Zwolle – Eind april staan er maar liefst zeven hoge kranen op het bouwterrein van de Isala Klinieken, het grootste aantal ooit in Zwolle op één bouwplaats. Wat betekent dat voor de traumahelikopter? Kan die nog wel veilig aan- en afvliegen?
De laatste twee kranen komen/staan in de buurt van de huidige helikopterlandingsplaats op het terrein van Waterschap Groot Salland en de Spoedeisende Hulp. Om te controleren of de traumahelikopter veilig over het bouwterrein kan vliegen, is vooraf uitgebreid overleg geweest met Verkeer en Waterstaat. Begin april is de situatie ter plaatse door de inspectie gecontroleerd. De inspecteur heeft de situatie nauwkeurig bekeken en alle plattegronden en tekeningen van het bouwterrein bestudeerd. Uit die inspectie bleek dat het gehele bouwterrein aan alle veiligheidseisen en -regels voldoet. Extra maatregelen zijn niet nodig en de traumahelikopter kan zonder problemen veilig aan- en afvliegen.
Toch vond Isala het goed om directbetrokkenen op de hoogte te stellen van de bouwsituatie en enkele aanvullende maatregelen te nemen door het beveiligingsprotocol aan te scherpen. Een piloot meldt zich altijd zo’n 30 minuten voor de landing bij de beveiliger in de meldkamer van het ziekenhuis. Dan volgen standaard enkele vragen, zoals: komt u alleen, komt u iemand halen of brengen? Volgens het nieuwe protocol licht de beveiliger de piloot nu ook in dat er wordt gebouwd bij het ziekenhuis en dat de helikopter ondanks de kranen veilig kan overvliegen. Daarna neemt de beveiliger contact op met de kraanmachinisten van de laatste twee kranen, die het werk vervolgens even stilleggen. Zodra de helikopter weg is, krijgen de machinisten een seintje dat ze weer aan de slag kunnen. Buiten werktijd is er geen nadere actie noodzakelijk.
Speciale verlichting
Naast de protocolaanpassing zijn de twee laatste kranen voorzien van speciale verlichting, als extra veiligheidsmaatregel voor ’s avonds en ’s nachts. Zo blijven tijdens de bouw de traumahelikopterzorg én de veiligheid van alle betrokkenen gewaarborgd.
dat is goed nieuws. nu ook maar zien dat ze veilig van het landingsplatform in het ziekenhuis kunnen komen!
Daar zou je wel eens een punt kunnen hebben. benieuwd naar de afstand naar 1e hulp en de belemmeringen.
Hoewel dit natuurlijk niet door Jan L*l uit de biertent is onderzocht:
Misschien heeft iemand wat concrete gegevens?
Je weet het maar nooit dick, met dit weer hangen er genoeg aan de tapkast.
Geef ze eens ongelijk Verdieping…a’s ’t maar niet in “de baas z’n tijd is” of dat ie er gevolgen van ondervindt. Heb ik vertrouwen in dat veiligheidsrapport. Maar blijf nieuwsgierig naar concrete gegevens.
ik ben blij dick, dat we t eens ergens over eens zijn.
Ach, denk dat hier voornamelijk de verschillen uitvergroot worden. We zijn het vast ook over veel dingen eens. Als je mij leest zou je bijna denken, dat ik alleen maar omga met mensen die bijvoorbeeld voor Ajax zijn en dezelfde progressieve politieke voorkeur hebben. Haha, het tegendeel is waar. Bij ons thuis heeft mijn mening al vaak een democratische minderheid.
Ach, schijnt goed te zijn voor “vechters en de hardwerkende Nederlander” 😉