Zwolle – Achmea en de gemeente Zwolle gaan onderzoeken of er voor de burgers in Zwolle één loket voor alle hulpmiddelen, zowel AWBZ als WMO, te realiseren is. Op dit moment is het voor burgers vaak onduidelijk bij welke organisatie ze moeten zijn voor een bepaald hulpmiddel.
“Zo wordt bijvoorbeeld een rolstoel of een scootmobiel vanuit de WMO verstrekt, maar voor hulpmiddelen als een rollator of een loopfiets moet de burger bij de zorgverzekeraar zijn. Dit is natuurlijk voor een buitenstaander niet logisch”, legt wethouder Dannenberg uit. “Onze wens is daarom één loket zodat het niet alleen voor burgers maar ook voor professionals duidelijk is waar ze terecht kunnen.” Deze wens sluit aan bij het advies van het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) om de hulpmiddelen logischer en klantvriendelijker te ordenen en organiseren. Zwolle en Achmea ondertekenen binnenkort een intentieverklaring waarna de partijen gezamenlijk een plan van aanpak zullen uitwerken.
“Wat een geweldig idee”..
Dit zegt wel veel over de gang van zaken; de één-loket-gedachte is al véle jaren terug als doelstelling neergezet en er is werkelijk niets van terecht gekomen..
Ik zou er boeiende verhalen over kunnen schrijven, maar daar heb ik geen zin meer in.
Het is een trieste zaak met veel tijdrovende omwegen en een belachelijk slechte commuinicatie.
Daarbij is het wel merkwaardig dat deze wethouder “ineens” met dit idee komt terwijl bv. de SP in Zwolle zich al veel langer ongeveer kapot vecht voor exact dezelfe doelen.
@ Hans 2; over de rest van je post heb ik geen mening maar dit vind ik spijker op de kop
Bedoel: de politiek is natuurlijk geen ijdele “kiek mie is sjoo” maar toch wel “ere wie ere toekomt”? Als Dannenberg maar niet goedkoop wil scoren, want dat het CDA vaak alles behalve sociaal is, kan een blinde nog zien.
@ Dick,
Dit “idee” is antiek en in al die jaren niet gerealiseerd.
Iemand die zorg of hulpmiddelen nodig heeft moet eerst een studie maken van de instanties om in een waar doolhof het juiste loket te vinden.
Een greep: WMO. AWBZ, CAK, zorgkantoor, ziektekostenverzekering, bijzondere bijstand, etc.
En als het juiste loket is gevonden dan loopt men tegen muren op van miscommunicatie en onlogische procedures.
Enfin, ik hoop voor de mensen die dit steeds mee moeten maken dat het beter zal worden, maar het blijft een feit dat bovenstaand artikel
een beetje belachelijk op mij overkomt.
@ Hans2: Helemaal eens. Ook met “beetje belachelijk”. Triest, die manier waarop het gebracht wordt maar als de mensen die het nodig hebben….de hulp maar direct en goed gecommuniceerd (moet toch niet écht moeilijk zijn!?) zsm krijgen!