter het stuur zet

    dit niet mag. Ik vind dat ook discutabel maar ja… Hij noemde in het voorbeeld ook nog een kind laten rijden…mocht ook niet.

    Met name bezopen rijden op een parcours zou goed zijn voor mensen om ze te laten zien hoe slecht dat gaat!

    Maar goed: on topic… ik denk dat zij daar best het verkeer had mogen regelen. Als het op de openbare weg was geweest was het misschien iets anders geweest.

  21. dit niet mag. Ik vind dat ook discutabel maar ja… Hij noemde in het voorbeeld ook nog een kind laten rijden…mocht ook niet.

    Toch vreemd. Ik heb leerlingen die in auto’s rijden (crossen en terreinrijden), op tractoren, op brommers, op motoren (crossen en trial). En dan hebben we het over leerlingen die jonger zijn dan 15 jaar.

    Dat zegt natuurlijk nog niet alles maar die meid die Trial rijdt en die knul die in z’n Suzuki Samurai aan terreinrijden doet, doen aan officiële wedstrijden mee. Zijn die wedstrijden dan clandestien of is het toch weer kneus Koos die uit z’n dikke nek l*lt? Volgens mij het laatste.

    De wegenverkeerswet houdt op daar waar de openbare weg eindigt en dat is bij het hekje van het weiland.

  22. En dat laatste ga ik dus terug trekken:

    Artikel 107 Wegenverkeerswet

    1. Aan de bestuurder van een motorrijtuig op de weg dient door de daartoe bevoegde autoriteit een rijbewijs te zijn afgegeven voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie waartoe dat motorrijtuig behoort.

    Met als uitleg:

    Hier is dus expliciet aangegeven dat dit delict alleen op de “openbare weg” gepleegd kan worden.

    Dit in tegenstelling tot “rijden onder invloed”.

    Dan volgt de volgende wettekst:

    Artikel 8 Wegenverkeerswet

    1. Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan – al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof – de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

    Met als extra uitleg:

    Hierin ontbreekt het woordje “weg” en kan dus theoretisch gezien zelf gepleegd worden als je op je fiets op je zolderkamertje aan het fietsen bent.

    Maar dan vraag ik me nog wel altijd af waarom het een wegenverkeerswet heet.

  23. @plantje,

    Gelukkig ben jij niet diegene die de wet heeft opgesteld dan. Jongeren hebben zelf te weinig ervaring in het verkeer. Daarom zie je dat de meeste ongelukken ook bij de jongere bestuurders voor komen. Als iemand volgens de wet niet eens zijn of haar rijbewijs mag halen, waarom zou ze dan wel in staat mogen zijn om mensen die wel competent geacht worden de auto te besturen en daar ook meerdere lessen + examen voor hebben afgelegd te vertellen hoe de verkeersregels in elkaar steken.

  24. @sig
    Ik vind dat toch wat kort door de bocht. Er zij heel wat mensen die w?l hun roze papiertje hebben mogen halen maar schijnbaar niet eens weten hoe hard ze in een 30-zone mogen rijden of hoe hard op de snelweg terwijl menig groep-8-er ernaar kan vragen en het juiste antwoord kan geven. Idem voor veel verkeersregels.

    Met het besturen van een auto heb je een grote verantwoordelijkheid. Als je verkeer op een parkeerplaats staat te regelen ligt nog altijd die verantwoordelijkheid bij die persoon met het roze papiertje maar kan het grietje van 17 nog best goed de regels kennen hoor. Bovendien, op een parkeerplaats gaat het toch wel even wat anders dan in het verkeer.

  25. Dat klopt ervan uitgaande dat het inderdaad ook op de parkeerplaats was. Ik ken de situatie bij het windesheim en heb meerdere malen een verkeersregelaar (wannabe) aan het werk gezien daar… Die stond toch echt op de openbare weg. Ook het verkeer regelen op een parkeerplaats moet je niet onderschatten. Aanbod van verkeer gelijkmatig verdelen zodat het geen agressie opwekt of zelfs juist langere wachttijden dan nodig is harder dan een leek wellicht denkt. Vandaar dus dat er de nieuwe regelgeving is.

  26. Als iemand volgens de wet niet eens zijn of haar rijbewijs mag halen, waarom zou ze dan wel in staat mogen zijn om mensen die wel competent geacht worden de auto te besturen en daar ook meerdere lessen + examen voor hebben afgelegd te vertellen hoe de verkeersregels in elkaar steken.

    Je doet de aanname dat zo iemand gaat vertellen hoe de verkeersregels in elkaar steken. Volgens mij is er nogal een verschil tussen “even aangeven hoe er het beste gereden kan worden op een parkeerplaats om te zorgen dat iedereen een beetje gecontroleerd parkeert” en “vertellen hoe de verkeersregels in elkaar steken”

    Maar waar ik vooral over val is, dat iemand zich schijnbaar zo enorm boos maakt om het feit dat ie even moet wachten dat ie besluit een mens aan te rijden. Dat is gewoon ronduit zielig! En diegene had dat ook gedaan als daar een opgeleide verkeersregelaar met alle benodigde papieren had gestaan. Dan ben je gewoon een dikke vette s*kkel in mijn ogen!

  27. Daar heb je helemaal gelijk in Plantje, deze agressiviteit behoort natuurlijk bestraft te worden. Het is natuurlijk uit den boze dat dit gebeurt. Enkele jaren geleden is hierdoor bij de ikea Amsterdam een regelaar door overleden.

    Het feit is dat er veel agressiviteit tegen regelaars bestaat omdat er jaren lang elke scouting club zomaar de openbare weg opging zonder juiste opleiding. Dit heeft ervoor gezorgd dat deze branche een amateuristisch beeld heeft opgewekt. Ik hoop dat door alleen nog maar proffesionals aan het werk te laten dat dit beeld snel verdwijnt en met dat de agressiviteit ook naar beneden gaat.

Reacties zijn gesloten.