Windesheimlezing: maximaal talent of passend onderwijs?

Zwolle – "Uitblinken" is tegenwoordig het toverwoord in het onderwijs. Scholen en sectoren proberen hun gezamenlijke niveaus zoveel mogelijk te verhogen, want onze kenniseconomie eist een steeds hoger opleidingspeil.

Van scholen wordt verwacht dat ze meer hoger opgeleiden afleveren en dat iedereen een leven lang kan leren. Ook scholen en sectoren die die hoge niveaus niet (kunnen) halen gaan mee in de race. In het streven naar meer excellentie ontstaat een dilemma: aan de ene kant het ideaal van een kennismaatschappij met zoveel mogelijk hoog opgeleiden; aan de andere kant de maatschappelijke verantwoordelijkheid om ieder mens met zijn talenten en beperkingen passend onderwijs te geven. Dit dilemma is onderwerp van discussie tijdens de Onderwijslezing op 14 april bij Windesheim. De School of Education van Windesheim en VUconnected organiseren jaarlijks de Onderwijslezing voor docenten, managers en bestuurders van partnerscholen, onderwijskundigen en studenten. Prof. dr. Fons van Wieringen en dr. Kars Veling geven hun visie op het thema vanuit de onderwijspraktijk.

Van Wieringen is tien jaar werkzaam als voorzitter van de Onderwijsraad, dé denktank van het onderwijs in ons land. Daarnaast is hij hoogleraar Onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij pleit voor meer verbinding tussen het onderwijs en de samenleving en benadrukt naast de kwalificerende ook de socialiserende en vormende rol van het onderwijs. Veling is voorzitter van de Johan de Witt scholengroep Den Haag en voormalig Eerste en Tweede Kamerlid. Hij geeft leiding aan een groep scholen die onderwijs ‘op maat’ ontwikkelt voor kwetsbare én ambitieuze groepen in de Randstad, zoals nieuwkomers en 2e/3e generatie immigranten. Hij karakteriseert zijn school in de Schilderswijk in drie pakkende slogans: ‘Omgaan met verschillen’. ‘Talent krijgt de kans’. ‘Presteren!’ Na afloop kunnen de deelnemers met collega’s uit het gehele onderwijswerkveld napraten over het thema tijdens het diner.

Aanmelden
De Onderwijslezing wordt dit jaar voor de vijfde keer gehouden. Het evenement is uitgegroeid tot een gewaardeerde kennisuitwisselingbijeenkomst voor het brede onderwijswerkveld. De Onderwijslezing van 14 april vindt plaats in het auditorium van Windesheim, Campus 2-6 in Zwolle, en duurt van 15.30 tot 20.00 uur. Aanmelden is tot en met 12 april mogelijk via www.windesheim.nl/agenda. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)