Zwolle – Op 19 maart 2010 kreeg de nieuwe gemeenteraad een presentatie van en over de afdeling communicatie van de gemeente Zwolle. Communicatie is belangrijk voor de gemeente Zwolle was de boodschap.
Daarom besteedt de afdeling communicatie aandacht aan het vergroten van dit besef bij andere afdelingen van de gemeente, en werkt zij mee aan de totstandkoming van folders. Toen de fractie van de lokale SP kort daarna informatiefolders over de reconstructie van de IJsselallee en over het Dorpsplan Wijthmen ontving, viel de SP op dat in beide gevallen een extern bureau de tekst voor de folders heeft geschreven. De SP gaat hierover vragen stellen aan het college.
Dat brengt de SP tot de volgende drie vragen:
4. Is de wethouder – met de SP van mening – dat gezien de aankomende bezuinigen het verstandiger is om zelf de expertise van het schrijven van folders in huis te halen in plaats van dit te laten uitvoeren door (dure) externe bureaus? Kunt u dit toelichten?
Redelijke vragen. Deze ook
Je kunt ook gewoon wat minder van die vaak te rooskleurig voorgestelde informatiedragers produceren. Bespaart niet alleen productie- en verspreidingskosten, ook de enorme kosten van externe inhuur.
Ik ben het met Dick eens, in al die gemeentelijke folders en pamfletten zit altijd ook een behoorlijke portie zelfverheerlijking….en we weten allemaal dat communicatie met de burger niet het sterkste punt van de gemeente Zwolle is
Als dit ook het niveau van Nederlands van de interne communicatieafdeling is kan ik me wel indenken dat ze het buiten de deur zoeken.
Ik weet dat het niet altijd op prijs gesteld wordt als er commentaar geleverd wordt op Nederlands, maar in dit verband lijkt het me wel relevant.
Op zich ben ik het er wel mee eens, dat het beter zou zijn de eigen communicatieafdeling dermate te verbeteren dat externe inhuur niet nodig is. Maar misschien is deze afdeling op het moment simpelweg nog niet goed genoeg. En bij communicatie met burgers lijkt het me wel belangrijk dat dit goed is!
Hoezo Plantje?
Ook voor de communicatie geldt: schrap alles wat ook maar riekt naar gebakken lucht; dat bespaart een hoop onzin.
In ’t verleden kregen we als Zwollenaar zo’n PR-krantje over bijvoorbeeld 5 jaar Stadshagen: over wonen, winkels en toekomst. Ik vind dat typisch zo’n voorbeeld van GL.
Maar de afdeling communicatie is binnen de gemeente een “prettige” buffer, want als de burger niet goed is geinformeerd ligt dat aan de afdeling Communicatie… Of die op haar beurt wel tijdig en of juist is geinformeerd doet er dan blijkbaar niet toe.
Ik weet niet precies op welk deel je toelichting vraagt…maar goed…
Taal is een essentieel onderdeel van communicatie. Lijkt me, dat een afdeling communicatie in ieder geval feilloos Nederlands op papier moet zetten.
Een voorbeeld: ooit zag ik op tv dat er gezegd werd “Let’s blow this joint”. Dat werd ondertiteld als “Laten we deze joint oproken”. Niet iedereen hoeft perfect Nederlands te schrijven. Maar als je bij een vertaalbureau werkt en dingen vertaalt lijkt me dat wel iets wat je echt goed moet doen.
Zo vind ik de teksten die de politiewoordvoerder er af en toe uitgooit ook knap waardeloos. Voor een woordvoerder moet dat niet kunnen.
Maar bovenstaande is allemaal gebaseerd op de aanname dat de huidige interne communicatieafdeling haar werk niet goed kan doen of zelfs niet goed doet.
Oke Plantje, ik denk ook dat er bedoeld word dat er intern ook wel zoiets geschreven kan worden. want die ‘grapjes’ kosten bakken met geld.
Ik weet dat externen duur zijn 😉 (Ben er zelf namelijk ook zo één…maar dan niet van een communicatieafdeling.)
De burgemeester merkt maandagavond n.a.v. de vragen op dat de afdeling communicatie werkt volgens het principe van opdrachtgever-opdrachtnemerschap. Het maakt niet uit of het werk door de medewerkers van communicatie zelf wordt uitgevoerd of door externen. Alles in eigen beheer uitvoeren leidt dus niet tot minder kosten. Alleen minder communiceren leidt tot minder kosten.
@ 14:16 Dus een opdracht door een eigen afdeling laten doen is even duur als wanneer ze er een bureau voor inhuren?
Spijker op de kop
Niet elke scheet hoeft gecommuniceerd te worden. Zeker niet als de ontvanger absoluut niet op de info zit te wachten?
Infomatie kan tegenwoordig ook uitstekend gehaald (bevraagd) worden….bijvoorbeeld van het www.
Misschien is “de doelgroep beperkt houden”, ook een suggestie?
“Ruis” verminderen? Kort, krachtig en duidelijk communiceren; zodat er o.a. niet op elke informatiedrager gereageerd hoeft te worden?