Fietser gewond na aanrijding met stadsbus

Zwolle – Een 21-jarige vrouw uit Zwolle is zaterdagmiddag gewond geraakt nadat ze op de Eekwal was geraakt door een stadsbus.

politie_logo_4.jpg

De vrouw kwam vanuit de Kamperstraat en wilde de Eekwal oprijden. Ze gaf daarbij geen voorrang aan de stadsbus die richting het Rode Torenplein reed. De 55-jarige buschauffeur uit Zwolle probeerde de vrouw te ontwijken, maar raakte haar toch. De vrouw is met verwondingen aan haar been en bovenlichaam naar het ziekenhuis gebracht. De politie is een onderzoek gestart.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

56 gedachten over “Fietser gewond na aanrijding met stadsbus”

  1. Hoe kan je een stadsbus nou geen voorrang geven.
    Ookal denk je dat je misschien voorrang hebt zie je zo’n gigantische bus toch niet over het hoofd? Ik schaar het onder de categorie, lekker dom!

  2. Het gebeurt heel vaak dat mensen die daar uit de Kamperstraat komen niet goed de voorrangsregels van een uitrit kennen.
    Deze vrouw dacht blijkbaar van rechts te komen, maar kwam uit een uitrit, dus had geen voorrang.

    Idem dito trouwens met de regelmaat van de klok bij mensen die uit de Luttekestraat komen en rechtdoor de brug richting Van Roijensingel op willen. Wie daar van de brug komt en linksaf wil (Eekwal op), hoort voorrang te krijgen, maar gebeurt ook meestal niet.

  3. nou ik vraag het me af, hoe vaak ik al wel niet bijna ben aangereden bij het station of de eekwal. ze rijden als mallooten, afgelopen weekend roste er eentje tegen de lantaarnpaal aan met zijn spiegel omdat hij perse voor mijn auto langs moest. het is zelfs bijna zo dat je alle buschaffeurs over 1 kam kunt gaan scheren, kom er elke dag langs en elke dag is er wel weer een maffe actie van deze heren/vrouwen.

  4. Ken maar 1 buschauffeur, dat is een uiterst bescheiden, aimabel en sociaal persoon. Dus ik zou nooit zo’n generaliserende/stigmatiserende tekst, als hierboven door kootje is neergeplet, durven te verdedigen.

  5. Ik herken wat in het verhaal van kootje hoewel ik het wat te ver vind gaan om alle buschauffeurs (m/v) als malloten af te schilderen. Maar neem die generalisering in combinatie met een kruising die nogal dynamisch is en je hebt al snel ellende.

    Ik kom ook met enige regelmaat uit de Kamperstraat. Nu scheelt het dat de pollers bij de Melkmarkt staan want heel wat minder auto’s die bij de genoemde kruising rijden. Maar je hebt verkeer in heel veel richtingen. Verkeer vanaf de Eekwal zie je wat later aankomen door de bocht, verder menig auto die toch wat vlotjes van Rodetorenplein naar de brug rijdt en omgekeerd met toch wel forse snelheid, de auto’s van en naar de parkeergarage van het Maagjesbolwerk (heb je niet direct mee te maken als je uit de Kamperstraat komt maar het is wel bewegend verkeer voor je neus) en je komt ogen en oren tekort.

  6. @koko
    True maar…. neem een sjonniebak die met 100 km/h vanaf de Eekwal komt, vrouw geeft geen voorrang aan sjonniebak, wordt aangereden en…. zeg je dan ook ‘vrouw gaf geen voorrang’?

    Het hoeft allemaal lang niet zo simpel te zijn. In eerste instantie zou je inderdaad zeggen: vrouw fout want heeft geen voorrang verleend. De opmerking van kootje hoeft natuurlijk niet waar te zijn maar heel ver gezocht is het ook niet.
    Neem in ieder geval in gedachten dat het best een rot punt is.

  7. @Dick: dat je maar één busschauffeur kent die sociaal is, etc. en daar alles van laten afhangen is natuurlijk regelrechte route statistiek.

    Als ik even kijk hoeveel bussen hier door de straat (30 km/h) denderen met 50 km/h….. Een enkeling houdt zich aan de snelheid.
    Verkeer van rechts voorrang verlenen uit de kleinere zijstraten op een gelijkwaardige kruising? Ik heb al meer dan eens een bus in de ankers zien gaan omdat hij met te grote snelheid ook nog eens geen voorrang wilde verlenen. In de bus zitten en dan vervolgens voelen hoe menig stoeprandje in bochten wordt meegenomen……

    Er zit behoorlijk wat verschil in chauffeurs. Maar het gros weet in ieder geval het gaspedaal goed te vinden.

  8. Het valt mij in Zwolle regelmatig op dat fietsers keurig hun hand uitsteken en dan vervolgens, ZONDER te kijken afbuigen.

    Fietsers hebben een voorkeurspositie omdat het de zwakkere verkeersdeelnemers zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kwetsbaar zijn dus overal maar hun gang kunnen gaan. Integendeel.

    Je komt de meest gevaarlijke en onverantwoorde handelingen van fietsers tegen.
    Als ik in de auto zit (i.p.v. op de fiets) dan hou ik al terdege rekening met de dingen die mogelijk komen gaan.

  9. @ WF, daarmee wil ik zeggen dat ik dit soort kreten absolute onzin vind

    Chauffeur zal wel, zoals de meesten, veel te hard hebben gereden. &
    het is zelfs bijna zo dat je alle buschaffeurs over 1 kam kunt gaan scheren, kom er elke dag langs en elke dag is er wel weer een maffe actie van deze heren/vrouwen.

    De ene persoon ontkracht gelijk al de vooroordelen en de generaliserende/stigmatiserende tekst. Als je er toch van overtuigd bent….waarom jank je hier dan? Waarom mail en/of bel je als klagers niet naar Connexxtion? Er liggen vast klachtenformulieren. Maar ongenuanceerd verdenken is natuurlijk zoveel makkelijker, stemming maken.

    Heb geen mening en/of oordeel over het rijgedrag van alle buschauffeurs. Behalve dat ze hier voorlangs altijd keurig rijden. Zou mijn vrouw of dochter kunnen vragen, de jongste buste vandaag nog. Maar wat moet ik met hun meningen?

    Als je ergens last van hebt….of sterker concrete aanwijzingen tegen denkt te hebben……onderneem dan actie; van janken en jammeren wordt niemand beter.

    PS WF, vind jij eigenlijk niet dat de meeste gemotoriseerde bestuurders zich regelmatig misdragen?

  10. @Hans2:
    Helaas komt beiden voor. Roekeloze fietsers die nergens rekening mee houden maar idem voor automobilisten, brommerrijders, busschauffeurs, vrachtwagenchauffeurs, voetgangers, [insert verkeersdeelnemer]

  11. Eens Hans 2, hierover kan ik wel uit ervaring spreken:

    Het valt mij in Zwolle regelmatig op dat fietsers keurig hun hand uitsteken en dan vervolgens, ZONDER te kijken afbuigen.

    Fietsers hebben een voorkeurspositie omdat het de zwakkere verkeersdeelnemers zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kwetsbaar zijn dus overal maar hun gang kunnen gaan. Integendeel.

    Je komt de meest gevaarlijke en onverantwoorde handelingen van fietsers tegen.
    Als ik in de auto zit (i.p.v. op de fiets) dan hou ik al terdege rekening met de dingen die mogelijk komen gaan.

    en je bent mooi de l*l als je een aanrijding krijgt (buiten jouw schuld) met een fietser.

  12. WFvN,
    Ik heb een aantal jaren op een vrachtwagen gereden en moet helaas zeggen dat vele fietsers niet bewust bezig zijn met de regels van het weggebruik. Laat staan dat ze die naleven.

    Er word nu aangenomen dat de chauffeur te hard heeft gereden en dat het daar een onoverzichtelijk punt is, in dat geval reden des te meer dat die fietser ook moet opletten

  13. Dit is het topic

    Ze gaf daarbij geen voorrang aan de stadsbus die richting het Rode Torenplein reed. De 55-jarige buschauffeur uit Zwolle probeerde de vrouw te ontwijken, maar raakte haar toch.

  14. @Dick:
    Beter lezen denk ik:

    Chauffeur zal wel, zoals de meesten, veel te hard hebben gereden. & het is zelfs bijna zo dat je alle buschaffeurs over 1 kam kunt gaan scheren

    Bijna, niet helemaal dus. Een andere manier om het te omschrijven dan bijvoorbeeld ‘het gros’.

    Wat betreft bestuurders van gemotoriseerd verkeer. Tja, brommers die te hard rijden, snorfietsen, motoren, auto’s, bussen, vrachtwagens, etc. Het komt veelvuldig voor. Ook ‘zwakkere’ bestuurders van rechts voorrang verlenen wordt nogal eens vergeten door bestuurders van gemotoriseerd verkeer…. maar datzelfde geldt ook voor niet gemotoriseerd verkeer (waar brommers en snorfietsen trouwens ook onder vallen hoewel er toch echt een motortje in het ding zit) zoals fietsers.
    Ik weet niet waat je precies op doelt maar ik krijg wat de indruk dat je meent dat ik wat tegen grotere voertuigen heb. Dat is dus niet waar. Wel hoe het gebruikt wordt maar dat geldt ook voor lichtere vervoermiddelen alleen hebben die een wat minder heftige uitwerking mocht het verkeerd gaan.

  15. Je bent niet op school WF

    Beter beseffen wat je ZELF antwoord

    Ik herken wat in het verhaal van kootje hoewel ik het wat te ver vind gaan om alle buschauffeurs (m/v) als malloten af te schilderen. Maar neem die generalisering in combinatie met een kruising die nogal dynamisch is en je hebt al snel ellende.

  16. WF, je haalde het citaat uit deze context:

    @ WF, daarmee wil ik zeggen dat ik dit soort kreten absolute onzin vind
    Chauffeur zal wel, zoals de meesten, veel te hard hebben gereden. &
    het is zelfs bijna zo dat je alle buschaffeurs over 1 kam kunt gaan scheren, kom er elke dag langs en elke dag is er wel weer een maffe actie van deze heren/vrouwen.

    De ene persoon ontkracht gelijk al de vooroordelen en de generaliserende/stigmatiserende tekst. Als je er toch van overtuigd bent….waarom jank je hier dan? Waarom mail en/of bel je als klagers niet naar Connexxtion? Er liggen vast klachtenformulieren. Maar ongenuanceerd verdenken is natuurlijk zoveel makkelijker, stemming maken.

    Wat klopt er niet aan?

  17. @koko:

    en moet helaas zeggen dat vele fietsers niet bewust bezig zijn met de regels van het weggebruik. Laat staan dat ze die naleven.

    Helaas wederom true

    @dick

    WF, deze PS staat nog

    Het gaat wel héél rap met de reacties hier. Ik zet wat neer, lees wat terug. Druk op F5 en lees nog een keer en zie ineens meer berichten boven mijn laatste bericht staan. Wellicht ook bij jou gebeurd want daar heb ik al een reactie op gegeven.

  18. Ben er wel klaar mee, iedere weggebruiker moet rekening houden met medeweggebruikers. Dat gaat lang niet altijd goed, alle soorten weggebruikers zijn hier schuldig aan.

    Op dit topic staat toch iets essentieels, heel duidelijk vermeld

    Ze gaf daarbij geen voorrang aan de stadsbus die richting het Rode Torenplein reed. De 55-jarige buschauffeur uit Zwolle probeerde de vrouw te ontwijken, maar raakte haar toch.

    WF zie idd bij 21:27 e.e.a staan (over die PS), dat is duidelijk.

  19. @Kootje,
    Ga maar eens een dagje bij een drukke rotonde of kruising staan, moet je kijken wat voor een acties daar door fietsers worden uitgehaald. O ja en het liefst wanneer er met licht op moet worden gereden.

  20. Ben er wel klaar mee, iedere weggebruiker moet rekening houden met medeweggebruikers. Dat gaat lang niet altijd goed, alle soorten weggebruikers zijn hier schuldig aan.

    En daar sluit ik me graag bij aan.

    Wat betreft je aangehaalde quote, ik weet niet precies waar je op doelt. Maar héél concreet antwoord op die PS: ja, ik vind dat de meeste gemotoriseerde bestuurders zich vaak misdragen. Vaak waarschijnlijk niet eens bewust maar ze doen het wel. Maar goed, aanvulling is dus dat ik het niet wil beperken tot gemotoriseerde bestuurders. En helaas…. ook ik ben niet vrij van zonden.

  21. Bericht door Koko Hattem, op 28 maart 2010 om 21:40
    @Kootje,
    Ga maar eens een dagje bij een drukke rotonde of kruising staan, moet je kijken wat voor een acties daar door fietsers worden uitgehaald. O ja en het liefst wanneer er met licht op moet worden gereden.

    😉

  22. O ja en het liefst wanneer er met licht op moet worden gereden.

    Wonderbaarlijk hoe je helderlichten zo slecht kan zien in het donker…. Je zou toch verwachten dat ze een flinke vracht licht geven. Maar blijkbaar heeft helderlichterigheid weinig met helder licht te maken.

  23. Bussen rijden snel in Zwolle? Dit is toch wel de leukste grap die ik op weblog Zwolle heb gehoord. Vast nog niet in de rest van Nederland geweest (Utrecht, Breda, Tilburg enz..)

  24. Interessante discussie.

    Als ik de situatie van het topic bekijk: knap als je daar een bus over het hoofd ziet. Het is een behoorlijk ruime kruising!
    Wat ik er zelf wél regelmatig zie is dat mensen daar denken nog even snel voor een bus langs te kunnen. Juist doordat het zo’n ruime kruising is rijden mensen maar “ergens” op de weg. Dan krijg je inderdaad situaties dat bussen fietsers moeten ontwijken.

  25. Vrouwelijke buschauffeur in holtenbroek, neemt de bocht met een hand en jaja in de andere heeft ze haar mobile telefoon. Klacht van gemaakt via mail maar, dat is een rare opdracht, komt het aan of niet, ik heb nooit bericht gehad.

  26. Ik ben van mening dat de buschauffeurs opnieuw hun rijexamen mogen doen. Ze rijden asociaal hard, denken te weinig aan fietsers (die zich wel aan de regels houden) en hebben het idee de heersers op de weg te zijn. Bij verzekeraars is connexxion goed bekend, doordat er veel aanrijdingen plaatsvinden waarvan vaak de buschauffeur de schuldige is. Dat zegt toch wel wat vind ik.

  27. @Eline,
    Ga nou eens bij een druk kruispunt staan met een aantal verkeerslichten, en zie hoeveel en wie er de regels aan hun laars lappen.

    Ben het met je eens dat Connexxion bekend is bij de verzekering, maar wie is de tegenpartij? Of zijn het allemaal eenzijdige ongevallen?

    Er zijn ook zeker fietsers die wel uitkijken maar als je weet dat je als fietser een zwakkere verkeersdeelnemer (zoals de verzekering het leuk zegt) bent. Laten ze zich dan ook zo gedragen.

  28. @ja-tja,

    Het is idd op tijd rijden maar ik weet namelijk dat dit tijden zijn mits het verkeer het toelaat.

    Dit zijn geplande tijden en geen verplichte tijden.
    Jammer dat wanneer de bus wat later is de wachtende mensen direct weer klagen.
    Hebben ze voor niets zo hard gefietst om de bus te halen;)

  29. @koko

    Er zijn ook zeker fietsers die wel uitkijken maar als je weet dat je als fietser een zwakkere verkeersdeelnemer (zoals de verzekering het leuk zegt) bent. Laten ze zich dan ook zo gedragen.

    zullen we daar dan ook direct tegenover zetten:
    Als je weet dat je als automobilist (of ander ‘groot’ verkeer) een sterkere verkeersdeelnemer bent, gedraag je dan ook verantwoordelijker.

  30. WFvN precies, dan komen we direct bij waar het om draait.
    Geen voorrang nemen wanneer je het niet hebt, en daar gaat het hier nu om.;)

  31. Wat ik weet zijn het vaak ongelukken met zowel auto’s als fietsers. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er het fijne niet van weet. Ik fiets veel in de stad en ik maak gebruik van de bus. Ik moet zeggen dat ik, als ik fiets, extra op let als een bus voorbij komt, omdat ze vaak zo hard voorbij rijden. En ik durf van mij zelf te zeggen dat ik mij aan de verkeersregel hou. Zelf heb ik meerdere malen meegemaakt, al reizende met de bus, dat de bus een auto schampte. Ook dan vind ik dat ze erg hard rijden en weinig rekening houden met het overige verkeer.

  32. Bericht door Natascha, op 29 maart 2010 om 12:56
    Heeft je moeder niet ook gezegd dat je niet op de stoep mag fietsen op zaterdagochtend plantje?

    Haha! Kwam ik jou tegen op de brommert? 😀

    En ja, dat heeft mijn moeder me geleerd. Alleen normaal gezien kom je daar niemand tegen. En om nou halverwege die stoeprand bij het stadion weer op te knotsen….dat is wel erg lastig!

  33. He darn, nu ben ik niet meer anoniem voor jou 😛 Ik zag veel te laat dat jij het was en ik moest om 11 uur bij het supporters home zijn anders had ik je staande gehouden 😉 Kon ook niet missen he met me mooie nieuwe paarse jas hahaha

  34. WFvN precies, dan komen we direct bij waar het om draait.
    Geen voorrang nemen wanneer je het niet hebt, en daar gaat het hier nu om.

    Dat kan en is ook best aannemelijk maar hoeft niet. Dat is dus het hele punt. Maar goed, we draaien in een cirkeltje, heeft ook weinig zin zo.
    Ben wel benieuwd wat nou de exacte oorzaak is geweest. Fietser die bewust ervoor knalde, fietser die niet goed uitkeek en die manier de fiets onbedoeld voor de bus mikte of [i]oh, komt weer een bus met 50 langs waar 30 is toegestaan[/i] een buschauffeur die probeerde z’n gaspedaal door de vloer te trappen.
    Zijn er ooggetuigen aanwezig hier?

  35. WFvN
    ik heb gehoord dat stevie wonder in de buurt was;):D

    Idd we gissen wat raak hier en bij iedereen en alles zijn er goede, minder goede, slechten en hele slechten.

    Laten we zelf dan maar goed uitkijken dan zijn we daar over eens;):D

    Prettige dag verder

  36. Zag hem pas ook al rijden…. op de snelweg op de linker baan. Maar wel slim, pootje uit het raam over de middenvangrail om zo toch koers te houden 😀

  37. Tuurlijk zal Connexxion bekend zijn bij de verzekeraars…Als je nagaat hoeveel uren een buschauffeur achter het stuur zit en de gemiddelde Jan Rap en zn maat is het logisch dat een buschauffeur sneller bekend zal zijn….En ik vraag me af….te hard gereden door de chauffeur??
    Zoals ik heb gelezen sloeg de bus af en nam dus een bocht…Ging die op 3 wielen door de bocht??
    Tis jammer dat bestuurders van gemotoriseerde voertuigen de pineut zijn als er een fiets in het spel is…

  38. Tis jammer dat bestuurders van gemotoriseerde voertuigen de pineut zijn als er een fiets in het spel is…

    En terecht! Moeten ze zelf ook maar gaan fietsen.
    (Is overigens wel lastig voor een buschauffeur, maar het zou kunnen.)

  39. toch maar even reageren want er wordt vaak op mijn reactie geantwoord;

    ik scheer ze niet allemaal over 1 kam want ik heb duidelijk het woord ‘bijna’ in de zin staan.

    ja, fietsers rijden vaak ook als gekken. Maar, ik geef een persoonlijke mening over de buschaffeurs en dat mijn ervaring is dat een aantal als mallooten rijden. ook als ik in de auto zit, ook als ik op de fiets zit. Ik houd me wel aan licht aan op de fiets, hand uitsteken, uitkijken voordat ik af sla etc. etc.
    Wat een andere fietser/weggebruiker doet, ja, daar kan ik kan weinig aan doen, maar aangezien het ‘weer’ om een bus gaat heb ik hier gereageerd.

Reacties zijn gesloten.